برخورد شهاب‌ها نشان می‌دهد که پوسته مریخ متراکم‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردیم

تا زمان برخوردها، InSight تنها قادر به مطالعه امواج لرزه‌ای بود که از داخل گوشته یا هسته سیاره سرچشمه می‌گرفتند و به سمت فرودگر حرکت می‌کردند. این “امواج بدن” عمیق نشان داد که پوسته زیر محل فرود از سه لایه مجزا تشکیل شده است.

امواج لرزه ای ناشی از برخورد شهاب سنگ به مریخ که توسط فرودگر InSight ثبت شده است، جزئیاتی را در مورد پوسته این سیاره نشان می دهد.

امواج ضربه‌ای ناشی از برخورد دو شهاب‌سنگ به مریخ، سریع‌تر از حد انتظار حرکت کردند، که نشان می‌دهد احتمالاً به دلیل وجود آب‌های زیرزمینی، از مواد متراکم عبور کرده‌اند.

فضا


27 اکتبر 2022

فرودگر InSight که در سال 2018 به مریخ رسید، امواج لرزه ای را شناسایی می کند. سرعت این امواج می تواند ویژگی های زمین شناسی موادی را که از آنها عبور می کنند آشکار کند.

جسیکا ایروینگ در دانشگاه بریستول، بریتانیا، می‌گوید شهاب‌سنگ‌ها فرصتی بی‌سابقه برای مطالعه ساختار کم عمق مریخ فراهم کرده‌اند. این مقاله تأیید می‌کند که ما کل مریخ را نمی‌بینیم که مستقیماً به پایین نگاه می‌کند، و اکنون به جای آن یک تکه از مریخ را به ما می‌دهد.»

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2344444-meteorite-impacts-show-marss-crust-is-denser-than-we-thought/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

برای سفر در کهکشان و فراتر از هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

اگرچه ترکیب دقیق پوسته نمی تواند مشخص شود، کیم می گوید برخی چیزها می توانند سرعت امواج را در طول سطح به سمت کاوشگر افزایش دهند، از جمله وجود یک سطح آب در زیر جریان گدازه های باستانی مریخ. وجود آب که فضاهای بین جامدات را پر می کند، کل مخلوط را متراکم تر می کند. همچنین این احتمال وجود دارد که لایه بندی متمایز پوسته در زیر فرودگر InSight در هیچ جای دیگری در مریخ وجود نداشته باشد و حتی ممکن است یک ویژگی محلی منحصر به فرد در زیر کاوشگر باشد.

امواج لرزه‌ای ناشی از برخورد شهاب‌ها که در دسامبر 2021 رخ داد، توسط کاوشگر مریخ InSight ناسا. این اولین باری است که امواج لرزه‌ای را که در سطح سیاره دیگری حرکت می‌کنند اندازه‌گیری می‌کنیم و آنها اولین نگاه ما را به پوسته مریخ فراتر از ناحیه مستقیم موقعیت فرودگر در سطح به ما می‌دهند.

دویون کیم در ETH زوریخ در سوئیس و همکارانش دریافتند که امواج سطحی از سایت‌های برخورد شهاب‌سنگ سریع‌تر از حد انتظار حرکت می‌کنند، در حدود 3.2 کیلومتر در ثانیه.

کیم می‌گوید: «این کاملاً شگفت‌آور است، زیرا وقتی به امواج سطحی نگاه می‌کنیم، ساختار پوسته واقعاً متفاوت از فرودگر به نظر می‌رسد.

مرجع مجله: علوم پایه، DOI: 10.1126/science.abq7704

لرزش های ایجاد شده در اثر برخورد دو شهاب سنگ به مریخ نشان می دهد که ما پوسته سیاره سرخ را آنقدر که فکر می کردیم نمی شناسیم. برخی از قسمت ها متراکم تر از حد انتظار هستند و این ممکن است به دلیل آب زیرزمینی باشد.

شبیه سازی امواج لرزه ای در حال حرکت در سطح مریخ
ETH Zurich، Doyeon Kim، Martin van Driel و Christian Boehm

با این حال، تجزیه و تحلیل تیم نشان داد که این نوع ساختار نماینده مریخ به عنوان یک کل نیست، و پوسته‌ای که امواج سطحی از آن عبور می‌کنند، متراکم‌تر از آن چیزی است که در InSight شناسایی شده است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار