برونشیولیت: واکسن RSV که می تواند در برابر عفونت ریه محافظت کند، در موش ها امیدوار کننده است

برونشیولیت بیشتر توسط ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) ایجاد می شود.

حدود دو هفته پس از قرار گرفتن در معرض RSV، ویروس در ریه‌های موش‌هایی که محلول نمکی داده بودند، یافت شد، اما در موش‌های واکسینه نشده بود. غلظت RSV در بینی موش‌های واکسینه شده نیز 100 برابر کمتر از موش‌های کنترل بود، که نشان می‌دهد این ویروس به طور موثرتری دستگاه تنفسی فوقانی موش‌های واکسینه نشده را آلوده می‌کند.

سپس محققان امیدوارند که این واکسن را روی نخستی‌های غیر انسانی و سپس روی انسان‌ها آزمایش کنند.

لوی می‌گوید: «انسان‌ها و موش‌ها سیستم‌های بسیار متفاوتی هستند، اگرچه شباهت‌های زیادی با هم دارند… اگر همه چیز خوب پیش برود، امیدواریم آزمایش‌های انسانی را ظرف پنج سال آغاز کنیم».

در سراسر جهان، تخمین زده می شود که RSV سالانه باعث بیش از 59000 مرگ در کودکان زیر 5 سال می شودبدون داروهای تایید شده برای درمان برونشیولیت ناشی از آن و بدون واکسن برای دفع RSV در وهله اول.

محققان همچنین پاسخ ایمنی موش های واکسینه شده به RSV را بررسی کردند.

لوی می‌گوید: «ترکیب ادجوانت به شدت پاسخ‌های آنتی‌بادی مفید و سلول‌های T را افزایش داد و نشان‌دهنده محافظت در برابر عفونت RSV در موش‌های شیرخوار بود».

برونشیولیت بیشتر توسط ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) ایجاد می شود.

برای رفع این نیاز به واکسن، لوی و سیمون ون هارنهمچنین در بیمارستان کودکان بوستون و همکارانشان واکسنی ساخته اند که حاوی مولکول های تقویت کننده ایمنی کلیدی به نام ادجوانت و همچنین بخشی از پروتئینی است که RSV برای ورود به سلول ها به نام پروتئین F استفاده می کند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2331669-rsv-vaccine-that-may-protect-against-bronchiolitis-has-promise-in-mice/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=homeزمانی که واکسن بر روی سلول های خونی انسان که از نوزادان تازه متولد شده بودند آزمایش شد، پاسخ ایمنی مطلوبی نیز ایجاد کرد.

محدودیت مطالعه این است که موش ها در زمان پایان آزمایش بالغ بودند. در انسان، RSV باعث برونشیولیت در کودکان خردسال می شود. بنابراین پاسخ ایمنی موش ها در چند هفته زمانی که بالغ بودند ممکن است برای کودکان خردسال اعمال نشود.

مرجع مجله: ارتباط طبیعت، آیا من:

تقریباً همه کودکان قبل از آن به RSV مبتلا می شوند 2 ساله باشد در کودکان و بزرگسالان، بیشتر آنها علائمی شبیه سرماخوردگی دارند. اما برخی از کودکان در برابر عوارض RSV آسیب پذیرتر هستند، از جمله آنهایی که زودتر از موعد به دنیا می آیند یا مبتلا به بیماری های ریوی، قلبی یا سیستم ایمنی هستند.

در طول سال‌ها کار، ما نشان داده‌ایم که این واکسن سس جادویی برای باز کردن ایمنی نوزاد است. [in mice]”، می گوید پیشنهاد لوی در بیمارستان کودکان بوستون در ماساچوست.

12 موش تازه متولد شده 4 تا 7 روزه با واکسن یا محلول نمکی تزریق شدند. سپس موش ها هفت هفته بعد در معرض RSV قرار گرفتند.

یک واکسن آزمایشی ویروس سنسیشیال تنفسی، شایع‌ترین علت برونشیولیت قفسه سینه، را در موش‌های تازه متولد شده دفع می‌کند.

سلامتی


2 آگوست 2022

کاوالینی جیمز/BSIP/کتابخانه عکس علمی

یک واکسن تجربی در محافظت از موش ها در برابر ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV)، پاتوژنی که اغلب باعث برونشیولیت قفسه سینه در کودکان خردسال می شود، نویدبخش است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار