«اصلاح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی» دو برنامه مهم دولت برای بهبود وضعیت کشاورزی است.

رئیس جمهور بر سرمایه گذاری و نظارت بر بخش های مختلف از تولید، عرضه تا توزیع و مصرف محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: پرداخت غرامت به کشاورزان در قبال خسارات ناشی از بلایای طبیعی، بهبود عملکرد بیمه محصولات کشاورزی، لایروبی. و بهبود اعمار بند و دایک و تامین تجهیزات برای کشاورزان از اقدامات مهم همراه است که حکومت مردمی به آن توجه ویژه دارد.

وزیر جهادکشاورزی همچنین در سخنانی آماری از بهبود و ارتقای تولید، تضمین خرید و عرضه محصولات اساسی، صادرات محصولات کشاورزی و باغی بازاری، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، کشاورزی دیم ارائه کرد. ، ظرفیت سردخانه ها، افزایش تعداد باغات مادر برای ارائه نهال مطمئن به باغداران، اجرای طرح توزیع هوشمند کالا، شیلات و آبزیان، صدور اسناد زمین های زراعی و همچنین ذخایر کالا و نهاده های کشاورزی. گفت: طی یک سال گذشته به تدریج شاهد کاهش تقاضاها و صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی بوده ایم که گواه افزایش تولید این محصولات در داخل کشور است.

رئیس جمهور اصلاح الگوی کشت را یکی از برنامه های دولت برای استفاده بهتر از منابع موجود دانست و بر همکاری دولت و مجلس برای اجرای کامل این طرح تاکید کرد.

آیت الله رئیسی توجه به اقتصاد روستایی و سودآوری آن برای توسعه روستایی و افزایش تولید محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی را ضروری دانست و افزود: برای تحقق این امر دولت مردمی اجرای طرح کشاورزی پیمانی را آغاز کرده است. که با ارتقای شاخص های پیش بینی می توان آن را بهبود بخشید. انعطاف پذیری و اطمینان کشاورزان موجب رونق اقتصاد کشاورزی می شود.

در ادامه، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست شورای اسلامی نیز در خصوص لزوم جلوگیری از تکه تکه شدن بیش از حد اراضی کشاورزی، لزوم حمایت جدی تر شبکه بانکی از کشاورزان و دامداران، اجرای سریعتر طرح ها بحث و تبادل نظر کردند. طرح تغییر الگوی کشت بر اساس اقلیم جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، توجه به توسعه شیلات و آبزی پروری به ویژه در سواحل جنوبی کشور، توسعه صنایع تکمیلی، ارائه تسهیلات برای خرید ادوات کشاورزی. و توجه بیشتر به ارتقای کارایی کشاورزی بیمه محصولات و همچنین حمایت از کشاورزان آسیب دیده از بلایای طبیعی. آنها مهمترین دغدغه ها و خواسته های خود را در میان گذاشتند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84928844/%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D9%88-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D9%88-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%DB%8Cبه گزارش حوزه دولت ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در دیدار اعضای کمیسیون “کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست” شورای اسلامی، بر اهمیت و جایگاه کشاورزی در توسعه و پیشرفت کشور تاکید کرد. کشور و تامین استقلال و امنیت غذایی، امکانات موجود در کشور بخش کشاورزی از جمله زمین های حاصلخیز و آب وسیع را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با وجود کاهش بارندگی، با مدیریت صحیح منابع موجود می توان ادامه توسعه بخش کشاورزی

آیت الله رئیسی، افزایش صادرات محصولات کشاورزی از طریق تسهیل شرایط و کمک به بازاریابی، تلاش برای رفع مشکلات در زمینه تامین نهاده های دامی به ویژه دامداران و عشایر، تأخیر و ایجاد شرایط برای پذیرش وام تسهیلات کشاورزی. وی گفت: رفع مشکلات و رونق شیلات و آبزیان و احیای بخش پشتیبان پنبه و دانه های روغنی از دیگر برنامه های دولت برای ایجاد رونق و ارتقای جایگاه کشاورزی در اقتصاد کشور است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت در تدوین بودجه 1402 و همچنین برنامه پنج ساله هفتم، رونق کشاورزی را در اولویت قرار داده است، به نمایندگان مجلس توصیه کرد در بررسی و تصویب این دو طرح قانونی نیز همین دیدگاه را دنبال کنند.

بهبود وضعیت کشاورزی در لایحه مالی و برنامه پنج ساله هفتم لحاظ می شود

سید جواد ساداتی نژاد کل تولید غلات را از 17.9 میلیون تن به 20.3 میلیون تن، برنج از 1.8 به 2.3 میلیون تن، جو از 1.6 به 2.35 میلیون تن، ذرت علوفه ای از 14 به 1.5 میلیون تن و محصولات باغی را از 25:7 میلیون تن به 2.7 میلیون تن افزایش داد. در سال اول فعالیت دولت مردمی و همچنین خرید تضمینی محصولات کشاورزی 55 درصد، ظرفیت تولید محصولات صنایع تکمیلی 20 درصد، صدور اسناد زمین کشاورزی 700 درصد افزایش یافت و ارزش صادرات محصولات آبزی پروری با افزایش 555 میلیون دلاری به 700 میلیون دلار رسید که با 3 درصد کاهش به منفی 0.8 درصد رسید و قطعاً با انتشار آمار در تابستان امسال شاهد افزایش این رقم خواهیم بود.

آیت الله رئیسی گفت: آمار بیش از 12 هزار هیات علمی در دانشگاه ها و مراکز علوم و تحقیقات کشاورزی سرمایه بزرگی برای کشور و کشاورزی کشور است و ارتقای بهره وری در کشور حلقه مفقوده ای است که دولت مردمی با جدیت به دنبال ایجاد آن است. پیوندها و همکاری موثر علوم پایه بین گروه های مختلف تولیدی و گروه های دانشگاهی مرتبط است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز اجرای طرح اصلاح نظام کشت، خاطرنشان کرد: اجرای موفق این طرح مستلزم همکاری همه بخش‌های دولت و حمایت شورای اسلامی و سایر بخش‌ها است. ارکان نظام گفت: دولت مردمی اجرای طرح زراعت قراردادی را مهمترین و مؤثرترین می داند و بهترین راه برای حمایت از کشاورز و رونق و توسعه کشاورزی آغاز و ادامه خواهد یافت.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار