بزرگراه توسعه سکونتگاه های کشاورزی کردستان

انجمن کلونی مزرعه نه تنها برای عموم مردم، بلکه برای مدیران، سرمایه گذاران و دانش پژوهان چندان شناخته شده نیست و افراد کمی از تشکیل و فعالیت آن اطلاع دارند.

کریم: طبق قانون اساسی فعلی جامعه مؤسسات کشاورزی؛ ما مجوز ایجاد صنایع تبدیلی در شهرک ها را نداریم، اما با وجود این، کاندیداهای زیادی در این مسیر داشته ایم و از آنجایی که کردستان نیز به این موضوع نیاز مبرم دارد، برای تکمیل زنجیره تولید و ارزش، پیگیر شهرک سازی هستیم. صنایع تبدیلی و تکمیلی که مهم است. ایجاد تغییراتی در اساسنامه جامعه ضروری است و باید به تصویب هیأت مدیره برسد که مدیران جامعه مستعمرات کشاورزی کشور به دنبال تحقق این مهم باشند و در چشم انداز به این موضوع اشاره شده است. پروژه های شرکت

جهت اطلاع بیشتر از وضعیت فعالیت های این شرکت و اجرای این پروژه ها با “صلاح الدین کریمیبا مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی کردستان گفت و گویی داشتیم که شرح آن در ادامه آمده است.

آیرین: اشاره کردید که 300 پروژه نیمه تمام مجتمع های کشاورزی کشور به شرکت کلنی کشاورزی واگذار شده است. چند پروژه در استان کردستان به این شرکت واگذار شده است؟

آیرین: از عناصری که به آن اشاره کردید مشخص می شود که اجرای پروژه قباسرخ از مهلت داده شده به سرمایه گذار عقب مانده است، در این زمینه چه کرده اید؟

کریم: به طور کلی ماموریت این شرکت تسریع و تسهیل سرمایه گذاری های کشاورزی و ایجاد زیرساخت ها و توسعه مؤسسات کشاورزی می باشد. پس از تصویب قانون افزایش بهره‌وری، محدودیت‌هایی برای برخی برنامه‌های توسعه کشاورزی ایجاد شد، به عبارت دیگر، او نمی‌توانست مالکیت خود را جز از طریق مزایده واگذار کند. از این رو این امر باعث شده تا 300 پروژه مجتمع کشاورزی در کشور نیمه تمام باقی بماند، شاید بتوان گفت یکی از دلایلی که منجر به تأسیس شرکت سهامی کشاورزی شد، تعیین تکلیف این مجتمع ها بوده است. با تصویب هیأت مدیره به جامعه مؤسسات کشاورزی واگذار شد.

کریم: این شرکت در ابتدای فعالیت خود به مدت یک روز مجوز صادر می کرد اما بعداً طبق دستورالعمل فقط در مجتمع های دولتی می تواند مجوز صادر کند و مجوز مجتمع های خصوصی بر عهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی و طبیعی است. . منابع اما در شرکت شهرک های کشاورزی یک مزیت وجود دارد و آن اینکه برای هر سایت در مجتمع های کشاورزی سند جداگانه منتشر می کنیم و با توجه به اینکه یکی از برنامه های وزارت جهاد ایجاد 100 هزار هکتار گلخانه و واگذاری آن است. کشت سبزی و صیفی جات از فضای باز تا فضای کنترل شده یعنی گلخانه به تدریج شاهد پذیرش بیشتر متقاضیان سرمایه گذاری در این بخش خواهیم بود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84944981/%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%A9-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86کریم: این پروژه از برنامه مالی عقب مانده است و سرمایه گذار تذکر لازم را دریافت کرده است، اما از آنجایی که مبلغ این سرمایه گذاری 220 میلیارد تومان است و قرار است 160 میلیارد آن با وام بانکی تامین شود و سرمایه گذار این مبلغ را دریافت نکرده است. پس از دریافت این وام، امکان شروع فعالیت خود را دارند. چون قصدشان کار تولیدی است و سعی می کنیم روند کار را برایشان تسهیل کنیم تا بتوانند به کارشان سرعت ببخشند.

آیرین: یکی از مشکلات حوزه تولید استان چه در حوزه کشاورزی و چه در سایر حوزه ها خام فروشی است. آیا وجود جامعه کلنی کشاورزی می تواند از این مشکل جلوگیری کند و ارزش افزوده محصولات کشاورزی را افزایش دهد؟

آیرین: وضعیت پروژه های نیمه تمام مجتمع های گلخانه ای قباسرخ و صادق آباد که عملیات زیربنایی آن به اواخر دهه 80 برمی گردد. چطور است؟

البته ناگفته نماند که در مجتمع های کشاورزی از صفر تا صد مرحله تولید محصول (تولید و زنجیره ارزش) دیده ایم که از کشت تا بسته بندی با برندی خاص باید در مجتمع ها انجام شود و سرمایه گذار الزامی است. برای اجرای این فرآیند

کریم: در گذشته 25 سایت برای قباسرخ تعریف شده بود و 11 سایت به 8 دانش آموخته کشاورزی واگذار شد، اما به دلیل اینکه نتوانستند مستندات مورد نیاز را بر اساس ماده 33 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع ارائه کنند؛ اما در سال 1385، 2017، 2017، 2017، 2017، 2017، 1393، 1388، 1383، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1388، 1385، 1388، 1385، 1380، 1380، 1380 و 1383. سازمان جهاد کشاورزی برای رفع آن اقدام کرد و پس از تحویل آن به شرکت شهرک های کشاورزی در 2 مرحله از طرف دولت سند صادر و سپس در اختیار مردم قرار گرفت و در اختیار یکی از موفق ها قرار گرفت. شرکت ها مساحت سایت قبا سرخ پس از واگذاری به سرمایه گذار به 12 سایت به مساحت 15.5 هکتار تغییر یافته و در حال حاضر سه هکتار در مرحله نصب کمان قرار دارد.

از سال 1394 این شرکت در کردستان تاسیس شد و چندین پروژه نیمه تمام کشاورزی به آن سپرده شد تا تکمیل و به سرمایه گذاران واگذار شود.

آیرین: سازمان جهاد کشاورزی دفاتر و شعب زیادی در استان ها دارد که می توان به شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت خدمات پشتیبانی و بازرگانی غلات اشاره کرد.

آیرین: بروکراسی اداری و صدور مجوز یکی از موانع تسریع سرمایه گذاری است.

هدایت، مدیریت و توسعه زیرساخت های مؤسسات کشاورزی، اداره امور مؤسسات کشاورزی و نظارت بر آنها، تدوین خط مشی ها، برنامه ریزی، مطالعه، طراحی، احداث، توسعه و تکمیل مؤسسات کشاورزی و هدایت، جذب، حمایت و توسعه سرمایه گذاری و کارآفرینی در کلنی های کشاورزی از جمله وظایف مستعمرات کشاورزی است که در اساسنامه آن ذکر شده است.

آیرین: پیش از این چندین سایت در مجتمع قبا سرخ به فارغ التحصیلان کشاورزی واگذار شده بود. تکلیف این انتقال به کجا رسید؟

در برخی از استان های کشور زمین های منابع طبیعی مسطح فراوانی وجود دارد، اما در کردستان اراضی منابع طبیعی شیب دار و ناهموار است و ایجاد هر پروژه ای مستلزم هزینه های زیادی است، اما با وجود این، شناسایی اراضی. و امکان سنجی و سپس مستندسازی آنها را انجام داده ایم و پس از گذراندن مراحل ایجاد زیرساخت آنها را به تدریج در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهیم داد.

آیرین: این مجتمع ها چند شغل خواهند داشت؟

کریم: در کردستان سه مجتمع نیمه کاره شناسایی و به جامعه کلنی های کشاورزی واگذار شده است که فاز دوم مجتمع شیلات سیروان و 2 مجتمع گلخانه ای دیگر که زیرساخت آن توسط سازمان جهاد کشاورزی ایجاد شده است، سه مجتمع مذکور هستند.

این پروژه در مجموع دارای 2 مجتمع می باشد که یکی از آنها در سال 1398 به بهره برداری رسیده و آماده کشت است و این مجتمع ها دارای 18 سایت می باشد که در حال حاضر 11 سایت برای محصولاتی مانند فلفل، گوجه فرنگی و کاهو کشت می شود. محصولات آن توسط یکی از تاجران به قطر صادر می شود. از 27.7 هکتار مجموعه گلخانه ای قبا سرخ، 12.2 هکتار از سطح مفید آن در سال 1397 به صنایع کاشت پوپو منتقل شد.

کریم: شرکت شهرک های کشاورزی نیز نهادی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است و معتقدم تنها نهاد توسعه ای در بدنه این وزارتخانه است که می تواند در زمینه گذار از کشاورزی سنتی به مدرنیته فعالیت بیشتری داشته باشد. این شرکت اگرچه یکی از کوچکترین مؤسسات وابسته به این وزارتخانه است، اما در هفت سال گذشته عملکرد خوبی داشته است و رشد مجتمع های گلخانه ای، دامپروری و شیلاتی کشور گواه این امر است.

آیرین: برای جذب سرمایه گذاران به ویژه کشاورزان برای فعالیت در حوزه مجتمع های کشاورزی چه اقداماتی انجام داده اید؟ آیا کشاورزان استان آمادگی این کار را دارند؟

از آنجایی که سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش ها کمی کمتر است، اما با توجه به مزیت هایی که استان در این بخش دارد، سرمایه گذارانی داریم که آماده سرمایه گذاری در این زمینه هستند.

بزرگراه توسعه سکونتگاه های کشاورزی کردستان

آیرین: گفته شد مبادله ارز یکی از مهمترین اهداف ایجاد کلنی کشاورزی است، بنابراین صادرات محصولات این کلنی ها در اولویت است؟

کریم: بله این درست است؛ یکی از مهمترین مزیت های کلنی های کشاورزی این است که در صورت اعلام ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی، این محدودیت شامل محصولات تولید شده در کلنی های کشاورزی نمی شود. هر سال برنامه و تعهدی برای استان ها تعیین می شود و امسال چهار میلیون دلار ارز برای محصولات گلخانه ای شرکت شهرک های کشاورزی برای کردستان در نظر گرفته شده است و از آنجایی که در استان ما مجتمع صادق آباد فقط دارد. وارد مرحله تولید شد، شاید این طرح محقق شود، اما نه به طور کامل، هرچند امیدواریم در نیمه دوم حجم تولید و صادرات افزایش پیدا کند.

آیرین: اشاره کردید که فاز دوم مجتمع شیلات سیروان به شرکت شما واگذار شده است. این پروژه در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد و پیشرفت فیزیکی آن چقدر است؟

کریم: دو نوع کار برای جذب کشاورزان به این سمت وجود دارد، یکی ایجاد مستعمرات دولتی با استفاده از منابع طبیعی یا به سبک مستعمرات خصوصی. در حال حاضر هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی در استان فعالیت هایی انجام می شود که نمونه خصوصی آن احداث مجتمع گلخانه ای در شهرستان سقز در زمینی به مساحت 6.5 هکتار است که در مرحله کاشت است.

آیرین: یعنی به نظر شما اگر این شرکت تشکیل نمی شد شاهد رشد و توسعه مجتمع های گلخانه ای و اتمام پروژه های نیمه تمام در این زمینه نبودیم؟

کریم: هر هکتار گلخانه هیدروپونیک برای 12 نفر به صورت مستقیم و 10 نفر به صورت غیرمستقیم یعنی 341 نفر در قبا سرخ و 300 نفر در صادق آباد شغل ایجاد می کند.

کریم: صادق آباد در سال 1396 پس از تعیین قیمت کارشناسی طی مناقصه عمومی و پس از احراز صلاحیت و تایید استانی و کشوری به سرمایه گذار واگذار شد. بر اساس قرارداد سرمایه گذار باید 30 درصد هزینه را نقد و مابقی را در 6 قسط پرداخت کند، به عبارتی پروژه ها به شرط تملیک اجاره داده می شود و در صورت عدم اجرای آنها تا ساعت 12 ساعت 15. ماهها تخلف محسوب و سرمایه ضبط می شود. به کاربر اطلاع داده می شود، سپس در صورت ادامه، آن را حذف می کنیم و اجازه سوء استفاده از آن را نمی دهیم.

کریم: از آنجایی که فاز اول این طرح توسط سازمان جهاد کشاورزی اجرا شد و تسهیلات مشترک بین فاز اول و دوم وجود دارد و به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار گرفت، با ضوابط و مقررات جامعه کشاورزی سازگاری نداشت. تاسیسات. و هیئت مدیره شرکت این پروژه تحویل نشده است زیرا پروژه ای ظرفیت تحویل به ما را دارد تا بتوانیم زمین و زیرساخت ایجاد شده را با قیمت مناسب به مدعیان برگردانیم.

به گزارش ایرنا، جامعه مستعمرات کشاورزی در سال 1392 بر اساس بند «ل» ماده 194 قانون برنامه پنجم توسعه تأسیس شد و قدمت تأسیس این جامعه در کردستان به هفت سال می رسد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار