آتشفشان Mauna Loa در هاوایی برای اولین بار از سال 1984 فوران کرد


برای اولین بار در نزدیک به 40 سال، بزرگترین آتشفشان فعال جهان در هاوایی پس از هفته ها افزایش فعالیت در کالدرا فوران می کند.

زمین


28 نوامبر 2022، به روز شده در 28 نوامبر 2022

این تصویر از یک دوربین حرارتی موقت است که در لبه شمالی دهانه قله Mauna Loa قرار دارد.  مقیاس دما برای این مدل دوربین در درجه سانتیگراد تا حداکثر 500 درجه (932 درجه فارنهایت) است و به طور خودکار بر اساس حداکثر و حداقل دما در کف دهانه دهان تنظیم می شود و نه در کف دهانه دهان. گاهی اوقات باعث می شود که لبه (پایین تصویر) اشباع شده (سفید) به نظر برسد.  دود غلیظ، اندازه پیکسل تصویر و عوامل دیگر اغلب باعث کاهش دمای تصویر نسبت به دمای واقعی سطح می شوند.  https://www.usgs.gov/media/webcams/mtcam-mokuaweoweo-caldera-thermal-northwest-rim 22/11/28 05:00 به وقت محلی

یک دوربین حرارتی در حاشیه شمالی دهانه قله Mauna Loa فوران را ثبت کرد.

سازمان زمین شناسی ایالات متحده

بزرگترین آتشفشان فعال جهان، Mauna Loa در هاوایی، برای اولین بار در نزدیک به 40 سال گذشته فوران می کند و مقامات آمریکایی به ساکنان اطراف هشدار دادند که برای تخلیه احتمالی آماده شوند.

این فوران، اولین فوران آتشفشان از سال 1984، در ساعت 11:30 بعد از ظهر به وقت محلی در 27 نوامبر در Moku’awaweoweo، دهانه قله در پارک ملی آتشفشان هاوایی در جزیره، از هاوایی آغاز شد.

تاکنون فوران به منطقه قله محدود شده است، اما مقامات هشدار داده اند که وضعیت ممکن است به سرعت تغییر کند.

در امتداد جناحین آتشفشان دو ناحیه به اصطلاح شکاف وجود دارد که در شمال شرقی و جنوب غربی دهانه آتشفشان امتداد یافته است، جایی که سطح آتشفشان می تواند ترک بخورد و شکافته شود. گفت: “گدازه بسیار سیال و سریع” می تواند به سرعت از یک شکاف جدید جاری شود و محله های پرجمعیت پایین دست را تهدید کند. کن هان در رصدخانه آتشفشان هاوایی طی یک جلسه توجیهی در 28 نوامبر.

او گفت: «در حال حاضر ما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد – آیا فوران فقط قله باقی می‌ماند یا به یکی از مناطق گسلی حرکت می‌کند.»

در 28 نوامبر، مقامات سازمان زمین شناسی ایالات متحده گفتند که گدازه از دهانه قله شروع به باریدن کرده است، اما گفتند که هیچ مدرکی مبنی بر فوران گدازه از مناطق شکاف وجود ندارد.

هشدار ریزش خاکستر برای جزیره بزرگ هاوایی صادر شده است و از ساکنان آسیب‌پذیر پزشکی خواسته شده در خانه بمانند یا از ماسک فیلتر استفاده کنند. به گفته مقامات، پناهگاه ها برای ایمن نگه داشتن ساکنان جزیره باز شده است، اگرچه هیچ تهدیدی فوری برای مناطق پرجمعیت وجود ندارد.

Mauna Loa یک آتشفشان سپر غول پیکر است که حدود 4 کیلومتر ارتفاع دارد و مساحتی در حدود 5000 کیلومتر مربع را پوشش می دهد.

از سال 1843 تاکنون 33 بار فوران کرده است که شدیدترین آن در سال 1950 بود، زمانی که شهر ساحلی هوپولوآ را در عرض 3 ساعت سیل کرد و خانه ها، یک کلیسا و بزرگراه محلی را ویران کرد.

هنگامی که آخرین بار در سال 1984 فوران کرد، جریان های گدازه در 5 مایلی شهر هیلو آمدند.

آتشفشان شناسان هفته ها است که از افزایش فعالیت در Mauna Loa گزارش کرده اند و ده ها زمین لرزه کوچک و کم عمق در ماه گذشته در اطراف قله ثبت شده است. می‌گوید: «سپس دقیقاً قبل از شروع فوران شروع شد پل سگال در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا

زمین لرزه های عمیق تر در اطراف آتشفشان در سال های اخیر نشان داده است که Mauna Loa ممکن است آماده فوران باشد. او می گوید: «مدتی است که در رادار ما بوده است.

رصدخانه آتشفشان‌های هاوایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای درک بهتر خطرات ناشی از فوران فعلی، شناسایی هوایی را «در اسرع وقت» انجام خواهد داد.

سگال می گوید این فوران ممکن است به آتشفشان شناسان کمک کند تا ارتباط بین Mauna Loa و آتشفشان دیگر هاوایی به نام Kīlauea را بهتر درک کنند. او می‌گوید: «ما واقعاً سیستم لوله‌کشی را که در آن ماگما جدا می‌شود، درک نمی‌کنیم تا به سمت دو آتشفشان جریان یابد. یکی از تئوری‌های تأخیر طولانی از زمان آخرین فوران مائونا لوآ این است که ماگما به کیلاویا منحرف می‌شود، که در سال 2018 فوران بزرگی را تجربه کرد که باعث فروپاشی دهانه دهان شد.

سگال می‌گوید در این مرحله هیچ نشانه‌ای نمی‌بیند که فوران ماونا لوآ می‌تواند به اندازه فوران کیلاویا در سال 2018 قدرتمند شود.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2348871-hawaiis-mauna-loa-volcano-is-erupting-for-the-first-time-since-1984/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

توسط احمد گل کار

احمد گل کار