الگوی فرهنگ لازمه تداوم زندگی در فارس است

الگوی فرهنگ لازمه تداوم زندگی در فارس است

دیم سال هاست که منتظر الگوی کشت است
استاد گروه اقتصاد دانشگاه شیراز به خبرنگار ایرنا گفت: سال هاست بحث کمبود محصول آبی در مناطق دیم ایران و صادرات آن که با قیمت بسیار پایین انجام می شد، وجود داشت. بالاخره پس از دهه ها سندی برای الگوی کشت منتشر شد.
محمدعلی مرزبان افزود: بحث الگوی کشت از سال 1350 در کشور مطرح شد و سند تهیه شده در این زمینه الگوی کشت به روز و بر اساس دانشی است که تا امروز وجود داشته است.
وی ادامه داد: در سال های اخیر مناطق مرکزی کشور از جمله استان فارس با کاهش 80 درصدی بارندگی مواجه بوده که رشد محصولات کشاورزی منطقی و اقتصادی نبوده و الگویی منطقی برای کشاورزی و منابع آبی بوده است. مرمت باید اتخاذ شود.
وی با اشاره به اینکه محصولات پرآب از زمان کاشت تا برداشت در نقاط مختلف کشور به مقدار زیادی آب نیاز دارند، گفت: مصرف آن مقدار آب برای تولید محصولی خاص یا صادرات آن با قیمت پایین به صرفه نیست. و ادامه رویه گذشته منجر به نابودی کامل منابع آبی باقیمانده کشور خواهد شد.
استاد دانشگاه شیراز افزود: ایران یکی از معدود کشورهای جهان از نظر تهدید کم آبی است و لازم بود هر چه زودتر محصولات کشاورزی مناسب مناطق نیمه خشک تولید شود. محصولات غنی .
وی گفت: بررسی‌های سازمان ملل نیز حاکی از آن است که تا سال 2025 موضوع جنگ در خاورمیانه بر آب خواهد بود و ایران در بین 30 کشوری که با خشکسالی مواجه هستند، بحرانی‌ترین وضعیت را دارد.

روش کشت و لزوم ایجاد تعادل بین سود و زیان کشاورز
وی تصریح کرد: زمانی که کشاورز از نوع محموله ای که باید انجام دهد مطلع می شود، در صورت کاهش درآمد کشاورز باید سیاست های حمایتی برای جبران زیان احتمالی اتخاذ شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اضافه کرد: اگر کشاورزی از اجرای الگوی کشت خودداری کند باید سیاست هایی وجود داشته باشد که مانع کارآمدی شود و کمک دستگاه قضایی نیز در این راستا عمل می کند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا قالب سند فرهنگ برای اجرا در سطح استان فارس کامل است؟ وی گفت: بله، در این سند سعی شده عواملی مانند محدودیت منابع آب و خاک در نظر گرفته شود و مزیت نسبی تولید و کشت محصولات استراتژیک لحاظ شود.
دهقانپور گفت: اجرای سند الگویی در مرحله اول کشت محصولات زراعی را پوشش می دهد و در مراحل بعدی سایر بخشها اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، تغییر رویه از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن با در نظر گرفتن تغییرات اقلیمی، خشکسالی های ناشی از آن و کاهش ذخایر آبی، برای استان پهناور فارس به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. کشاورزی. برای مدت طولانی
رشد جمعیت، کشت بی رویه و بی دلیل، تغییر اقلیم، توسعه ارتباطات و غیره در دهه های اخیر، در حال حاضر ضرورت توجه به شیوه کشت و لزوم تغییر رویه سنتی کشاورزی به یک سوال مهم تبدیل شده است، زیرا از سوی دیگر از سوی دیگر تغییرات اقلیمی پدیدار شده و از سوی دیگر یکی از مهم ترین چالش های قرن حاضر تهدید امنیت غذایی است، از این رو همه کشورها به دنبال اجرای برنامه های موثر برای افزایش تولید با حفظ منابع آب و خاک هستند.
وی پس از 13 سال با اعلام سند نمونه زراعی در آغاز سال زراعی 1402-1401، روزی تاریخی را برای کشاورزان کشور رقم زد.
سند طرح کشت 27 مهرماه سال جاری به عنوان سند راهبردی بخش کشاورزی با حضور مسئولان کشوری و در دومین جلسه شورای عالی آب دولت سیزدهم رونمایی شد.
با اجرای سند کشت نمونه که به نظر می رسد تا 3 سال آینده به طور کامل اجرایی شود، قیمت محصولات کشاورزی همزمان افزایش و کاهش نخواهد یافت و زیان دهی به کشاورز یا مصرف کننده وارد می شود و بر اساس این طرح به کشاورزان گفته می شود که چه محصولی تولید کنند، چه مقدار و کجا و چه زمانی باید رشد کنند تا منابع آب و خاک حفظ شود و درآمد بیشتری برای این قشر فراهم شود و مهمتر از همه امنیت غذایی کشور نیز تامین شود.
در طرح کشت برنامه ریزی شده باید با ایجاد مشوق برای محصولات استراتژیک و تعیین تعرفه محصولات سبزی و صیفی، تعادلی در این زمینه ایجاد شود.
بر اساس آنچه تاکنون درباره این سند اعلام شده است، در مرحله اول اجرای آن به محصولات کشاورزی اختصاص دارد، سال آینده محصولات باغی به آن اضافه می شود و در سال های بعد ماهیگیری و سایر محصولات حوزه کشاورزی به آن اضافه می شود. به آن اضافه شود.
کاهش کشت محصولات پرآب بر اساس نیازهای واقعی جامعه و همچنین مشارکت وزارتخانه هایی مانند وزارت کشور، سازمان مدیریت برنامه ریزی و وزارت جهاد کشاورزی، انرژی و کشاورزی جهاد، سه شاخص اصلی سند الگوی فرهنگ کشور است.
بر اساس آمارهای رسمی، حدود 90 درصد منابع آبی کشور در کشاورزی مصرف می شود و از این منظر اجرای صحیح سند الگوی فرهنگ می تواند به احیای منابع آب و خاک منجر شود.

الگوی فرهنگ لازمه تداوم زندگی در فارس است

فرهنگ بیگانه را توسعه دهید
یکی دیگر از اساتید گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز، کشاورزی فراسرزمینی را از جمله طرح هایی دانست که در درازمدت موجب احیای منابع آب و خاک استان فارس و ایران می شود.
محمد بخشوده ادامه داد: کشت فراسرزمینی طرحی است که در آن محصولات کشاورزی ضروری و پرآب به دلیل کمبود منابع آبی توسط کشاورزان ایرانی در زمین های استیجاری از کشورهای دیگر کشت می شود و پس از آن محصول به داخل کشور منتقل می شود. برداشت
وی ادامه داد: اجرای سند الگوی کشت و استفاده از الگوهای دیگر مانند کشت فراساحلی می تواند منابع عظیم آبی و خاکی را که در دهه های اخیر با روش های سنتی از بین رفته اند، احیا کند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: باید برای کشاورزانی که ممکن است از استقرار الگوی کشت متضرر شوند، شغل جایگزین به ویژه در حوزه صنایع تبدیلی در نظر بگیریم و در صورت بهره مندی از حمایت و حتی مستمری، از آن بهره مند شویم. از نظر اقتصادی بهتر خواهد بود و برای کشور و استان فارس به صرفه تر است.
بخشوده کشت جایگزین در شرایط فعلی را راهکاری برای برون رفت از وضعیت بد آب دانست و گفت: کشاورزان به حق به دنبال درآمد بیشتر هستند و در این بین مسئولان باید طوری برنامه ریزی و به کشاورزان اطلاع دهند که منابع هنگفتی که در سال های گذشته هدر رفته است. می توان دوباره خلق کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84922339/%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%87-%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%85-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3

شناخت و پذیرش سند الگوی فرهنگ در ایران و فارس وجود دارد
دهقانپور در ادامه خاطرنشان کرد: نسبت به اجرای الگوی سند فرهنگ در سطح کشوری و استانی آگاهی و پذیرش وجود دارد اما مهمترین رکن آن الزامات و سیاست ها و پیشگیرانه و تشویق کننده است و همه نهادهای ذیربط باید از وزارتخانه باشند. کشور، نیرو، امنیتی، قضایی و… در اجرای سند الگوی فرهنگ مشارکت داشته باشند و در اجرای این سند فعال باشند.

با توجه به اهمیت این موضوع، رئیس جمهور در دومین جلسه شورای عالی آب دولت سیزدهم بر اصلاح روش مصرف آب و نحوه کشت و به عنوان یکی از موضوعات مهم و محوری کشور تاکید کرد.
آیت الله رئیسی تغییر الگوی کشت با ایجاد انگیزه و جذابیت برای کشاورزان را بسیار مهم دانست و گفت: ضمن اینکه عوارض کشت سنتی و فواید تغییر الگوی کشت برای کشاورزان تبیین می شود، قطعا این طرح از سوی این نهاد مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. گروه

سند طرح فرهنگ، جاذبه ها و 15 محصول استراتژیک
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: رویکرد اصلی در بحث کشت نمونه ایجاد جاذبه برای کشاورزان این استان است.
مجتبی دهقانپور با بیان اینکه چند عنصر در خصوص اجرای کشت استاندارد باید به طور همزمان مورد توجه قرار گیرد، افزود: بحث توجیه اقتصادی و پذیرش طرح استاندارد کشت از سوی کشاورز سوال مهمی است و باید مورد توجه قرار گیرد. توصیه کرد که بر اساس اقلیم که مبنای سند الگوی کشت است، توسط وزارت جهاد کشاورزی تدوین و در مرحله اول شامل 15 کالا شد.
وی ادامه داد: سهم استان ها در اجرای طرح کشت نمونه مشخص شده که متناسب با اقلیم، منابع آب و خاک و مزیت نسبی تولید است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: بر اساس سند الگوی کشت محصولات کشاورزی از جمله غلات، گندم، جو و محصولات علوفه ای برای استان فارس پیش بینی شد، همچنین فصل زراعی و زمانی که محصول به آب نیاز دارد، این باید با استفاده از منابع انجام شود: آب سبز، آبی و باران.
وی چغندر قند و حبوبات پاییزه را از کالاهای توصیه شده برای فارس در سند الگوی زراعی ذکر کرد و گفت: در جایی که مزیت نسبی برای کشت حبوبات در استان وجود دارد باید از آن استفاده کرد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار