استاد دانشگاه: خام فروشی مشکل اصلی زرشک و زعفران است

امینی فرد گفت: بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح زیر کشت محصولات آبی و دیم در این استان بیش از 155 هزار هکتار است که از این میزان 76 هزار هکتار زیر کشت و 80 هزار هکتار آن باغ است.

مدیر گروه علوم باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند گفت: در فرآوری عناب نیز بسیار عقب هستیم و تنها یک درصد فرآوری می شود و مابقی به صورت خام در بازار فروخته می شود.

معاون اداری و مالی دانشگاه بیرجند همچنین گفت: هدف از برگزاری جشنواره ها و همایش های مختلف در این دانشگاه این است که اعضای هیات علمی، پژوهشگران و تمامی افرادی که در حوزه های مختلف فعالیت می کنند بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و موضوعات مختلف را به بحث بگذارند و مشکلات را حل کنند. همکاری کردن

امینی فرد متوسط ​​عملکرد تولید محصولات سودمند و استراتژیک در خراسان جنوبی را پایین دانست و افزود: با اقداماتی از جمله اصلاح فرهنگ ها و نژادها باید میانگین عملکرد این محصولات را حداقل 20 تا 50 درصد افزایش داد.

مدیر گروه علوم باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه خراسان جنوبی 98 درصد تولید زرشک ایران را دارد و رتبه نخست تولید این محصول را دارد، گفت: 30 درصد محصول به صورت تازه و 70 درصد به صورت خشک مصرف می شود. .

امینی فرد با بیان اینکه در حوزه آموزشی می توان از ظرفیت دانشگاه های استان استفاده کرد، اظهار کرد: هر ساله تورهای گردشگری و بوم گردی در استان برگزار می کنیم و برگزاری جشنواره ملی تمشک فرصت و مزیت بسیار خوبی در این زمینه است. از ارائه این محصول

وی افزود: 94 درصد مساحت استان را منابع طبیعی تشکیل می دهد و خراسان جنوبی به دلیل آب و هوای گرم و خشک بین 800 تا 1300 گونه گیاهی شامل 10 درصد گونه های کشور را در خود جای داده است. 60 درصد گیاهان دارای خواص دارویی و صنعتی هستند.

وی با اشاره به شاخص ترین نقاط قوت و فرصت های محصول زرشک خراسان جنوبی گفت: تولید محصول زرشک ارگانیک، اشتغال زایی، داشتن رتبه اول جهانی زرشک بدون دانه و داشتن زمین مناسب برای کشت زرشک از جمله این مزیت ها است.

وی با بیان اینکه خام فروشی یکی از موضوعات عمده محصولات خراسان جنوبی است، گفت: دانشگاه بیرجند آمادگی برگزاری هرگونه استارتاپ، همایش و جشنواره مرتبط با این محصولات را با همکاری اعضای هیات علمی دارد.

همزمان با جشنواره ملی زرشک در استان خراسان جنوبی، پیش رویدادی برای جذب ایده در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته با تاکید بر محصول زرشک به همت کمیته علم و فناوری این عید در دانشگاه بیرجند برگزار شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84914518/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%85-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B2%D8%B1%D8%B4%DA%A9-%D9%88-%D8%B2%D8%B9%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

وی گفت: پیشنهاد ما برای افزایش عملکرد تولید منطقه ای کردن ارقام و توده ها و افزایش سطح زیر کشت با برنامه ریزی مشخص است.

وی گفت: در مورد زرشک نیز 85 درصد محصول به صورت فله و حدود 15 درصد به صورت کنسانتره، شربت و آب زرشک فرآوری می شود.

وی بیان کرد: عملکرد تولید زعفران در هکتار 3.8 کیلوگرم و میانگین عملکرد مورد انتظار بین 7 تا 10 کیلوگرم است، در حالی که میانگین عملکرد زعفران کاران استان 44 کیلوگرم زعفران خشک در هکتار است.

وی افزود: هنوز نتوانسته ایم داروی گیاهی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در خراسان جنوبی به بازار عرضه کنیم و این در حالی است که سایر استان ها در این زمینه فعالیت خوبی دارند.

این استاد دانشگاه گفت: همچنین 80 درصد گونه های کمیاب و مفید کشور در این استان یافت شده است و خراسان جنوبی جزو پنج استان برتر گیاهان دارویی کشور محسوب می شود.

وی پایین بودن عملکرد در واحد سطح را یکی از نقاط ضعف محصولات مزیت دار خراسان جنوبی به ویژه زرشک دانست و گفت: همچنین برداشت سالانه، آفات، مشکلات در برداشت مزرعه و خشک کردن، بار میکروبی زیاد که تضعیف صادرات و عدم وجود صنایع تبدیلی و دارویی از دیگر نقاط ضعف است.

امینیفرد گفت: متوسط ​​عملکرد تولید زرشک در هکتار یک تن و 250 کیلوگرم است که از کشاورز سه تن انتظار می رود این در حالی است که زرشک معمولی استان در سال های اخیر 14 تن برداشت کرده است.

محسن عارفی افزود: یکسری کالاهای استراتژیک در خراسان جنوبی وجود دارد که اگر در حوزه های مختلف کار نکنیم باعث می شود استان ها و کشورهای همسایه این کالاها را از دسترس استان خارج کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسین امینی فرد روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه این جشنواره که همزمان با پنجمین روز جشنواره ملی زرشک با موضوعات توسعه بازار، توصیه های تغذیه ای، فناوری و سلامت زرشک در دانشگاه بیرجند برگزار شد، افزود: 85 تا 90 درصد زعفران تولیدی خراسان جنوبی به صورت فله صادر می شود و 10 و 15 درصد این محصول تبدیلی می شود.

وی افزود: میانگین تولید عناب در هکتار یک تن و 800 کیلوگرم است اما حداقل عملکرد یک کشاورز بین 2 تا 3 تن برآورد می شود و نمونه ای از کشاورز حدود پنج تن در هکتار برداشت کرده است.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند یکی از مشکلات کشت زرشک را قدمت آن دانست و گفت: روش های جدید تولید نهال از طریق قلمه، بذر و یا پیوندی نیازمند کار برای تولید و برداشت بهترین رقم پفکی است. زرشک در استان

وی با اشاره به اینکه این استان در کنار عناب، زرشک و زعفران به سرزمین یاقوت سرخ معروف است، گفت: در تولید زرشک و عناب، زعفران رتبه دوم، نرگس و پسته رتبه های پنجم و ششم و انار رتبه ششم را به خود اختصاص داده اند. کشور. .. ما داریم.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار