انتخاب گل رز

یا اول گلخانه خود را بدون توجه به محصولی که قرار است پرورش دهند می سازند و بعد نسبت به امکانات و فضایی که دارند تصمیم به کشت می گیرند، یا از قبل تصمیم به کشت محصولی می گیرند و سپس متناسب با شرایط مورد نیاز محصول، گلخانه خود را می سازند. اما نکات دیگری وجود دارند که باید برای ایجاد گلخانه رز هلندی آنها را مورد اهمیت و توجه قرار دهید. در پرورش رز هلندی کوشش کنید و آن را در برابر بادهای شدید و آسیبهای فیزیکی دیگر محفاظت کنید. گل هلندی مقاومت خوبی در برابر بیماریها دارد؛ اما به هرحال حواستان به بیماریهای احتمالی باشد تا گل از بین نرود. اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بجوشد و سپس زیر شعله را خاموش کنید تا به مدت 10 دقیقه هم دم بکشد. حتما تابحال متوجه شدید که برتری های گل هلندی نسبت به گل ایرانی، قطعا سبب تفاوت قیمت آنها هم خواهد شد. یک استثنا برای این شیوه هرس، بوته های قدیمی رز هستند که به هرس شدید واکنش نشان میدهند و تنها باید حدود یک سوم آنها هرس شود.

پس از هرس گیاه و نگهداری از گلهای جداشده در گلدان، گلها کاملاً شکوفا میشوند. اگر زودتر از این زمان برداشت شوند نمی توانند کاملاً باز شوند. ماه آوریل، بهترین ماه سال برای بازدید از درختان گیلاس و شکوفههای صورتی و سفید آنها است، هر چند باغها و پارکهای سرسبز و مملو از گل و گیاه لندن، در تمام طول سال پذیرای گردشگرانی از سراسر جهان بوده و تنوعی گسترده از گیاهان را در معرض دید عموم قرار میدهند اما فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از این درختان است، زمانی که تمامی آنها به شکوفه نشسته و ظاهری متفاوت به شهر و خیابان میبخشند. بوته رز را هر سال باید هرس کنید. گیاهان مادری دائما در طول سال رشد می کنند و می توانید در هر زمان از سال از آنها قلمه تهیه نمود.

خاک گلدان یا باغچه ای که رز در آن قرار دارد، باید قابلیت زهکشی خوبی داشته و کمی اسیدی و حاوی مقدار زیادی مواد آلی سایت mikhakflower باشد. خاک های شنی رسی، لومی و یا خاکی که کمی رسی بوده، و دارای 10 درصد مواد آلی می باشد، برای رشد و پرورش گل رز هلندی مناسب است. دمای 20 تا 21 درجه سانتیگراد در روزهای ابری و 24 تا 28 درجه در روزهای آفتابی بسیار مناسب میباشد و تفاوت بهینه دمای شب و روز 13-10 درجه سانتیگراد است که در این شرایط دمایی گلها بعد از حدود 40 روز آماده برداشت میشوند. دمای حداقل خاک ۱۵ درجه است که نبایستی از این دما کمتر شود. 4. گلدان را در مکانی با دمای ۱۳ تا ۱۸ درجه سانتیگراد با ۸ ساعت نور طبیعی قرار دهید. سپس با دست خود خاک اطراف آن را فشار دهید تا سفت شود و جایگاه آن در خاک تثبیت شود. گل رز از نظر کثرت قرار گرفتن در جایگاه گل ملی مقام نخست را در میان همه گلها دارد و در ده کشورِ ایران، آمریکا، انگلستان، ایتالیا، رومانی، عراق، عربستان سعودی، مراکش، لوکزامبورگ و بلغارستان به عنوان گل ملی انتخاب شدهاست. رز هلندی گلخانه ای به نور با شدت های بالا احتیاج دارد.

وقتی که تصمیم به پرورش گل رز در گلخانه میگیرید، قدم اول انتخاب گلها و محصولات مرغوب است که میتوانید از فروشندگان تهیه کنید. اولین قدم در کاشت گیاه گل لاله عباسی در باغچه انتخاب فصل مناسب و آب و هوای مطلوب است زیرا این گیاه به شدت به سرما و هوای خشک حساس است و موجب پژمرده شدن این گیاه زیبا می شود. این روغن اثرات تحریک کننده بر مغز دارد و تنشهای عصبی، افسردگی و خستگی را برطرف میکند و همچنین منجر به خواب میشود و برای افرادی که از بیخوابی رنج می برند بسیار مناسب است. ترکیبی از میخک و روغن کنجد، یک درمان خوب برای درد گوش است زیرا این ناحیه را بیحس میکند و در نتیجه دردی احساس نمیشود. این یک مقالهٔ خرد است. نکته قابل اهمیت این است که باتوجه به ساقه های گل اندازه گلدان را انتخاب کنید. اگر میخواهید گلهای درشت داشته باشید، از گونه های گل درشت رز باید استفاده کنید. چرا که اصلاً این گیاه قابلیت تولید گلهای درشت را ندارد. در این فصل شاخههای مرده گیاه را قطع کنید.

همچنین این گیاه به مقدار زیادی آب، کود، گردش هوا و فضای کافی برای رشد بدون رقابت با گیاهان دیگر نیاز دارد. بهجز گلهای مینیاتوری، اکثر گلهای رز که در گلدان رشد میکنند باید هر دو یا سه سال یکبار گلدانشان عوض شود، زیرا گلهای رز تغذیهکنندههای سنگینی هستند که بهسرعت خاکهای گلدان را تهی میکنند. اگر مناسبت های مهم سال مانند روز های ولادت ائمه، روز پدر و مادر مناسبت های ملی و… بنابر نظریهها سرآغاز انتخاب گل ملی به حدود ۴۰۰۰ سال پیش و به مصر باستان بر میگردد. شما می توانید از این شاخه گل در مراسم های مدرن ولنتاین و یا سالگرد ازدواج و همینطور هنگام تحویل سال نو و مراسم عروسی نیز هدیه دهید.

یک مطالعه نشان داد که روغن اساسی میخک سه نوع باکتری متداول را از بین می برد ، از جمله E. coli ، که یک نوع باکتری است و می تواند باعث مسمومیت غذایی شود. کمبود آب نیز میتواند باعث کوچک شدن گلهای رز شود. بستر مناسب برای کاشت گل رز: برای داشتن گل رز سالم و زیبا باید گلها روزانه پنج تا هفت ساعت نور خورشید را دریافت کنند، آفتاب صبحگاهی از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا باعث خشک شدن برگها شده و از رشد بسیاری از بیماریها جلوگیری میکند و نیز موجب بزرگ شدن اندازه گلها میشود. در شب نیز اگر دما حدود 16 درجه سانتی گراد باشد، برای گیاه مناسب است. بوته رز به شش تا هشت ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد به خصوص در ساعات صبح. رج چهارم دو تا در میان دو پایه کوتاه در هر پایه رج قبل می بافیم. اگر آن ها را در باغچه می کارید و خاک برگ عمده و زیادی را تهیه دیده اید یا گلدان های زیادی در خانه دارید و خاک گلدان را به صورت عمده خریداری کرده اید قبل از استفاده برای آن ها از ضد عفونی شدن خاک مطمئن شوید.

کسانی که از سازه گلخانه ای به علاوه تنوع و طیف رنگی گل های هلندی سبب می شود تا بیشتر برای مجالساتی مانند عروسی یا جشن ها به فروش برسند. گونهٔ زرد کمرنگ متمایل به لیمویی این گلها موسوم به لاله زاگرسی بین ۵۰ تا ۸۰ سانتیمتر ارتفاع دارد. بذرهای لاله عباسی را در اواخر زمستان به خاک بنشانید. 3. اگر گل هلندی را به میزان 5 سانتی متر در خاک قرار دهید کافی است. در برخی مناطق اگر ارتفاع تا 8 متر افزایش یابد، امکان افزایش تهویه و میزان کربن دی اکسید فراهم می شود که در کیفیت بهتر محصول مؤثر است. پس از دو مورد بالایی که گفته شد، در این مورد نیز ظاهراً رزهای هلندی بهتر از رزهای ایرانی به نظر می رسند. در این قسمت به نحوه کاشت گل رز هلندی و ایجاد گلخانهرز هلندی میپردازیم.

اما در ایران بعلت آفتاب فراوان دراکثر استانها نیازی به این کار نمیباشد. سفارش گل آنلاین این اختیار را در دست علاقه مندان و متقاضیانش قرار می دهد تا بتوانند به صورت غیر حضوری انواع گل های موجود در فروشگاه را مشاهده کرده، نمونه های کار پیشین سفارش گل را با دقت بررسی کرده و همچنین با اطلاع قبلی از هزینه ها بهترین، مناسب ترین و زیباترین گل را برای خودشان سفارش داده و در محل دلخواه و تعیین کرده شان دریافت نمایند. پرورش دهندگان و پژوهشگران در حوزه پرورش گیاهان و گل های آپارتمانی معتقدند که اگر شما بذرها را به مدت ۱۲ ساعت در آب و یا دستمال کاغذی مرطوب قرار دهید و خیس کنید، این کار باعث نرم شدن پوشش سیاه رنگ بذرها می شود به جوانه زنی آن ها کمک شایانی میکند. نباید به رز بیش از حد آب دهید چرا که خیس بودن دائمی خاک باعث تضعیف گیاه و هجوم آفتها و بیماریها میشود. نور کم باعث ایجاد ساقه های ضعیف و در نتیجه کاهش کیفیت گل می شود. این میزان رطوبت در شرایط ایده آل، در روز باید 50 و در شب باید 60 درصد باشد. حتی در صورتی که تمام کارها را درست انجام دهید و از گیاهتان خوب مراقبت کنید تا گلهای درشتی تولید کند، در صورتی که نوع گیاهتان به گونه ای باشد که گلهای کوچکی حاصل میکند نمیتوانید با تغییر شرایط و مراقبت این ویژگی ژنتیکی گیاه را تغییر دهید.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار