اولین محموله بزرگترین قرارداد تجاری زعفران جهان به قطر ارسال شد

بر اساس این گزارش، بیش از 90 درصد زعفران جهان توسط ایران تولید می شود و ایران تامین کننده اصلی این محصول به بازارهای جهانی است. اگرچه زعفران در ایران عمدتاً برای مصارف خوراکی استفاده می شود، اما اکثر کشورهای اروپایی این طلای سرخ را فرآوری کرده و در صنایع مختلف مانند داروسازی از آن استفاده می کنند و با توجه به اینکه ایران تولید کننده بهترین زعفران در جهان است و افراد زیادی از سراسر جهان جویای آن هستند. دنیا این محصول استراتژیک ایرانی را می خواهد.

به گزارش ایرنا، نام ایران در بازارهای جهانی با نام زعفران گره خورده است و کمتر کشوری را می توان نام برد که در آمار کالاهای وارداتی خود نام زعفران ایرانی را نداشته باشد.

روند صادرات مازاد زعفران تولیدی در ایران تا سال آینده ادامه خواهد داشت و به گفته کارشناسان این روند می تواند دیپلماسی اقتصادی ایران و قطر را بهبود بخشد و سطح بازار زعفران ایران را در صحنه بین المللی بالا ببرد و برای این ایرانی ارزش قائل شود. محصول استراتژیک به موقعیت واقعی خود نزدیک تر است. ضمن اینکه ارسال این محموله می تواند چراغ امید را در دل کشاورزان و زعفران کاران نسبت به رونق بازار زعفران و بهبود آن روشن کند.

در تحقیقی از سوی اتحادیه اروپا که به منظور تحلیل مشکلات این صنعت در قاره سبز از ارتقای کیفیت آن گرفته تا افزایش رقابت پذیری این محصول انجام شد، راهکارهایی ارائه شد که نشان می دهد رقبای ما در حال طراحی راهکارهایی برای بهبود هستند. روند بازاریابی و فروش این ماده گرانبها در جهان است حتی پیش‌بینی می‌شود که با تکمیل این معامله، تولید گسترده زعفران محقق شود و دسترسی تولیدکنندگان و فعالان تجاری زعفران به بازارهای داخلی و خارجی این قاره تسهیل شود. و همه این موارد به ما یادآوری می کند که ارزش شناخت کشورمان بیش از پیش و اندیشیدن به راهکارهای افزایش تولید، حمایت از تولیدکنندگان و در نهایت افزایش صادرات و ارز است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84911470/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B2%D8%B9%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%B7%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84

باید بگویم؛ با امضای این قرارداد که بزرگترین قرارداد انتقال تجاری زعفران در جهان محسوب می شود، ضمن تثبیت جایگاه ایران به عنوان قطب تولید و عرضه زعفران در جهان، گامی اساسی برای نزدیک شدن قیمت زعفران ایران به جهان برداشته می شود. قیمت بازار.

کارشناسان معتقدند این قرارداد بی نظیر می تواند تاثیر مثبتی بر بازار زعفران داخلی داشته باشد و از خام فروشی زعفران جلوگیری کند، ایجاد ارزش افزوده و همچنین بازارهای بین المللی جدید برای عرضه زعفران خام را ایجاد کند زعفران ایرانی این نوید را به کشاورزان و زعفران کاران می دهد. امسال با افزایش بهره وری به ازای هر واحد سطح این محصول استراتژیک، نگرانی بابت تامین و فروش مواد شوینده خود در سال جاری ندارند.

در همین راستا و به منظور ارتقای جایگاه زعفران ایران در جهان و فرآوری بهتر زعفران ایران، در تاریخ 7 شهریور ماه سال جاری و چند ماه مانده به آغاز جام جهانی 2022 قطر، بزرگترین قرارداد تجاری در حوزه زعفران انجام شد. بین ایران و قطر برای انتقال و فرآوری 200 تن زعفران به ارزش اولیه 300 میلیون دلار با حضور شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور امضا شد و روز گذشته بر اساس توافق، اولین محموله صادراتی زعفران مازاد داخلی کشور با حضور رییس سازمان استاندارد، رییس کل گمرک و نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی به گمرک مشهد تحویل داده شد و به قطر بارگیری و ارسال شد. این محموله هفته آینده به قطر ارسال خواهد شد.

ایران اولین و بزرگترین تولید کننده و صادرکننده زعفران در جهان است. در این شرایط و با توجه به اینکه زعفران ایران منشأ منحصر به فردی در دنیا دارد، می‌توان تصور کرد که این محصول گرانبها در حال حاضر بخش قابل توجهی از صادرات غیرنفتی ما را در راستای اقتصاد مقاومتی و چشم‌انداز تولید پایدار تشکیل می‌دهد. متاسفانه در سال های اخیر این رقبای ما هستند کسانی که در این زمینه عملکرد بهتری نسبت به واسطه گری داشته اند و سودآوری آنها در صادرات زعفران از ما بیشتر است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار