انشعاب درختان گردو; با خسارت سرمازدگی خداحافظی کنید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال گفت: علاوه بر افزایش مقاومت درختان گردو به سرما و گلدهی دیررس بهاره و شاخ و برگ، افزایش عملکرد به هشت تن در هکتار و همچنین بهبود کیفیت تولید از مزیت های آن است. اجرای طرح انشعاب درخت گردو. بر این اساس تداوم این طرح راندمان تولید گردو را به دو برابر در گردو افزایش می دهد.

گرامی یادآور شد: در صورت تامین اعتبار محقق می شود و آجیل کاران حلخال برای همیشه از گزند سرمازدگی دیررس بهاره و همچنین افزایش تولید و رونق اقتصادی در امان خواهند بود.

طرح انشعاب باغ گردو در شهرستان خلخال در سال 1396 توسط چند گروه از کارشناسان بخش کشاورزی آغاز شد. در این برنامه در سال 1396 تعداد 300 تنه درخت گردو کهنسال و در سال 1397 بر روی 600 تنه هرس انجام شد. کارشناسان جهاد کشاورزی در سال 1398 این طرح را بر روی 500 اصله درخت با بذر بی کیفیت اجرا کردند. با گذشت زمان و افزایش آموزش باغداران بخش خصوصی وارد عرصه اجرای این طرح شد به طوری که در سال 1400 حدود 300 اصله درخت توسط بخش خصوصی کاشته شد.

اصلاح باغات گردوی شهرستان خلخال به قدری برای اقتصاد این منطقه مهم است که اجرای آن یکی از خواسته های اصلی مسئولان و نمایندگان این شهرستان در سال های اخیر بوده است. تا چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی در سفر سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی به خلخال از تخصیص اعتبار برای این طرح در خلخال خبر داد.

به گفته این کارشناس حوزه کشاورزی، قلمه های تهیه شده برای اجرای این طرح از نوع «چندلر» و «فرانور» است که از باغ مادر گردو در استان قزوین و برای اجرا خریداری و عرضه شده است. پروژه سرشاخه درختان گردو از ارقام بذر آسیب پذیر با کیفیت پایین در برابر سرمای اواخر بهار استفاده شد.

گردو به ویژه ارقامی که سال هاست در منطقه وجود دارد، درختی دیر بازده است. وقوع حوادثی مانند سرمازدگی و عدم برداشت محصول گاه موجب ناامیدی کشاورزان و باغداران پس از سال ها تلاش برای احداث این باغ ها می شود که در چنین شرایطی اجرای طرح شاخه زنی درخت گردو امید را به باغداران در منطقه باز می گرداند. منطقه و کمک شایانی به اقتصاد کشاورزی جنوب استان خواهد کرد. .

با این وجود انتظار می رود بخش خصوصی و نیروی انسانی مستعد و آموزش دیده حضور موثرتری در این بخش داشته باشند و سازمان هایی مانند جهاد کشاورزی بستر این اقدامات بخش خصوصی باشند. همچنین با استفاده از توان تخصصی و تحقیقاتی که در استان وجود دارد، می توان با ایجاد و راه اندازی مرکز تحقیقات خشکبار در استان، بذر مرغوب منطقه را شناسایی و در بین باغداران توزیع کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84948759/%D8%B3%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D9%88-%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AE%D8%B3%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DA%AF%DB%8C

در این زمینه رئیس جهاد کشاورزی خلخال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: علیرغم هزینه های بالای اجرای این طرح با هدف حمایت از تولیدکنندگان خشکبار، تنها 10 درصد هزینه ها از آجیل کاران و 90 نفر از آجیل کاران دریافت شده است. درصد هزینه های اجرای این طرح را دولت و جهاد کشاورزی موافقت کرده است

شادخاطر افزود: طی چند سال گذشته 80 هکتار باغ گردوی پیوندی رقم تجاری چندلر در مناطق مناسب برای کشت باغات گردو خلخال ایجاد شده است و سال گذشته رهبری جهاد کشاورزی بیش از 8000 باغ چندلر و فرنور را بین گردو توزیع کرده است. باغداران، توسعه باغات گردو در حال پیشرفت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل با نزدیک به سه هزار هکتار باغ گردو بزرگترین مرکز تولید گردو در استان اردبیل است. به این ترتیب سالانه به طور متوسط ​​حدود 4000 تن خشکبار از باغات این منطقه برداشت و روانه بازار می شود.

اما سرمازدگی یکی از بزرگترین چالش های باغداران این منطقه بوده است. اتفاقی که در آن سال‌ها می‌افتد این است که با افزایش نسبی دمای هوا در روزهای پایانی زمستان، درختان گل می‌دهند، اما پس از آن دما کاهش می‌یابد و سرمای فروردین ماه باعث از بین رفتن این گل‌ها و از بین رفتن محصولات به‌ویژه آجیل و خسارات زیادی می‌شود. به باغبانان. ضبط شده است.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: با برگزاری دوره های آموزشی و دعوت از معلمان مجرب داخلی و خارجی برای اصلاح طرح های آجیل کاری و تشکیل کارگاه های آموزشی در روستاها و آشنایی کشاورزی با فناوری های نوین و علوم نوین کشاورزی از جمله اقدامات انجام شده برای افزایش سطح باغات گردو است. برآورد

بر این اساس تا اواخر بهار سال گذشته 100 هزار اصله نهال در 50 هکتار از باغات گردوی خلخال کاشته شد. اما امسال به دلیل عدم تخصیص اعتبار طرح انشعاب آجیل از سوی جهاد کشاورزی خلخال این طرح ادامه پیدا نکرد.

انشعاب درختان گردو;  با خسارت سرمازدگی خداحافظی کنید

انشعاب درختان گردو;  با خسارت سرمازدگی خداحافظی کنید

برای جلوگیری از ادامه این روند و آسیب به باغداران، طرح انشعاب درختان گردو در سال های اخیر در دستور کار قرار گرفته است. به گفته کارشناسان، با اجرای این طرح علاوه بر جلوگیری از خسارت سرمازدگی، استفاده از ارقام تجاری جدید سازگار با شرایط اقلیمی منطقه و اصلاح باغات گردو، می توان 100 هکتار به سطح باغات گردو این شهرستان افزود. .

وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با نمایندگان تشکل ها و نخبگان بخش کشاورزی این شهرستان گفت: سالانه سه هزار هکتار باغ گردو در شهرستان خلخال وجود دارد که هر ساله دچار سرمازدگی می شود و باید از سرمازدگی جلوگیری کرد. خسارت کشاورزان 100 میلیارد ریال تخصیص می‌یابد و ظرف سه سال تمام این باغ‌ها با ارقام ده‌شاخه دیرگل جایگزین می‌شود.

این کارشناس بخش کشاورزی ادامه داد: برای اجرای این طرح و بر اساس برنامه ده ساله حداقل 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که نتیجه آن کاهش خسارت سرمازدگی و افزایش باغات گردو خواهد بود. منطقه دو و نیم تا سه برابر تولید فعال است.

محمد شادخاطر از مزایای این طرح جلوگیری از سرمازدگی محصول به دلیل دیر برگی شدن ارقام تجاری، افزایش تولید محصول، یکنواختی تولید محصول و افزایش درصد مغز گردو عنوان کرد و گفت: در ادامه اجرای این طرح موجب می شود. جوانسازی باغات گردو و تضمین تولیدات کشاورزی یکنواخت و مثمر ثمر و عاری از آسیب سرما در آینده این شهرستان خواهد بود.

وی میانگین تولید سالانه گردو در این شهرستان را حدود 4 هزار تن عنوان کرد و افزود: می توان با استفاده از ارقام تجاری جدید و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه، 100 هکتار به سطح باغات گردوی این شهرستان افزود. و اصلاح باغات گردو.

صبرالله گرامی گفت: با توجه به وجود درختان گردو با ژنتیک با کیفیت بالا در میان نخلستان های باستانی گردوی خلخال، برای اجرای کامل این طرح لازم است در سطح 60 درصد از باغات گردوی خلخال کار شود.

رئیس امور باغبانی و کارشناس مدیریت جهاد کشاورزی خلخال به خبرنگار ایرنا گفت: برنامه ده ساله برای اجرای بیشتر طرح انشعاب گردو تدوین شده و تا کنون 120 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح اختصاص یافته است. اجرای این پروژه در طول سه سال.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال با یادآوری سرمای دیررس بهاری در اردیبهشت ماه سال 1397 گفت: این سرمای دیررس تمامی محصول گردو را در باغات این منطقه از بین برد و خسارات سنگینی به باغداران وارد کرد و با توجه به شرایط اقلیمی و به منظور پیشگیری در صورت تکرار چنین حوادثی باید برنامه کاری چندشاخه با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی گفت: با توجه به اینکه برای انشعاب هر هکتار از باغات گردو و به قیمت های امروز 200 میلیون ریال اعتبار مورد نیاز است، برای اجرای طرح انشعاب در سطح دو هزار هکتار از باغات درخت گردو این شهرستان و با توجه به اجرای این طرح برای سال 10 با احتساب تورم سالانه حداقل 500 میلیارد ریال اعتبار لازم است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار