اعتدال بهاری 2023: چرا روز و شب در طول مدت برابر نیستند؟

ممکن است شنیده باشید که طول روز و شب در جهان در نقطه اعتدال برابر است (از این رو نام آن است)، اما این کاملاً درست نیست. در طول اعتدال تقریباً 12 ساعت نور روز و 12 ساعت در شب وجود دارد، اما بیشتر مکان‌های روی زمین نور روز کمی بیشتر دریافت خواهند کرد.

برای اینکه بفهمیم چرا باید به طلوع و غروب خورشید فکر کنیم. طلوع خورشید زمانی رخ می دهد که لبه بالایی خورشید از افق شرقی طلوع می کند و زمانی که لبه بالایی آن به زیر افق غربی فرو می رود غروب خورشید رخ می دهد. خورشید از نظر فنی حتی زمانی که فقط بخشی از آن قابل مشاهده است طلوع کرده است و تا زمانی که همه چیز از بین نرود غروب نکرده است.

اگر طلوع و غروب خورشید را زمانی تعریف کنیم که مرکز خورشید از افق بالا می رود و سپس دور می شود، در اعتدال 12 ساعت روشنایی روز خواهیم داشت. اما ما این کار را نمی کنیم.

اعتدال یک روز نیست بلکه یک زمان است. امسال، ساعت 21:24 به وقت گرینویچ در 20 مارس است.

آیا روز و شب در اعتدال برابرند؟

دلیل دیگر مربوط به شکست نور توسط جو زمین است. به عنوان مثال، هنگام غروب خورشید، بالای خورشید برای چند دقیقه پس از غروب خورشید قابل مشاهده است، همانطور که نور هنگام عبور از جو خم می شود – و همین اتفاق درست قبل از طلوع خورشید رخ می دهد. این اثر 6 دقیقه به طول روز اضافه می کند.

چه زمانی روز و شب برابر است؟

فقط در 5 درجه شمال استوا، تعادل در 24 فوریه رخ می دهد، در حالی که در 50 درجه شمالی در 17 مارس رخ می دهد. به طور مشابه، طول روز و شب در 14 آوریل در 5 درجه جنوب خط استوا تقریباً برابر است، در حالی که در 60 درجه جنوبی در 22 مارس رخ می دهد.

امروز در نیمکره شمالی اعتدال بهاری یا اعتدال بهاری و در نیمکره جنوبی اعتدال پاییزی است.

اعتدال چیست؟

اعتدال زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید از استوای سماوی عبور می‌کند، خطی خیالی که مستقیماً بالای استوا از آسمان می‌گذرد. این بدان معنی است که خورشید در این نقطه دقیقاً بین نیمکره ها قرار دارد.

اعتدال بهاری در نیمکره شمالی چه تاریخی است؟

اگرچه طول روز و شب در طول یک اعتدال یکسان نیست، روزهایی در اطراف اعتدال وجود دارد که روز و شب هر کدام بسیار نزدیک به 12 ساعت است. این روزها معادل نامیده می شوند، اما زمان وقوع آنها بستگی به عرض جغرافیایی شما دارد.

خورشید در منچستر، انگلستان در اعتدال بهاری سال 2022 غروب می کند

آنتونی دولین / گتی ایماژ

دو دلیل برای این وجود دارد. اول اینکه خورشید یک دیسک است نه یک نقطه نورانی. این بدان معناست که وسط خورشید ممکن است زیر افق باشد، اما ما هنوز نور خورشید را دریافت می کنیم. در اعتدال، مرکز خورشید دقیقاً 12 ساعت در روز قابل مشاهده است. اما چند دقیقه بعد از ناپدید شدن مرکز خورشید باقی مانده خورشید قابل مشاهده است. به همین ترتیب، در هنگام طلوع خورشید، قبل از اینکه مرکز خورشید قابل مشاهده باشد، چند دقیقه نور اضافی وجود دارد که به ما یک روز کمی طولانی‌تر می‌دهد.

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2365187-spring-equinox-2023-why-day-and-night-arent-actually-equal-in-length/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

توسط احمد گل کار

احمد گل کار