اولین تصویر میدان عمیق از تلسکوپ فضایی جیمز وب خیره کننده است

ناسا، ESA، CSA، STScI

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2328132-james-webb-space-telescopes-first-deep-field-image-is-stunning/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

این اولین تصویر اشاره ای وسوسه انگیز از آنچه از JWST خواهد آمد، در قالب تصاویر اضافی و مشاهدات دقیق از جهان است. در هفته‌های آینده، انتظار می‌رود که دریچه‌های علم JWST باز شود و درک ما از کیهان را متحول کند.

JWST در اواخر سال 2021 از گویان فرانسه پرتاب شد و در اوایل سال 2022 به مدار نهایی خود به دور خورشید رسید. اولین تصاویر با کیفیت کافی برای استفاده برای اهداف علمی اکنون شروع به تابش به زمین کرده اند. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید در 11 ژوئیه اولین تصویر از این تصاویر را اعلام کرد.

تا حدودی به دلیل انبساط کیهان نمی‌توانستیم این کهکشان‌ها را ببینیم: هر چه جسم دورتر باشد، سریع‌تر از ما دور می‌شود و نور آن به دلیل این حرکت قرمزتر ظاهر می‌شود. سلف JWST، تلسکوپ فضایی هابل، نور را عمدتاً در طول موج های مرئی مشاهده می کند، اما JWST از مادون قرمز استفاده می کند که به آن اجازه می دهد اجسامی را که به قدری قرمز به نظر می رسند که برای هابل نامرئی شده اند، شناسایی کند.

عدسی گرانشی در SMACS 0723 به ویژه قوی است، زیرا جرم فضا-زمان نزدیک یک کهکشان نیست، بلکه یک خوشه بزرگ از کهکشان ها است.

همه داده‌هایی که قبلاً دیده‌ایم نشان داده‌اند که واقعاً کار می‌کنند – اما داده‌های امروز و فردا اولین داده‌هایی هستند که به طور بالقوه می‌توانیم روی آن‌ها علم انجام دهیم، و خیلی زود به داده‌هایی خواهیم رسید که قطعاً می‌توانیم علم انجام دهیم.» ویلکینز می گوید.

درک چگونگی شکل گیری این ستارگان و کهکشان های اولیه نیز می تواند به حل معمای چگونگی شکل گیری بذر سیاهچاله های کلان پرجرم کمک کند.

اولین تصویر میدان عمیق از تلسکوپ فضایی جیمز وب

برای سفر در کهکشان و فراتر از آن، هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

اولین تصویر علمی از تلسکوپ فضایی جیمز وب عمیق ترین و با بالاترین وضوح تصویر فروسرخ از کیهان است که تا کنون گرفته شده است.

فضا


11 جولای 2022

لکه ها و رگه های نوری که توسط عدسی بزرگ شده و در لبه های تصویر قابل مشاهده هستند، کهکشان های دوردست و فوق العاده کم نور هستند – از اولین کهکشان هایی هستند که تا به حال شکل گرفته اند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا (JWST) کهکشان هایی را نشان داده است که قبلاً هرگز قادر به دیدن آنها نبوده ایم. اولین تصویر میدان عمیق از تلسکوپ جدید امروز منتشر شد و بیشتر از هر تصویر مادون قرمز قبلی که تا به حال از کیهان گرفته‌ایم بزرگ‌نمایی شده است. اما این رکورد برای مدت طولانی باقی نخواهد ماند، زیرا رصدخانه عظیم همچنان مرزهای رصد نجومی را در پیش می گیرد – چهار تصویر دیگر انتشار برنامه ریزی شده 12 جولای.

این تصویر اول ناحیه ای از فضا به نام SMACS 0723 است که حاوی چیزی است که ستاره شناسان آن را عدسی گرانشی می نامند. در مناطقی مانند این، یک جسم عظیم نسبتا نزدیک به زمین مانند یک ذره بین رفتار می کند، فضا را منحرف می کند و نور هر چیزی را که در پشت آن قرار دارد کشیده می شود.

می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که وقتی ستاره‌ها از ماده اولیه در جهان دور شکل می‌گیرند، به روشی بسیار متفاوت شکل می‌گیرند، اما ما هرگز قبلاً چنین چیزی را مشاهده نکرده‌ایم». استیون ویلکینز در دانشگاه ساسکس در انگلستان. فیزیک بسیار مهمی وجود دارد که ما چیزی در مورد آنها نمی دانیم.

تصویر پیش فرض New Scientist

توسط احمد گل کار

احمد گل کار