“بالون جاسوسی” مشکوک چینی توسط جت جنگنده آمریکا بر فراز دریا سرنگون شد

بایدن روز چهارشنبه (1 فوریه) به ارتش دستور داد که این بالون را ساقط کند، اما چندین روز طول کشید تا بدون خطر برای غیرنظامیان سرنگون شود.


مقامات آمریکایی می گویند بالون های مشابه حداقل سه بار در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و یک بار قبل از آن در زمان جو بایدن بر فراز ایالات متحده پرواز کرده اند، اما این پرواز طولانی ترین پرواز بوده و اولین بار است که جزئیات آن علنی می شود.

یک جت جنگنده آمریکایی در 4 فوریه یک بالون نظارتی مشکوک چینی را ساقط کرد. او بر فراز ایالات متحده از جمله بر فراز پایگاه های نظامی حساس پرواز کرده بود.

این بالون در 28 ژانویه وارد حریم هوایی آلاسکا شد و قبل از بازگشت به حریم هوایی ایالات متحده در 31 ژانویه بر فراز آیداهو به سمت جنوب بر فراز کانادا پرواز کرد.

تیم های نیروی دریایی ایالات متحده و FBI در حال حاضر برای بازیابی لاشه هواپیما که در عمق 15 متری آب افتاده است، اما در منطقه ای به وسعت 11 کیلومتر پراکنده شده است، کار می کنند.

ایالات متحده می گوید این بالون در یک ماموریت جمع آوری اطلاعات بوده و به تعدادی از سایت های حساس نظامی از جمله سیلوهای موشکی سفر کرده است. چین مدعی است که بالون برای رصد آب و هوا در نظر گرفته شده بود و به سادگی از مسیر منحرف شد.

این حادثه تنش های بین المللی را افزایش داد و منجر شد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا سفر برنامه ریزی شده به چین را به تعویق انداخت.

یک بالن چینی در حال پرواز بر فراز ایالات متحده، از جمله بر فراز سایت های نظامی، در 4 فوریه توسط یک جت جنگنده سرنگون شد.

فن آوری


6 فوریه 2023

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2358025-suspected-chinese-spy-balloon-shot-down-by-us-fighter-jet-over-sea/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

رندال هیل/ رویترز

بالون در نهایت توسط یک لاکهید مارتین اف-22 رپتور جت از پایگاه نیروی هوایی لنگلی در ویرجینیا، در نزدیکی کارولینای جنوبی. این هواپیما یک موشک AIM-9X را در ارتفاع نزدیک به 18000 متر (58000 فوت) به سمت بالون شلیک کرد که در ارتفاع 18000 تا 19800 متری حرکت می کرد.

آنها همچنین می گویند بالون های مشابهی بر فراز کشورهای آسیایی و اروپایی مشاهده شده است، در حالی که بالن دیگری از آمریکای مرکزی و جنوبی عبور می کند. کاستاریکا و ونزوئلا.

این بالون چینی پس از اصابت موشک در کارولینای جنوبی در 4 فوریه به سمت اقیانوس حرکت کرد.

یک بالون جاسوسی چینی پس از سرنگونی به سمت اقیانوس در حال حرکت است

«سقوط بالون به تهدید نظارتی که برای تأسیسات نظامی ایجاد می‌شد پاسخ داد و هر گونه ارزش اطلاعاتی را که ممکن بود تولید کرده بود خنثی کرد و از بازگشت آن به جمهوری خلق چین جلوگیری کرد. [People’s Republic of China]گفت: الف یک مقام ارشد دفاعی ناشناس 4 فوریه. علاوه بر این، ساقط کردن بالون می تواند به ایالات متحده اجازه دهد تجهیزات حساس را از جمهوری خلق چین بازیابی کند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار