اجرای الگوی کشت در بخش کشاورزی تعیین کننده بوده است

به گزارش ایرنا، اولین نشست سراسری و ابلاغ سند طرح کشت محصولات کشاورزی در سال زراعی 1402-1401 با حضور مخبر معاون اول رئیس جمهور، نمایندگان شورای اسلامی و معاونین برگزار شد. و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در اتاق خوشه وزارت جهاد کشاورزی.


منبع: https://www.irna.ir/news/84908635/%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B2%D8%B1%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF

وی با اشاره به اینکه امسال با اجرای قرارداد برنج در نظر داریم تولید را 500 هزار تن افزایش دهیم، افزود: همچنین در تولید ارقام هیبریدی برنج برداشت شالی از 4 تن به 12 تن در هر تن خواهد رسید. هکتار .

وی توسعه کشت محصولات زراعی در پاییز و زمستان، مکانیزه شدن تولید، گسترش کشت محصولاتی مانند نخود در مناطق خشک، تغییر نگرش در ادوات کشاورزی برای کاهش مصرف آب به ویژه کشت حبوبات را بیان کرد. و تامین علف کش با کیفیت مناسب از برنامه های اصلی این معاونت است و گفت: تغییر نگرش آبیاری سنتی به آبیاری مدرن از نوعی که کمترین تغییر و دگرگونی را در مزارع به همراه داشته باشد از دیگر برنامه های ماست. برنامه ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی 12 میلیون هکتار زمین زیر کشت داریم که نیمی از آن آبی و نیمی دیگر دیم است، افزود: در کنار باغداری و صیفی جات، چغندر قند و … دانه های روغنی از جمله محصولات صنعتی کشاورزی هستند که نقش مهمی در اقتصاد دارند.

مهاجر گفت: اجرای کشاورزی پیمانی یکی از برنامه های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است تا بتوانیم مشکلات تولید را به حداقل برسانیم که شامل اعطای یارانه به بخش های مختلف و همچنین تامین تسهیلات می شود.

مهاجر گفت: برای اجرای الگوی کشت همه ارکان نظام پاسخگو هستند و نقش مسئولان استانی در پیشبرد این طرح برجسته و مهم است.

وی تصریح کرد: اصلاح ساختار نهاده‌ها و خدمات موثر بر قیمت محصول نهایی سیستم‌های کم و پر نهاده در بخش غلات به‌ویژه گندم، افزایش عملکرد و کاهش سطح زیر کشت، تناوب زراعی و … انتقال کشت از سبزی و صیفی جات به گلخانه، به محصولات کم مصرف و با کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی، افزایش عملکرد در واحد سطح و کیفیت محصول استراتژیک برای دستیابی به اهداف برنامه کشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علیرضا مهاجر» روز دوشنبه در آیین نخستین اجلاس ملی و رونمایی از سند کشت محصولات کشاورزی در سال زراعی 1402-1401 افزود: در حوزه کشاورزی غلات رکن مهم امنیت غذایی است، گیاهان علوفه ای نقش بسزایی دارند، تامین کننده بخشی از پروتئین های کشور در خوراک دام و حبوبات می باشد.

معاون امور کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تولید بیش از 28 میلیون تن سبزی و صیفی گفت: بالاترین فناوری را در تولید سبزی و صیفی داریم و با انتقال آن به گلخانه و کاشت در پاییز و زمستان، امیدواریم عملکرد و سطح زیر کشت را افزایش دهیم.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار