ابریشم کرم ابریشم غنی شده با فلز یکی از قوی ترین موادی است که تاکنون ساخته شده است

کرم ابریشمی که با ابریشمش گل داوودی می بافد

مرجع مجله: سوال، DOI: 10.1016/j.matt.2022.08.028

ابریشم استاندارد کرم ابریشم از ابریشم عنکبوت، یکی از قوی ترین مواد شناخته شده، با حمام کردن آن در فلزات و نخ کردن مجدد آن، قوی تر ساخته شده است.

فن آوری


6 اکتبر 2022

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2341322-metal-enriched-silkworm-silk-is-one-of-the-strongest-materials-ever/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

وولراث توضیح می دهد: “یک عنکبوت می تواند ابریشم خود را به هر بلوری که دوست دارد، می خواهد یا نیاز دارد، برای آن هدف خاص بچرخاند. این ویژگی های مکانیکی را تغییر می دهد.” [Lin’s group] به دست آورد بسیار خوب و بسیار جالب است، بدون شک، و مطمئناً از این رویکرد چیزهای بیشتری می توان به دست آورد، اما این که بگوییم “اکنون ابریشم بهتری از ابریشم عنکبوت درست کرده ایم” کمی غیر صادقانه است.

اکنون، لین ژی در دانشگاه تیانجین چین و همکارانش روشی ابداع کرده‌اند که ابریشم کرم ابریشم را با حل کردن آن در کربنات سدیم یا پاپائین، آنزیمی در پاپایا، تقویت می‌کند و سپس آن را به داخل حمامی از شکر، اتانول و یون‌های روی و آهن می‌ریزد.

لین می‌گوید: «یافته‌های ما تصور قبلی را که ابریشم کرم ابریشم نمی‌تواند با ابریشم عنکبوت در عملکرد مکانیکی رقابت کند، بر هم می‌زند. این یک راه امیدوارکننده برای تولید ابریشم مصنوعی با کارایی بالا و مقرون به صرفه است.

وولراث می‌گوید، ابریشم مصنوعی نیز ترکیبی از خواص غیرعادی مشابه ابریشم طبیعی را از خود نشان نمی‌دهد، مانند کشش یا مقدار متفاوتی از مواد کریستالی (به نام بلورینگی).

توسط احمد گل کار

احمد گل کار