امسال 300 هزار تن پنبه در کشور تولید می شود

امسال 300 هزار تن پنبه در کشور تولید می شود

ابراهیم هزارجریبی روز پنجشنبه در سفر به منطقه مغان استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، نیاز کشور به محصولات پنبه خالص و سفید را حدود 180 هزار تن دانست و گفت: مابقی این نیاز تامین می شود. توسط واردات

مدیرکل کارخانجات پنبه و صنعتی وزارت جهاد کشاورزی، تجارت و بازرگانی محصول پنبه را بسیار مهم دانست و گفت: تلاش وزارت جهاد کشاورزی این است که کارخانجات هر استان محصول را از همان استان خریداری کنند. با خرید برخی از کارخانه ها از استان های همجوار، رقابت در فرآیند خرید باعث قیمت گذاری می شود

کشت پنبه سال ها در شهرستان های پارس آباد، اصلاندوز و بیله سوار در منطقه مغان استان اردبیل به دلیل شرایط اقلیمی مساعد و آب کافی رواج داشته و کشت این فرهنگ نیز در سال های اخیر توسعه یافته است.

تعداد پنبه کاران استان اردبیل 750 نفر و میانگین تولید پنبه در هر هکتار از اراضی مغان حدود چهار تن است.

مدیرکل کارخانجات پنبه و صنعتی وزارت جهاد کشاورزی استان‌های خراسان رضوی، گلستان، فارس و اردبیل را عمده‌ترین مناطق تولید پنبه کشور ذکر کرد و ادامه داد: برداشت پنبه در این استان‌ها آغاز شده است.

وی افزود: پنبه پاک کن ها نگران تولید پنبه خریداری شده و تصفیه شده نباشند چرا که به فروش محصول خریداری شده به کارخانه های ریسندگی و نساجی کمک می کنیم.

هزارجریبی از اجرای طرح های ترویجی در 35 سایت و سایت کشت پنبه در منطقه مغان خبر داد و افزود: در زمینه کشت پنبه، اجرای برنامه های ترویجی مهمترین فعالیت است که در کنار اجرای پایش آفات، بهره وری و تولید را افزایش داده است.

هزارجریبی گفت: آینده نگری باعث شده است تا دولت خودکفایی در تولید پنبه را سرلوحه برنامه های خود قرار دهد تا در اولویت کشت قرار گیرد و پنبه یکی از ارکان مورد حمایت دولت در الگوی کشت سال آینده باشد.

هزارجریبی افزود: به پنبه پاک کن ها توصیه شده است که محصولات پنبه را با قیمت بالاتر خریداری کنند و همچنین به کشاورزان توصیه می کنیم محصولات با کیفیت بالاتر را با ضایعات کمتر برداشت کنند.

زمین های زراعی دشت مغان در پارس آباد و اصلاندوز از مهمترین مناطق پنبه کاری استان اردبیل است و به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد سال هاست که پنبه کاری در این منطقه رواج داشته است.

وی با اشاره به ادامه روند خرید پنبه تولیدی کشاورزان در قالب تفاهم نامه بین کشاورزان و پنبه پاک کن ها، افزود: قیمت امسال کمی بیشتر از سال گذشته است و بنا به دلایل و هزینه های اضافی که کشاورزان متحمل می شوند، انتظار می رود قیمت محصول بالاتر از رقم باشد.

کشت پنبه در منطقه مغان قدمتی طولانی دارد و این کشت نقش بسیار مهمی در حفظ کیفیت خاک های کشاورزی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری ها دارد.

ارقام پنبه می و لیدر مهمترین ارقامی هستند که در منطقه مغان کشت می شوند و محصول برداشت شده با توجه به شرایط آب و هوایی طی سه ماه آینده به پنبه سفید تبدیل شده و به واحدهای نساجی فروخته می شود. . شرایط خریدار

وی افزود: برخی از کشورها مانند ازبکستان به عنوان یکی از تامین کنندگان پنبه مورد نیاز ایران، صنایع ریسندگی خود را توسعه داده اند و دیگر مواد اولیه پنبه نمی فروشند و تمایل دارند نخ محصول خود را بفروشند و حتی اعلام کردند که دارند. همان نخ را می فروشند، اما یک سال دیگر منتشر نمی کنند.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، امسال محصول پنبه در 18 هزار و 250 هکتار از اراضی زراعی منطقه مغان کشت شده است و پیش بینی می شود امسال بیش از 70 هزار تن محصول پنبه از مزارع مغان برداشت شود. منطقه

مدیرکل پنبه و کارخانجات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی پنبه را یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی کشور برشمرد و گفت: برنامه وزارت جهاد کشاورزی دستیابی ایران به خودمختاری کامل در تولید این محصول است. ماده اصلی بسیاری از محصولات جانبی است.

به گزارش ایرنا، برداشت پنبه از اراضی زراعی دشت مغان در شمال استان اردبیل با مساعد بودن هوا و گلدهی جوانه های این محصول آغاز شده است.

8 کارخانه پنبه در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری اولیه و خالص سازی و تبدیل به پنبه دانه به بازارهای هدف و کارخانه های نساجی و استخراج روغن می فرستند.

وی با اشاره به واردات و تامین مقدار کافی هورمون رشد مواد مغذی و توزیع آن در بین پنبه کاران گفت: در زمان برداشت تلاش می شود کمباین و برداشت مکانیزه مورد نیاز و همچنین برداشت دستی تامین شود.

وی از افزایش 20 درصدی سطح زیر کشت پنبه در فصل کشاورزی جاری خبر داد و افزود: امسال حدود 112 هزار هکتار از اراضی کشور در 20 استان کشور به کشت پنبه اختصاص یافته است.

در سال های اخیر سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان تا 20 هزار هکتار افزایش یافته بود، اما به دلیل جایگزینی سایر محصولات، سطح زیر کشت این کالا در سال های اخیر کاهش یافته است، اما با افزایش قیمت محصول و حمایت دولت، کشت این محصول در منطقه مغان رو به افزایش است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84905525/%DB%B3%DB%B0%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%86-%D9%88%D8%B4-%D9%BE%D9%86%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AFپنبه یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و نفت، در اشتغال زایی نیز نقش بسزایی دارد و تعداد کمی از محصولات کشاورزی از نظر قابلیت ارزش آفرینی و تولید با پنبه برابری می کنند. تنوع.

وی پارس آباد مغان را با حدود 15 هزار هکتار سطح زیر کشت مهم ترین مرکز کشت پنبه کشور اعلام کرد و افزود: هشت واحد از کارخانه های پنبه پاک کنی منطقه محصول را خریداری و ضایعات پنبه را در پنبه خالص و سفید تا محصول نهایی تبدیل می کنند. برای عرضه محصولات فرآوری شده به صنایع ریسندگی و تولید نخ کشور تولید می شود.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار