این عکس دم 10000 کیلومتری زباله ناشی از سقوط یک سیارک DART را نشان می دهد.

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ NOIRLab SOAR NSF در شیلی، توده عظیمی از غبار و زباله پرتاب شده از سطح سیارک دیمورفوس توسط فضاپیمای DART ناسا در هنگام برخورد آن در 26 سپتامبر 2022 را به تصویر کشیدند. در این تصویر، گرد و غبار به طول 10000 کیلومتر ???  پرتابی که با فشار تشعشع خورشید دفع می شد، بسیار شبیه دم یک دنباله دار؟؟؟  از مرکز تا لبه سمت راست میدان دید امتداد یافته است.

هنگامی که ابر پراکنده می شود، محققان همچنین می توانند سطح خنک باقی مانده پس از برخورد را بررسی کنند. آژانس فضایی اروپا قصد دارد در سال 2024 فضاپیمایی به نام هرا را برای بررسی دقیق عواقب پس از برخورد به فضا پرتاب کند و مشاهدات بیشتر با استفاده از تلسکوپ های روی زمین یا در مدار انجام خواهد شد.

تصاویری که بلافاصله پس از برخورد گرفته شد، ابر عظیمی از غبار را نشان داد که دیمورفوس را احاطه کرده است، و در روزهای بعد، قسمت اعظم ابر به سمت دم پشت سیارک کشیده شد. این از طریق همان فرآیندی اتفاق افتاد که به دنباله‌دارها دم می‌دهد، جایی که تابش خورشید ماده را در جریانی به پشت بدنه اصلی جسم هل می‌دهد.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2340837-photo-shows-10000-km-debris-tail-caused-by-dart-asteroid-smash/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

پس از برخورد فضاپیمای DART ناسا به سیارک دیمورفوس، بقایای این برخورد به دم بزرگی که در پشت سیارک امتداد یافته بود منفجر شد.

فضا


3 اکتبر 2022

دمی از زباله را می توان مشاهده کرد که از سیارکی که DART با آن برخورد کرده است بیرون می آید

رصد بقایای به جا مانده از این برخورد به ستاره شناسان در مورد ساختار داخلی دیمورفوس می گوید، ساختاری که کلید طراحی ماموریت های آینده برای انحراف سیارک ها خواهد بود، زیرا یکی از عوامل اصلی تعیین کننده چگونگی تغییر مسیر سنگ توسط برخورد است. سنگی با فضای داخلی جامد بیشتر در اثر ضربه منحرف می شود تا اینکه به سادگی خرد شود.

هدف DART از برخورد به دیمورفوس تغییر مدار سیارک به دور سیارک کمی بزرگتر دیدیموس بود. مشاهده عواقب پس از برخورد، به ویژه تغییر در مدار، به محققان کمک می کند تا بهترین راه را برای محافظت از زمین در برابر سیارک های بالقوه خطرناکی که ممکن است در آینده با آنها مواجه شویم، حفظ کنند، اگرچه دیمورفوس و دیدیموس هر دو کاملا بی ضرر هستند.

برای سفر در کهکشان و فراتر از هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

دیمورفوس تنها 170 متر عرض دارد و ستون جدید غبار و سنگ آن حدود 10000 کیلومتر طول دارد. اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ تحقیقاتی اخترفیزیک جنوبی در شیلی از آن عکس گرفتند.

سیارک دیمورفوس پس از ضربه زدن توسط یک فضاپیما، دم بلندی از زباله ایجاد کرد. فضاپیمای دوگانه آزمایش تغییر مسیر سیارک (DART) ناسا در 26 سپتامبر به این سیارک کوچک برخورد کرد و تصویری دو روز پس از برخورد، زباله های حاصل را نشان می دهد.

CTIO/NOIRLab/SOAR/NSF/AURA/T. Kareta (رصدخانه Lowell)، M. Knight (آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده) پردازش تصویر: TA Rector (دانشگاه آلاسکا Anchorage/NSF?s NOIRLab)، M. Zamani &; دی مارتین (NSF NOIRLab)

توسط احمد گل کار

احمد گل کار