آمادگی برای ایجاد 2 مزرعه نمونه زرشک در خراسان جنوبی

وی تصریح کرد: امروزه شاهد کسب و کار فروشگاه های زنجیره ای هستیم که اگر محصول در بسته بندی های مختلف مطابق با سلیقه مردم طراحی شود، دامنه استفاده از محصول زرشک افزایش می یابد.

خیام نکویی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر امنیت غذایی گفت: با اتفاقات جنگ روسیه و اوکراین، امنیت غذایی در بسیاری از کشورها از جمله ایران اهمیت پیدا کرده است، در حالی که در گذشته برخی می گفتند ضرورتی ندارد. کشاورزان آنچه را که نیاز دارند تولید کنند و گفتند گندم می خریم زیرا تولید آن گران است.

وی افزود: مشارکت بخش خصوصی در زمینه تولید زرشک باید گسترش یابد چرا که این تجربه را به عنوان بزرگترین مزرعه زعفران دنیا در استان سمنان داشته ایم و آمادگی داریم برای زرشک در زیرکوه و ارزش افزوده زرشک در این زمینه انجام دهیم. .

خیام نکویی گفت: پیش بینی می شود زرشک به یک منبع درآمد قابل قبول و اقتصادی برای کشاورز تبدیل شود و وزارت جهاد کشاورزی از این حوزه حمایت خواهد کرد.

وی افزود: امروز بیشترین ارزش افزوده را در حوزه داروهای گیاهی داریم که دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان باید آن را تصرف کنند تا از فروش ناخالص جلوگیری شود.

جشنواره ملی زرشک با شعار «زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران» در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، مدهیم، سربیشه و بیرجند برگزار می شود.

پیش از این مراسم جشنواره برداشت شاه توت در باغ روستای افین با حضور مسئولان و مهمانان برگزار شد.

وی با اشاره به افتتاح مجتمع تبلیغاتی همزمان با تعطیلات ملی زرشک گفت: امیدواریم با استفاده از دانش روز بتوانیم عنوان زیست را به خود اختصاص دهیم تا شاهد افزایش چشمگیر قیمت زرشک باشیم.

مراسم افتتاحیه این جشنواره با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونین استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در شورای اسلامی، جمعی از مسئولان، کارشناسان و تولیدکنندگان برگزار شد.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت حمایت از بخش کشاورزی باید موانع صادرات محصولات کشاورزی برطرف شود و در این زمینه از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهیم کرد.

نخستین جشنواره ملی زرشک از امروز – پنجشنبه 30 مهرماه – در روستای افین مقصد گردشگری شهرستان زیرکوه آغاز به کار کرد و تا 6 مهرماه ادامه دارد.

همچنین عملیات اجرایی بزرگترین شهرک دادگاه زرشک کشور از امروز در روستای افین شهرستان زیرکوه آغاز شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بخش کشاورزی را به عنوان یک بخش مستقل شناخته ایم که همه مشکلات و مسائل باید از طریق جهاد کشاورزی حل شود، ضمن اینکه همه نیروها باید در این زمینه نقش آفرینی کنند. برای موفقیت در این بخش

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امکان ارتقای کمی و کیفی زرشک وجود دارد که باید محقق شود و برای آفت زنگ جارویی l زرشک نیز چاره ای اندیشید که همبستگی از طریق جهاد انجام می شود. کشاورزی.

خیام نکویی افزود: ما با زعفران همین مشکل را داریم و چرا کشوری که 95 درصد زعفران دنیا را تامین می کند کمتر از 500 میلیون دلار فروش دارد اما کشورهای دیگر خیلی بیشتر از کشورهای تولیدکننده استفاده می کنند زیرا ارزش افزوده شامل ما نمی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید مجتبی خیام نکویی روز پنجشنبه در آئین افتتاحیه جشنواره ملی زرشک در روستای افین شهرستان زیرکوه افزود: در راستای حمایت از اقتصاد منطقه آمادگی ثبت 2 مزرعه نمونه زرشک و برای رفع برخی از مشکلات و چالش های موجود در این حوزه، حمایت های ویژه ای انجام شود.

وی گفت: امروز دولت و مجلس توجه ویژه ای به بخش کشاورزی دارند و ما برای استفاده از این فرصت از ما حمایت معنوی قوی داریم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: باید برداشت مکانیزه زرشک معرفی شود و این قابلیت وجود دارد زیرا زرشک ابتدا باید در کشور پخش شود سپس در دنیا.

وی گفت: اولین اقدام رئیس جمهور برای الگوی کشت، تشکیل شورای تخصصی به ریاست معاون اول رئیس جمهور بود که نشان دهنده اهمیت حوزه کشاورزی در حوزه سیاست گذاری در دولت سیزدهم است.

خیام نکویی گفت: اگر قرار است اقتصاد براشک پویا شود باید به سمت بازارهای جهانی سوق داده شود و دانش روز در این زمینه به کار گرفته شود.

وی بیان کرد: ظرفیت های اقتصادی در استان خراسان جنوبی وجود دارد اما نیاز به حمایت وجود دارد که باید با مطالبات مردم این کار انجام شود چرا که زرشک یک محصول فرهنگی است و صرفا اقتصادی نیست.

98 درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می شود و 50 هزار خانوار به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این محل زندگی می کنند.

این شهرک به مساحت 12 هکتار و با اعطای تسهیلات در 225 قطعه ساخته می شود و تاکنون قرارداد 140 قطعه دادگاه با اهالی منطقه منعقد شده و طی این مراسم زمین مدارک پنج دادگاه به صورت نمادین در اختیار متقاضیان قرار گرفت.


منبع: https://www.irna.ir/news/84911268/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DB%B2-%D9%85%D8%B2%D8%B1%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%B2%D8%B1%D8%B4%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C

خراسان جنوبی پایتخت انحصاری زرشک بی دانه دنیا محسوب می شود و معرفی این محصول در سطح ملی و بین المللی از اهداف جشنواره زرشک است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه به برگزاری روز ملی زرشک گفت: زرشک یک توانمندی برای اقتصاد منطقه است که ما از آن غافل شده ایم و اگر در یکی از کشورهای پیشرفته بود حتما می داشت. به یک پروژه اقتصادی تبدیل شود.

وی گفت: ظرفیت دانش در حوزه کشاورزی بالاست اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نکرده ایم و ضریب نفوذ علم در بخش کشاورزی 6 درصد است که باید ارتقا یابد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار