آسپرین: یک دوز روزانه خطر افتادن در افراد مسن را افزایش می دهد

به نیمی از شرکت کنندگان 100 میلی گرم آسپرین – دوزی که معمولاً برای سالمندان طولانی مدت تجویز می شود – داده شد تا یک بار در روز مصرف شود. بقیه دارونما داشتند. برخی از شرکت‌کنندگان برای سایر بیماری‌ها دارو مصرف کردند و مصرف این دارو بین گروه‌های آسپرین و دارونما متعادل بود.

تعادل ما به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد و احتمال وقوع زمین خوردن های جدی را بیشتر می کند

مرجع مجله: JAMA داخلی، DOI: 10.1001/jamainternmed.2022.5028

ما باید خطرات و فواید هر دارویی را که به رژیم افراد مسن اضافه می‌کنیم بسنجیم، و مطمئناً – از نظر پیشگیری اولیه بدون هیچ نشانه‌ای از خطر قلبی عروقی یا سکته – باید در مورد تجویز بسیار مشکوک باشیم. بارکر توضیح می‌دهد که آسپرین با آگاهی از خطرات افزایش یافته آن در صورت سقوط جدی.

به طور متوسط ​​4.6 سال، آنا بارکر در دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا و همکارانش 16703 سفیدپوست استرالیایی 70 ساله یا بالاتر را که به عنوان “نسبتا سالم” توصیف شده بودند، دنبال کردند.

تعادل ما به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد و احتمال وقوع زمین خوردن های جدی را بیشتر می کند

اما نتایج از آسپرین در کاهش وقایع در سالمندان (ASPREE) با این ایده در تضاد است، زیرا جدیدترین یافته‌ها حاکی از افزایش سقوط‌های جدی است که افراد مسن هر روز دوز پایین آسپرین مصرف می‌کنند.

عکاسی فرا دیویس/گتی ایماژ

افراد بالای 70 سال در صورت مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین ممکن است احتمال سقوط جدی‌تری داشته باشند، یافته‌ای که ممکن است تجویز دقیق‌تری را در هنگام تجویز دارو برای افرادی که در معرض خطر حملات قلبی و سکته هستند، ایجاب کند.

برنز می‌گوید ورزش‌هایی که با هدف بهبود تعادل و تناسب اندام انجام می‌شوند ممکن است با افزایش سن افراد به طور موثرتری زمین خوردن را کاهش دهند.

افرادی که در گروه آسپرین بودند، در مقایسه با افرادی که آسپرین مصرف نمی کردند، کمتر از 10 درصد بیشتر احتمال داشت که چنین سقوطی را تجربه کنند. تجزیه و تحلیل آماری نشان می دهد که این یک یافته تصادفی نبوده است.

تفاوت معنی داری در خطر شکستگی بین دو گروه وجود نداشت. مشخص نیست که آیا همین نتایج در مورد افراد غیر سفیدپوست نیز صدق می کند یا خیر.

برنز می گوید که افزایش افتادن شدید در گروه آسپرین ممکن است به اثر رقیق کنندگی خون این دارو مرتبط باشد. افرادی که هنگام مصرف آسپرین زمین می خورند ممکن است خونریزی یا کبودی قابل توجهی داشته باشند که نیاز به مراقبت های اورژانسی دارند. خونریزی و کبودی در مطالعه بررسی نشد.

بارکر گفت، در طول دوره مطالعه، بیش از 1400 نفر از شرکت کنندگان حداقل یک بار سقوط کردند که نیاز به مراقبت های بیمارستانی داشت.

این یک مطالعه با کیفیت بالا است که به یک سوال مهم در مورد پتانسیل مصرف منظم آسپرین با دوز پایین برای کاهش افتادن و شکستگی ها می پردازد. جنیفر برنز در انجمن سالمندان بریتانیا. او می گوید حدود نیمی از افراد بالای 80 سال حداقل یک بار در سال زمین می خورند، بنابراین درک عوامل خطر کلیدی است.

خاصیت ضد انعقادی آسپرین به این معنی است که اغلب برای جلوگیری از عوارض قلبی عروقی تجویز می شود. تحقیقات همچنین نشان می دهد که این دارو ممکن است تا حدودی کاهش شناختی و تقویت استخوان هاترکیبی که از نظر تئوری منجر به سقوط های جدی کمتری می شود.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2345969-a-daily-dose-of-aspirin-raises-the-risk-of-falls-among-older-people/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

در یک کارآزمایی با بیش از 16000 نفر بالای 70 سال، کسانی که هر روز دوز پایین آسپرین مصرف می‌کردند، کمتر از 10 درصد بیشتر از کسانی که دارونما مصرف می‌کردند، در معرض خطر سقوطی بودند که نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی داشتند.

سلامتی


7 نوامبر 2022

توسط احمد گل کار

احمد گل کار