آتش سوزی های جنگلی در شیلی یکی از مرگبارترین آتش سوزی های ثبت شده در این کشور است

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2358418-wildfires-burning-in-chile-are-among-the-deadliest-in-countrys-record/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

مناطق شیلی Ñuble و Bío-Bío.  دود قابل مشاهده از آتش سوزی های جنگلی (چپ) و نقشه دما (راست)

رنه گارو، ناسا

مارک پارینگتون به خدمات نظارت جوی کوپرنیک گفت که شدت آتش در دودهای عظیمی که بر فراز اقیانوس آرام فرستاده شده است منعکس شده است. خدمات برآوردها آتش‌سوزی‌ها تاکنون 4 میلیون تن کربن در جو منتشر کرده‌اند که منجر به بالاترین انتشار گازهای گلخانه‌ای از برخی مناطق در 20 سال گذشته شده است.

Garreaud می گوید که دمای بسیار بالا ناشی از بادهای گرم و به طور طبیعی تکرارشونده Puelche است که از سمت شرق می وزد و بر آب و هوای گرم تر می وزد. گارئو می گوید دهه گذشته گرم ترین دهه ثبت شده در شیلی بوده است. او می گوید که خشکسالی بزرگ در منطقه – در ده سال گذشته خشک ترین خشکسالی ثبت شده در شیلی بوده است – همچنین به آتش سوزی کمک کرده است.

آتش‌سوزی‌ها عمدتاً نواحی Maule، Ñuble، Bío-Bío و Araucanía را تحت تأثیر قرار داده است که در مجموع بیشتر مزارع جنگلی شیلی را شامل می‌شوند. علاوه بر گرما و خشکسالی، بار سوخت اضافی درختان مزرعه نیز دارد افزایش منطقه خطر از آتش

بر اساس گزارش‌ها، ایستگاه‌های هواشناسی در دره مرکزی شیلی دمای بیش از 40 درجه سانتیگراد یا نزدیک به رکورد را در آخر هفته گزارش کردند. رنه گارو در دانشگاه شیلی در سانتیاگو. دمای هوا و وزش باد شدید طی روزهای آینده پیش بینی می شود. Garreaud می گوید: «هواشناسی علیه ما بازی می کند.

ساکنان برای خاموش کردن آتش سوزی در شیلی تلاش می کنند

در حال حاضر، این دومین فصل آتش سوزی مخرب در کشور پس از سال 2017 است که شاهد سوختن هزاران آتش سوزی در بیش از 5700 کیلومتر مربع بود و منجر به حداقل 11 کشته اکثر آتش سوزی جنگل در شیلی در ژانویه و فوریه در اوج تابستان نیمکره جنوبی می سوزند.

ساکنان برای خاموش کردن آتش سوزی در شیلی تلاش می کنند

آتش‌سوزی‌های جنگلی در مرکز و جنوب شیلی در یکی از مرگبارترین آتش‌سوزی‌های جنگلی ثبت‌شده در این کشور دست‌کم ۲۶ کشته و نزدیک به ۲۰۰۰ زخمی بر جای گذاشته است.

رویترز/عکس سهام آلامی/آیلن دیاز

دماهای شدید و سال ها خشکسالی در مقیاس و شدت آتش سوزی نقش داشته است.

مناطق شیلی Ñuble و Bío-Bío. دود قابل مشاهده از آتش سوزی های جنگلی (چپ) و نقشه دما (راست)

بیش از 6000 آتش نشان شیلیایی در مبارزه با آتش سوزی شرکت کردند. تیپ هایی از اسپانیا، مکزیک و آرژانتین نیز هستند کمک به مبارزه آتش سوزی و همچنین بیش از 70 هواپیما و هلیکوپتر.

به گفته a. این آتش سوزی ها تا 7 فوریه بیش از 2700 کیلومتر مربع را سوزانده است رهایی برنامه رصد زمین کوپرنیک اتحادیه اروپا بیش از 1000 خانه ویران شد و 280 خانه آتش سوزی ها همچنان فعال بودند طبق گزارش آژانس واکنش به بلایای شیلی SENAPRED تا 6 فوریه.

آتش‌سوزی‌ها در مرکز و جنوب شیلی که به دلیل درجه حرارت شدید و خشکسالی شدید تشدید شده است، دست‌کم ۲۶ کشته و بیش از ۲۷۰۰ کیلومتر مربع سوخته است.

محیط


7 فوریه 2023

توسط احمد گل کار

احمد گل کار