بستر صادرات کیوی از مازندران به هند فراهم شد

باغات کیوی مازندران با وسعت بیش از هفت هزار هکتار در غرب این استان متمرکز است. برداشت از این باغات در شرایط طبیعی به 150 تا 180 هزار تن می رسد و برداشت این محصول از نیمه دوم آبان ماه آغاز و به مدت یک ماه ادامه دارد و بیش از 70 درصد این محصول صادر می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در فرآیند طراحی شده برای اجرای این طرح ملی، تمامی مراحل ثبت نام و صدور شناسه واحدها در سامانه وب اپراتورهای سامانه صنفی کشاورزی شناخته شده انجام می شود. همانطور که “سماک” که با کد دسترسی سریع طراحی شده در این سامانه انجام می شود، برای مراکز تولید محصولات باغی، امکان نظارت بر مبانی تولید و استانداردسازی محصولات صادراتی و حتی تنظیم مقررات داخلی ایجاد می شود. بازار.

به گزارش ایرنا، سالانه 120 هزار تن کیوی تولیدی مازندران به ویژه غرب استان صادر می شود و خریدار اصلی این محصول کشور هند است.

صادرات 3 هزار تنی کیوی به مازندران

عبدالرحمن زاغی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از آنجایی که صادرات فرآورده های گیاهی در هر کشور شرایط خاص خود را دارد، بنابراین با رایزنی های سازمان حفظ نباتات کشور با طرف های هندی، در هفته جاری خریدار این محصول یک عدد دریافت کرد. نامه ای که تعداد 10 محموله در قالب 200 تن میوه کیوی با رعایت قوانین هند مشروط به تایید مناطق تولید و سورت کیوی به کشورشان صادر می شود.

شناسایی یکپارچه و برقراری ارتباط موثر و پایدار با تولیدکنندگان در زیرمجموعه باغبانی با اهداف مهمی از جمله ایجاد بانک اطلاعات کامل محصولات باغی، ثبت و ردیابی مبدأ تولید محصولات، کنترل اثرات باقیمانده محصولات باغی. سموم شیمیایی و ارتقای کمی و کیفی صادرات محصولات باغی و به طور کلی اعمال یک مدیریت جهانی در زمینه محصولات باغی یکی از راهکارهای طرح داشتن شناسنامه برای باغ ها می باشد.

وی همچنین از صادرات سه هزار تنی کیوی غرب این استان به کشورهای امارات، قرقیزستان، ارمنستان، روسیه و عراق خبر داد که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 30 درصد کاهش داشته است. امیدواریم با احیای صادرات به هند شاهد رونق صادرات این محصول در این منطقه باشیم.

این مسئول استانی گفت: این موضوع با حداقل 10 نفر از صاحبان گریدر، سردخانه ها و مراکز تولید میوه کیوی در منطقه غرب مازندران که شرایط صادرات این محصول را دارند، در میان گذاشته شده است و امیدوارم با صادرات این محصول انجام شود. با این مقدار محصول، اعتماد مسئولان قرنطینه هند جلب خواهد شد. .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: اگر قرار است هند خریدار اصلی کیوی ایرانی باشد، باید این محصول را از باغداران خریداری کند، باغ های خود را در سامانه مدیریت کشاورزان (سماک) ثبت کنند. هکتار از باغات کیوی غرب مازندران، مالکان حدود 700 هزار هکتار تاکنون در این سامانه ثبت نام کرده اند و حدود 100 هکتار از این باغ ها کد QR دریافت کرده اند.

وی قیمت خرید هر کیلو میوه کیوی از باغداران را متناسب با شکل و اندازه این محصول دانست و خاطرنشان کرد: آنچه که گزارش شده این است که سورتینگ ها و صاحبان سردخانه ها کیوی را از باغداران 7 تا 10 هزار خریداری می کنند. کیلویی تومان قیمت بالاتر یعنی تا 15000 تومان از آنها این محصول را خریداری می کند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84950075/%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%B1-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%DB%8C%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%86%D8%AF-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%85-%D8%B4%D8%AF

زاغی افزود: هر چند تعدادی از کارشناسان و مسئولان این حوزه ها با برگزاری کارگاه های آموزشی، آموزش های لازم را برای اجرا و بهره مندی از این طرح به باغداران کیوی ارائه کرده اند، اما متأسفانه برخی از آنان به دلیل ترس از پرداخت مالیات، اقبال نداشته اند. سایر موارد و برای صادرات محصولات خود به کشورهای مقصد به ویژه هند راهی برای تایید باغات خود ندارند.

“کد QR نوعی بارکد دوبعدی است که می‌توان آن را با استفاده از تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌های اختصاصی خواندن کد QR خواند که مستقیماً به متن، ایمیل، وب‌سایت و با شماره تلفن پیوند می‌خورد.”

مقامات قرنطینه هند تا آذرماه سال گذشته حدود 28 محموله کیوی را در قالب بیش از 500 هزار تن به دلیل آلوده بودن به شپشک عودت داده بودند که چهار محموله آن مستقیماً از ایران به هند ارسال و بقیه از امارات به این کشور صادر شد. .

توسط احمد گل کار

احمد گل کار