استخراج و تولید مس در کارخانه مس سرچشمه فیلو-دیزما

فرآیند استخراج سنگ آهن و سنگ معدن آهن خلاصه مراحل اساسی استخراج …خرد کردن فرآیند استخراج مسکنسانتره مس سولفیدی، از انجام عملیات مختلف مانند خرد کردن و تغلیظ بر روی سنگ معدن مس استخراج شده در طبیعت حاصل می‌شود. فلز مس، فلزی است سنگ معدن مس است استخراج و خردسنگ مس خرد کردن گیاه در شیلی . صنعت فرآوری مواد معدنی به عنوان بخش مکمل در فعالیتهای معدنی به حساب می‌آید. رد پای کربن در فرایند استخراج و تولید مس, تولید و فروش ماشین الات فرز و تراش cnc ), چت آنلاین; سیمان تولید کننده …

استحصال مس به روش پیرومتالورژی

۱- کانی‌های اکسیدی که تقریبا نزدیک به سطح زمین و در دسترس‌ترین معادن به شمار می‌روند. فلز مس یکی از پرکاربردترین و در عین حال کهن‌ترین فلز در جهان است که به دلیل خواص درمانی، رسانایی الکتریکی و حرارتی و همچنین مقاومت بالا به فرسایش تقریبا در همه صنایع مورد استفاده قرار گرفته است. فلز مس کمیاب نیست و به وفور در کشورهای مختلف یافت می‌شود و البته این فلز قابل بازیافت چندباره است و به همین جهت قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. به منظور تبديل كنسانتره مس به مس خالص (كاتد) ابتدا آنرا ذوب و سپس پالايش مي نمايند. به طور كلي توليد مس در صنعت به دو روش انجام مي گيرد كه شامل استفاده از خاك معدني فراوري شده (كنسانتره) و يا ذوب قراضه مي باشد. این کارخانه با جدیدترین متد لیچینینگ در ایران با تسهیلات ۷۰ درصدی صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی شروع به فعالیت کرد.

  • حلال‌های بکار رفته در هیدرومتالوژی عمدتاً فقط فلزات مورد نظر را در خود حل می‌کنند و چنانچه همراه با این فلزات عناصر گران‌بهای دیگر مانند طلا نقره به مقدالر کم وجود داشته باشد قادر به حمل آن نیستند لذا بازیافت این فلزات مقدور نخواهد شد.
  • در کارخانه تغلیظ نرمه ها با آب و مواد شیمیایی مخلوط شده، وارد سلول های تغلیظ می شوند و با دمش هوا به درون سلول ها، کف ایجاد شده به همراه خود ترکیبات مس را به سطح سلول می آورد و در نهایت کنسانتره­ای با عیار بیش از 20درصد به دست می آید.
  • ضمناً از نظر مقاومت در مقابل حرارت، این موجودات را می‌توان به چهار دسته ساکروفیل، مزوفیل، ترموفیل معتدل، ترموفیل مطلق دسته بندی نمود.

در خبرنامه‌ی سایت مهندسی معدن حرف‌هایی رو که در سایت زدیم ادامه می‌دیم و اخبار جدید رو بهتون اطلاع میدیم. ارتفاع این جاده انشعابی حدود ۵/۱-۱ متر بلندتر از ارتفاع مورد نظر هیپ در نظر گرفته شده و به منظور سهولت تردد کامیون‌ها با عرض حدود ۲۰ ساخته شده توسط بلدوزر گسترش هیپ تا فاصله ۵ متری کناره بستر پیش می‌رود. بررسی‌های کامل روی نوع و مقاومت مصالح بکار رفته در ساخت بستر هیپ به عنوان لایه ای با نفوذپذیری بسیار کم در مقابل اسید. انجام تست‌های محلی آزمایشگاه‌های مکانیک خاک و نمونه‌های اندازه‌گیری فشار ضد آب خاک مرطوب و آنالیز نتایج حاصل در رابطه با حرکت‌های افقی و عمودی لایه‌ها در توده.

(الکترووینینگ و الکتروریفاینینگ) ISA فرایند

هردو فرایند روش های خوبی از نظر اقتصادی و راحتی انجام فرایند برای خالص سازی فلزات غیر آهنی می‌باشند که در آنها از آبکاری الکتریکی در مقیاس بالا بزرگترین تولید کننده ی ظروف مسی در خاورمیانه استفاده می‌شود. لذا بطور مختصر می­توان گفت که تولید حجم زیادی گازso2 و لزوم هدایت این گاز برای تولید اسید سولفوریک و در نتیجه افزایش انرژی مورد نیاز در این فرایند ، افزایش هزینه و اتلاف زمان برای استخراج مس، از محدودیت های استحصال مس به این روش است. این روش برای استخراج مس از سنگهای اکسیدی و پرعیار بکار می‌رود. اساس این روش ، حذف کامل گوگرد از سنگ معدن مس و احیاء بعدی آن توسط عوامل احیا کننده مانند کربن یا منوکسید کربن قرار دارد.

در بسیاری از معادن مس، سنگ معدنی استخراج می‌شود که تنها شامل 1 درصد مس است. در مورد بسیاری از فلزهای غیرآهنی، قسمت عمده سنگ معدن برداشت شده، بصورت پس‌ماند باقی خواهد ماند. روش دیگر تولید این محصول با استفاده از حرارت دادن سنگ معدن سولفید مس است که با این روش اکسید مس تولید می شود و از ترکیب اکسید مس با محلولی از اسید سولفوریک به سولفات مس تبدیل می شود. روش هاي توليد مس از سنگ معدن در صنعت، شامل دو روش عمده پيرومتالورژي و هيدرومتالورژي مي باشد. روش پيرومتالورژي شامل مراحل استخراج كانسنگ، پرعياركردن، ذوب و ريخته گري آند و در نهايت پالايش الكتروليزي و دستيابي به مس خالص … سنگ معدن مس بصورت کانی‌های اکسیدی (کربنات‌ها، اکسیدها، سیلیکات‌ها و سولفات‌ها) با درصد عیار کمتری نیز وجود دارد.

بررسی و مقایسه روشهای نوین و سازگار با محیط زیست استخراج مس از کانسنگ

استخراج و تولید مس در کارخانه مس سرچشمه فیلو-دیزما

توسط احمد گل کار

احمد گل کار