اثرات کوانتومی عجیب و غریب در مواد بسیار نازک پنهان شده است

ابررسانایی، بارهای کسری و گردابه های مغناطیسی تنها برخی از پدیده های کوانتومی عجیبی هستند که در کمین موادی مانند گرافن هنگام انحراف هستند.

فیزیک


30 نوامبر 2022، به روز شده در 1 دسامبر 2022

مارکوس ماریت

تصویر پیش فرض New Scientist

مطالعات…


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg25634150-600-the-exotic-quantum-effects-found-hiding-inside-ultra-thin-materials/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

شایعات این را می گفتند پابلو جاریو هررویک فیزیکدان در موسسه فناوری ماساچوست، نکته مهمی برای اشاره داشت. او و همکارانش گرافن را آزمایش کردند، ورقه‌های کربنی با ضخامت تنها یک اتم که از گرافیت موجود در سرب مدادی جدا شده است. گرافن قبلاً به دلیل خواص مختلف الکترونیکی امیدوارکننده و بسیاری موارد دیگر مشهور بود.

در اینجا، Jarillo-Herrero نشان داد که اگر دو ورقه گرافن را روی هم بچینید و نسبت به یکدیگر در “زوایای جادویی” خاصی بپیچید یا بچرخانید، می توانید مواد را عایق کنیدجایی که جریان الکتریکی به سختی جریان می یابد، یا الف ابررسانا، جایی که جریان با مقاومت صفر جریان دارد. این یک ترفند خیره کننده و بالقوه بسیار مهم بود، زیرا ابررسانایی نویدبخش برنامه هایی از محاسبات کوانتومی تا همجوشی هسته ای است.

در مارس 2018 بود. جو در نشست سالانه انجمن فیزیک آمریکا در مرکز همایش لس آنجلس بسیار شلوغ بود. جلسه به آتریوم منتقل شده بود تا جمعیت را در خود جای دهد، اما مردم همچنان مجبور بودند در بالکن ها جمع شوند تا از این مراسم دیدن کنند.

از آن زمان، محققان از گرافن پیچ خورده برای تولید انواع اثرات کوانتومی عجیب و غریب، از جمله “شبه ذرات” که می توانند به صورت گردابه های مغناطیسی ظاهر شوند و سایر خواص الکترونیکی عجیب و غریب را نشان دهند، استفاده کرده اند. می‌گوید: «آنچه در مورد این سیستم‌ها هیجان‌انگیز است این است که پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای غافلگیری دارند امیر ژاکوبی در دانشگاه هاروارد

حتی هیجان انگیزتر این است که ما تازه این سفر را آغاز کرده ایم. اکنون، با قرار دادن صفحات بیشتری از گرافن یا جابجایی ورقه‌های مواد دیگر برای ایجاد اثرات مشابه، به فیزیک جدید وحشی که درون مواد دو بعدی پنهان می‌شود، عمیق‌تر می‌رویم.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار