بزرگترین داستان های علمی سال 2022 توسط New Scientist انتخاب شده است

سحابی رتیل
هوش مصنوعی را باز کنید

یکی از داستان‌هایی که میلیون‌ها نفر را در طول سال هیجان‌زده کرده است، عملیات موفقیت‌آمیز تلسکوپ فضایی جیمز وب، پس از پرتاب آن در اواخر سال 2021 بود. اولین تصاویر منتشر شده در ماه ژوئیه، مناظری خیره‌کننده از کیهان را ارائه می‌کردند. پس از آن، JWST بهتر و بهتر شد، از گرفتن عکس از سیارات در منظومه شمسی و فراتر از آن، تا یافتن قدیمی ترین و دورترین کهکشان ها در جهان شناخته شده.

محیط

تواترون

سحابی رتیل که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب دیده می شود

با نزدیک شدن به پایان سومین سال همه‌گیری ویروس کرونا، کووید-19 همچنان یک نگرانی عمده برای سلامتی کشورهای سراسر جهان است، حتی با وجود اینکه بسیاری از آنها راهبردهای «زندگی با آن» را باز کرده و اتخاذ کرده‌اند. خدمات بهداشتی نیز به دلیل شیوع طیف وسیعی از ویروس های دیگر تحت فشار قرار گرفته اند. ظهور غافلگیرکننده آبله میمون (که بعداً به mpox تغییر نام داد) در بسیاری از کشورها باعث شد سازمان بهداشت جهانی بالاترین سطح اضطراری بهداشت جهانی خود را در ماه جولای اعلام کند. اوگاندا در تلاشی برای کنترل ابولا به مهار روی آورد، در حالی که در بریتانیا سطوح آنفولانزا، ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) و استرپتوکوک A مقامات بهداشتی را نگران کرده بود.

زمینه پیوند بیگانه نیز پیشرفت های قابل توجهی داشته است و اولین پیوند قلب خوک به یک انسان زنده در 7 ژانویه انجام شد. دریافت‌کننده، دیوید بنت، دو ماه بعد درگذشت، اما کار بیشتر پیوند قلب خوک به انسان‌های مرگ مغزی برای حمایت از زندگی، نوید نوظهور این روش را نیز نشان می‌دهد که می‌تواند عرضه اعضای بدن را برای اهدا افزایش دهد.

اکتشافات فضایی

حوزه هوش مصنوعی مولد در سال های اخیر پیشرفت کرده است، اما در سال 2022 به جریان اصلی تبدیل شده است. مولدهای متن به تصویر زمانی فقط اسباب بازی های جستجو بودند، اما DALL-E 2، Imagen و Stable Diffusion شاهد انفجار اینترنت با تصاویر عجیب و غریبی بودند که عموم مردم می توانند با آنها بازی کنند. راه اندازی ChatGPT، یک نسخه در دسترس عموم از تولید کننده متن GPT OpenAI، همچنین تخیل مردم را برانگیخت و در عین حال ترس از سوء استفاده را افزایش داد. از آنجایی که شرکت‌ها از قبل تلاش می‌کنند تا از این سیستم‌های هوش مصنوعی بهره ببرند، بحث در مورد استفاده از آن‌ها فقط ادامه خواهد داشت.

فیزیک ذرات

واکسیناسیون Mpox

تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه، ویرانی در سراسر کشور به بار آورد و بسیاری از مناطق زندگی در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داد، زیرا هر دو کشور نقش کلیدی در زنجیره تامین انرژی جهانی، غذا و غیره دارند. همچنین با تهدیدهای نه چندان پنهان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد استقرار زرادخانه اتمی خود، شبح سلاح های هسته ای را مطرح کرد. خوشبختانه از آرماگدون جلوگیری شد، اما حمله روسیه صحبت از نوع جدیدی از جنگ هسته‌ای را برانگیخت و نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین در سال جاری به میدان نبرد تبدیل شدند.

تیم تولید ASA، ESA، CSA، STScI، Webb ERO

توماس پیتر/رویترز/آلامی

تاسیسات هسته ای

بستر خشک رودخانه یانگ تسه در چونگ کینگ، چین، در 20 اوت 2022.

نیروگاه هسته ای Pivdennukrainsk در اوکراین

اگر همه اینها شما را در شوک فرو برده است، برای فیزیکدانانی که یک سال را صرف تلاش برای کشف اینکه آیا مدل کاری ما از واقعیت نیاز به بازنگری دارد، فکر کنید. یک اعلامیه شوک در آوریل نشان داد که جرم یک ذره بنیادی، بوزون W، به شدت از آن چیزی که توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات پیش‌بینی شده بود، متفاوت است. نتیجه تا اینجا پابرجا بوده است و به عنوان یک معمای مهم باقی خواهد ماند که اگر بخواهیم اجزای سازنده جهان را به طور کامل درک کنیم، باید حل شود. البته، اگر نظریه پردازان در سال 2023 پیشرفت کنند، می توانید مطمئن باشید که تمام جزئیات دانشمند جدید.

اما باز هم نکات مثبتی وجود داشت. ژن درمانی در سال 2022 به طور قابل توجهی پیشرفت کرده است، با چندین خبر خوب از کودکان مبتلا به بیماری های ژنتیکی جدی که تحت درمان قرار می گیرند. درمان یک دختر برای اولین بار به او اجازه راه رفتن و صحبت کردن را داده است، در حالی که کودکانی که قبلاً در دوران نوزادی می مردند، اکنون می توانند منتظر امید به زندگی معمولی باشند.

GRANGER – Historic Image Archive/Alamy

بستر رودخانه یانگ تسه

شتاب دهنده ذرات Tevatron شرکت Fermilab

جهان همچنان اثرات تغییرات آب و هوایی را با شرایط آب و هوایی شدید در سراسر جهان احساس می کند. امواج گرما در طول سال مکرر بود، از هند تا بریتانیا، که گرم ترین روز خود را در تاریخ خود داشت. بیشترین ضربه را به چین وارد کرد، جایی که موج گرمای دو ماهه شدیدترین موج در تاریخ بشر بود. سیل ویرانگر در پاکستان توسط سازمان ملل متحد یک فاجعه آب و هوایی نامیده شده است. حتی در قطب شمال و قطب جنوب، دمای بالا منجر به سطح پایین تاریخی یخ دریا شده است.

همجوشی هسته‌ای، بیماری‌های عفونی و تلسکوپ فضایی جدید شگفت‌انگیز داستان‌هایی در حال انجام در سال 2022 بودند، اما برخی از پیشرفت‌ها، اکتشافات و رویدادهای بزرگ علمی دیگر چه بودند؟

فن آوری


16 دسامبر 2022

یک مرکز واکسیناسیون mpox در نیویورک در 15 جولای 2022

فقط آب و هوا نبود که باید با آن سر و کار داشتیم. انفجار آتشفشان هونگا تونگا-هونگا هاآپای در 15 ژانویه باعث کشته شدن شش نفر، زخمی شدن دو نفر دیگر و افزایش به استراتوسفر شد. این بزرگترین فوران 21 استخیابان قرن تا کنون، و اثرات جوی آن در سراسر جهان احساس شده است.

هوش مصنوعی

“بازی بسکتبال با گربه ها در فضا” که توسط DALL-E 2 ساخته شده است

جنیا ساویلوف/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

در میان اخبار مثبت تر هسته ای، ضرب و شتم مداوم پیشرفت در زمینه انرژی همجوشی در سال 2022 با اعلام 13 دسامبر به اوج خود رسید که محققان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور (LLNL) در کالیفرنیا سرانجام به یک پیشرفت بزرگ دست یافتند. مرکز احتراق ملی، بانک عظیمی از لیزرها که برای گرم کردن یک هسته کوچک هیدروژن و ایجاد فشار شدید طراحی شده‌اند، اولین واکنشی است که واکنش همجوشی ایجاد می‌کند که در آن انرژی بیشتری نسبت به تزریق انرژی تولید شده است. هنوز کار بسیار بسیار بیشتری برای تحقق بخشیدن به ادغام تجاری وجود دارد.

سلامتی

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2352093-biggest-science-news-stories-of-2022-as-chosen-by-new-scientist/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

جنگ در اروپا، یک فوران آتشفشانی مهم و یک کشف شگفت‌انگیز که می‌تواند درک ما از واقعیت را بازنویسی کند – سال 2022 واقعاً سال پرمشغله‌ای برای اخبار علم، فناوری، بهداشت و محیط‌زیست و همه چیزهایی بوده است که فقط در چند ماه اول اتفاق افتاده است. از فیلم‌های فضایی خیره‌کننده گرفته تا پیوند قلب خوک، اینها هستند دانشمند جدید انتخاب سردبیران اخبار از بزرگترین تحولات علمی، اکتشافات و رویدادهای سال.

قدرت هسته ای

تصویر DALL-E 2

ادواردو مونوز/رویترز/آلامی

توسط احمد گل کار

احمد گل کار