ایمونوتراپی: درمان با سلول T CAR که سرطان را درمان می کند

یکی از شگفت انگیزترین چیزها در مورد سیستم ایمنی بدن این است که بدون اینکه شما از آن آگاه باشید چقدر خوب کار می کند. نه تنها با باکتری‌ها و ویروس‌های روزمره مبارزه می‌کند، بلکه بیشتر سرطان‌ها را مدت‌ها قبل از تبدیل شدن به یک تهدید از بین می‌برد. اما گاهی اوقات سرطان ها می توانند از سیستم ایمنی فرار کنند – و تعدادی از درمان های سرطان بر بازگرداندن اثربخشی آن متکی هستند. یک ستاره نوظهور، درمان با سلول T CAR است که نتایج چشمگیری را برای برخی از سرطان ها در زمانی که همه درمان های معمول شکست خورده اند، ایجاد کرده است.

در برخی موارد، اکنون امکان اصلاح ژنتیکی سیستم ایمنی برای از بین بردن سرطان هایی مانند لوسمی سلول T که قبلاً به درمان پاسخ نمی دادند، وجود دارد.

سلامتی


31 ژانویه 2023

STEVE GSCHMEISSNER/کتابخانه عکس علمی

این فناوری باورنکردنی بر لنفوسیت های T تکیه دارد، سلول های ایمنی که در بدن ما گشت می زنند و سلول های عفونی یا سرطانی را می کشند. سلول های T با گیرنده ای که از سطح آنها بیرون زده و به پروتئین هدف یا قطعه نمایش داده شده یک پروتئین در خارج از سلول های دیگر متصل می شود، اهداف خود را حس می کنند. این بدان معناست که اگر گیرنده مناسبی را به سلول‌های T اضافه کنید، می‌توانید کاری کنید که هر چیزی که می‌خواهید، از جمله سرطان را هدف قرار دهند.

با توجه به اینکه برخی از اولین افرادی که پس از گذشت یک دهه هنوز بدون سرطان درمان شدند، اکنون می توان گفت که در برخی…


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg25734243-300-how-genetically-engineered-immune-cells-are-beating-some-cancers/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

پزشکان این سلول‌ها را تکثیر می‌کنند و آن‌ها را به صاحبشان می‌فرستند و در آنجا سلول‌های حاوی پروتئین هدف را جستجو کرده و از بین می‌برند.

سلول های T و سلول سرطانی مغز. میکروگراف الکترونی اسکن رنگی مرکب (SEM) سلول های T که سلول سرطانی مغز را می کشد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار