برداشت پنبه در دشت مغان آغاز شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: برداشت این محصول بسته به شرایط جوی تا سه ماه آینده ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: پنبه تولید شده در منطقه مغان از نظر تولید و کیفیت محصول رتبه اول را در کل کشور دارد و کارخانه های ملی تمایل زیادی برای خرید پنبه کشت شده در منطقه مغان دارند.

وی با اشاره به اهمیت کشت پنبه در بخش، اشتغال و بیش از همه تناوب زراعی با غلات، افزود: توسعه کشت پنبه در اولویت برنامه های سازمان جهاد کشاورزی این استان است و برای این منظور علاوه بر ارائه خدمات جانبی از جمله تامین بذر مرغوب و دارای تاییدیه و کنترل کارشناسان فنی کشاورزی جهت افزایش برداشت می باشد.

وی تعداد پنبه کاران استان اردبیل را 750 نفر و میانگین تولید پنبه در هر هکتار از اراضی مغان را حدود چهار تن اعلام کرد و با پیش بینی افزایش میزان کشت در سال زراعی آینده خواستار بیمه مزرعه شد. و محصولات پنبه توسط کشاورزان و بهره برداران در طول سال زراعی آینده.

وی همچنین روند کشت پنبه متناسب با اقلیم منطقه و استفاده از ارقام بذر پرمحصول در منطقه مغان را رو به رشد دانست و ادامه داد: قیمت خرید محصول در پنبه مطلوب است و کارخانه‌های تولید پنبه و کارخانه‌های پنبه‌ریسی به صورت مستقیم اقدام به خرید محصول می‌کنند. محصولات کشاورزانی که خریداری می کنند

کشت پنبه در منطقه مغان قدمتی طولانی دارد و این کشت نقش بسیار مهمی در حفظ کیفیت خاک های کشاورزی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری ها دارد.

برداشت پنبه در دشت مغان آغاز شد

در سال‌های اخیر سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان تا 20 هزار هکتار افزایش یافته بود، اما به دلیل جایگزینی سایر محصولات، سطح زیر کشت این کالا در سال‌های اخیر کاهش یافته است، اما با افزایش قیمت محصول، سطح زیر کشت این محصول کاهش یافته است. و با حمایت دولت، کشت این محصول در منطقه مغان رو به افزایش است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84904712/%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%D9%86%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D8%BA%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF

برداشت پنبه در دشت مغان آغاز شد

اراضی زراعی دشت مغان در شهرستان های پارس آباد و اصلاندوز از مهمترین مناطق کشت پنبه استان اردبیل است و به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد، سال هاست که پنبه کاری در این منطقه رواج دارد.

8 کارخانه پنبه در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل به پنبه دانه به بازارهای هدف و کارخانه های نساجی و روغن کشی ارسال می کنند.

وی با اشاره به کشت ارقام پنبه مای، لودوز و لیدر در منطقه مغان، وضعیت کشتزارهای پنبه این استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با تولید این میزان محصول، هشت کارخانه پنبه پاک کنی در منطقه انجام شده است. فعال شد. و خرید محصولات

برداشت پنبه در دشت مغان آغاز شد

تقی زاده قیمت فعلی خرید هر کیلوگرم پنبه شسته شده بسته به کیفیت محصول را از 280 تا 320 هزار ریال اعلام کرد و افزود: محصول پنبه شسته نهایی پس از طی مراحل صنعتی به پنبه پاک کن های منطقه مغان تحویل داده می شود. به دو صورت پنبه و دانه پنبه به کارخانه های ریسندگی و روغن کشی تحویل داده می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سال هاست که کشت پنبه در پارس آباد، اصلاندوز و بیله سوار در منطقه مغان استان اردبیل به دلیل شرایط اقلیمی مساعد و میزان آب رواج داشته و کشت این فرهنگ نیز در سال های گذشته توسعه یافته است. سالهای اخیر.

به گزارش ایرنا، پنبه یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و نفت، در اشتغال زایی نیز نقش بسزایی دارد و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت افزودن به پنبه برابری می کند. ارزش و تنوع محصولات

رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از کشت پنبه در 18 هزار و 250 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه مغان خبر داد و گفت: امسال سطح زیرکشت پنبه در استان بیش از 10 درصد افزایش یافت. .

نادر تقی زاده اعلام کرد: پیش بینی می شود امسال بیش از 70 هزار تن پنبه از مزارع منطقه مغان برداشت شود.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار