افزایش تولیدات کشاورزی طی دهه های گذشته بی سابقه بوده است

با جنگ در اوکراین، وضعیت به طرز چشمگیری تغییر کرد. این امر باعث افزایش بیشتر قیمت مواد غذایی و کود شده و به واردکنندگان کود آسیب رسانده و چندین کشور از جمله چین را بر آن داشته تا محدودیت هایی را بر صادرات خود اعمال کنند. در مردادماه امسال تورم مواد غذایی در کشور به 81 درصد رسید. این نرخ غیرقابل قبول است. اگر قیمت کالاها به دلیل کمبود کود برای محصولات پاییزه افزایش یابد، ترس از ناامنی غذایی با عواقب بسیار جدی افزایش خواهد یافت.

آبزرور مطلع شده است که دستگاه مدیریت با تبدیل ارز ترجیحی به نیم ارز برای خرید کود، یارانه لازم را به وزارت جهاد کشاورزی نداده است و به همین دلیل کود کافی برای خرید کود ندارد. محصول پاییزی بنابراین پیش بینی می شود در سال آینده با کمبود شدید تولید کالایی به ویژه گندم، جو و دانه های روغنی مواجه باشیم.

اهمیت امنیت غذایی بر کسی پوشیده نیست. تولید محصولات اساسی به ویژه غلات، حبوبات و محصولات صنعتی مانند پنبه، دانه های روغنی و چغندرقند برای افزایش عملکرد به کودهای شیمیایی به ویژه کودهای فسفاته و پتاسیمی نیاز دارد.

از سال 1346 تا به امروز کودهای شیمیایی همواره با ارز دولتی وارد می شد و قیمت یارانه ای داشت. قیمتی که کشاورز ایرانی برای این کود پرداختی در تمام این سال ها نصف قیمت ذکر شده در بالا بوده است. در تمام کشورهای جهان به ویژه تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی کود را با قیمت یارانه ای به کشاورزان می فروشند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «احمد توکلی» در نامه ای به رئیس جمهور نوشت: در تولید علوفه ذرت به خودکفایی رسیدیم. اگرچه اقدامات علمی ترویجی وزارت جهاد کشاورزی و تامین به موقع منابع مالی معاونت سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال گذشته نقش موثری در این موفقیت داشته است، اما اگر کودها نبود. ، این موفقیت حاصل نمی شد.

اگر مشکل کودها حل نشود قطعا با کمبود محصولات اساسی مواجه خواهیم شد و مانند امسال اکثر کشورهای تولیدکننده غلات و محصولات را به کشورهای دیگر نمی فروشند. ناامنی غذایی از سال 2018 در حال افزایش است. حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین، فراوانی و شدت فزاینده شوک‌های اقلیمی، درگیری‌های منطقه‌ای و اپیدمی کرونا جان خود را از دست داده و تولید و توزیع غذا را مختل کرده و هزینه تغذیه مردم را افزایش داده است. قیمت های بالای مواد غذایی و انرژی به بحران هزینه های زندگی دامن زده است که می تواند فقر را عمیق تر کند، رشد اقتصادی را تضعیف کند و به طور بالقوه به بی ثباتی سیاسی دامن بزند.

این مشکل جدی را حل کنید. بهتر است کاری را که می خواهید تحت فشار، با سردرگمی و بسیار پرهزینه انجام دهید، همین امروز برنامه ریزی کنید زیرا هزینه آن بسیار کمتر است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84924165/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%B2%D8%B1%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D9%87%D9%87-%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D9%85-%D9%86%D8%B8%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

توسط احمد گل کار

احمد گل کار