به افرادی که میخواهند برای شروع گل لاله اما از شروع آغاز میترسند.

رایحه میوهای شدید این گل، آن را یکی از بهترین رزها میکند. موردِن آتشین تقریبا سرسخت است و با برگهای درخشان و سبزش یکی از محبوبترین گل های شاخه بریده بهشمار میرود. ۱- hybrid tea: به رزهای تک شاخه ای که قطر گل نه سانتیمتر یا بیش باشد. ماردی گرس در ابتدا شکوفههایی زردآلویی رنگ دارد که به آهستگی شکوفا شده و به پنج الی هفت سانتیمتر میرسند. ماردی گِرَس گونهای زیبا از رز است که مثل فرزند جولیا از گروه فلوریبونداها بهشمار میرود. این گل بهصورت خوشهای گل میدهد و گلهای آن رنگی مرجانی دارند که مرکز آنها بهرنگ رزدی زیباست. بهعنوان نکته آخر در مورد فرزند جولیا نیز گفتنی است که گلهای این گیاه بهصورت خوشهای میروید و الگوی گلدهی خوبی دارد. یاندر آبی وحشی بر خلاف اسمش هیچوقت رنگ آبی را به خود نمیبیند و بهصورت مداوم گلهایی با اندازه 5 الی 8 سانتیمتر میدهد که به صورت خوشهای رشد میکنند.

یاندر آبی وحشی عضو گروه گراندیفلوراست. این گیاه که عضو گروه فلوریبونداست تقریبا قد کوتاهی داشته و بهصورت بوته رشد میکند. الِه از خانواده رزهای هیبریدی چای انتخابی خوب برای کسانی است که به دنبال گلی متوسط با رنگ صورتی زیبا هستند. در صورتی که پوست شما حساس نباشد می توانید به صورت روزانه از آن استفاده کنید. حالا باید دو مثلثی که در سمت چپ قرار دارد را باز کنید تا خط تای آن نمایان شود که در روی کار قرار می گیرد و دو مثلثی هم که در سمت راست قرار دارد را باز کنید تا خط تای آن نمایان شود و در پشت کار قرار می گیرد (شکل17). 14. دوره ی زمانی را که این گل بسیار گران بوده است ( از ۱۶۳۴ تا ۱۶۳۷)، با نام وحشت از گل لاله می شناسند. در تکثیر به روش پیوند، رشد و نمو بهتر پیوندک و افزایش قدرت رشد، تحمل اسیدیته و شوری خاک، تحمل رطوبت نسبی خاک و محیط، مقاومت به آفات و بیماریها، افزایش عمر و دوره زندگی گیاه، سازگاری با شرایط محیطی، مقاومت به سرمای زمستانه بسیار مهم میباشد. اگر منطقهای که قصد کاشت گل لاله را در آن دارید سرد باشد به دلیل رطوبت بسیاری که در آنجا ممکن است باشد می توانید پیازهای خود را از دل خاک بیرون کشیده و در انبار نگه دارید.

بوته های مادری وارداتی معمولا پیوندی بوده و به ۲ روشپیوند میشوند یکی بصورت پیوند شکمی که در گیاهان رز نیم ساله( Half year ) که گیاه بصورت ریشه لختبه فروش می رسد انجام میشود و دوم به روش پیوند نیمانیم عمل پیوند انجام میشوند که گیهان حاصله استنت لینگ وروش پیوند استنتینگ نام دارد. تولید کنندگان تجاری معمولا برداشت گل لاله را در اواخر تابستان و زمانی که به اندازه کافی بزرگ شده باشند آغاز مینمایند، و گل های کوچکتر را دوباره کاشته و برای فروش در سال آینده میگذارند. ارکیده صورتی بیانگر عشق پاک و نوع بسیار مشهور آن کاتالیا (Cattalya) بیانگر جذابیت بینهایت بوده که بیشتر در روز مادر از آن در دسته های گل استفاده میشود.

ما ایرانی ها که از قدیم الایام روی سفره غذا میخوردیم و حتی از سفارشات دینمون هم هست، سعی میکنیم به سفره آرایی بیشتر توجه داشته باشیم. گل سرخ درختچه ای بوته ای می باشد که به مقتضای انواع اقلیمها ارتفاعی بین ۱ تا ۲ متر متغیر ، دارای ساقه های خاردار ، خارهای ریز و زیاد ، برگهای مرکب ، غالبا ۵ برگچه ای و دندانه دار سطح روئی برگ سبز تیره و سطح پشتی آن کدر می باشد . درسالهای اخیر محصول گل بریده یکی از محصول های عمده باغبانی کشور به شمار می آید و این محصول در پایان فصول به بازار عرضه میشود. اولین ۲ رگیری چای ، گلهای زرد خالص ندادند.تا در سال ۱۹۰۰ میلادی .ژوزف پرند دوشه (Joseph pernet Doucher)نخستین گل کاملاً زرد خالص ، را وارد بازار نمود. این گیاه گلهایی چند رنگ دارد که معمولا ترکیبی از نارنجی و صورتی هستند و کمی زرد نیز با آنها مخلوط شده است. كشورهاي عمده توليدكننده اين گل عبارتند از : ايالات متحده آمريكا، هلند، انگلستان، كلمبيا،اکوادور، کنیا، آفریقای جنوبی، هندوستان و ۰۰۰ ضروری به ذکر می باشد که تولید در برخي از كشورهاي آمريكایی و آفريقایي با سرعت رو به زیاد شدن می باشد، هر چند که تقریباً تمامی کشورهای دنیا بسته بهتانسیل خود تولید گل رز را هم کم و فراوان در برنامه های خود دارند..

اروپا تا اوائل قرن ۱۲ میلادی گل سرخ را نمی شناخت و در آن هنگام بود که جنگجویان صلیبی آن را از سوریه امروزی به اروپا انتقال دادندو در آن وقت به این بوته گل شام می گفتند . قلمه را در گلدانی کوچک می کاریم. گل های رز در اندازه های گل رز مینیاتوری و زیاد کوچک تا گل هایی که می توانند تا هفت متر در ارتفاع برنسد. ولی با توتیکه برنده برترین گلها شد، ۱ خانم ایرلندی بود و جایزه بزرگترین گل به ۱ گلخانه انگلیسی تعلق گرفت و هرمان کورس جایزه کوچک ترین گل و خانواده پل سن دانمارکی جایزه معطر ترین گل را به خود اختصاص دادند. از طرفی ، نمایشگاه گل سرخ منحصر به ژنونبوده ، بلکه در اقصی نقاط جهان بر پا میگردد ، همچون وست بروک پارک (هلند) پارک دلی در مادرید “سن” در دوبلین پایتخت ایرلند ، دورتموند در آلمان و غیره ، در سال ۱۹۸۷ ۱ مسابقه بزرگ رقابت انگیز با شرکت هزاران غلاقمند به رز درشهرپاریس با حدود ۴۰۰ نوع گل مختلف به معرض نمایش درآمد و در واقع بهشتی از گل، عطر و رایحه مطبوع مشام بینندگان را معطر ساخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این گل، مطالعه سایر مطالب وبسایت را فراموش نکنید.

این گیاهان از همان رز قدیمی و طبیعی گرفته شدهاند و به دستههای سایت mikhakflower مختلفی تقسیم میشوند. اغلب رزهای زینتی ترکیبی هستند و بهعلت محبوبیت گلهای اصلی خود پرورش داده شدهاند. 4-گل رز هلندی «Hybrida Roses»: رز هلندی یکی از پرطرفدارترین و زیباترین انواع رز است که اغلب با رز ایرانی مقایسه می شود. برخی از ویژگیهایی که در گل رز هلندی وجود دارد و در آن مشهود است را به صورت مختصر و خلاصه بیان میکنیم. گلدانها در محلی خشک، تاریک و خنک (دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد) به مدت ۵ تا ۶ هفته نگهداری شوند (در این مدت نیاز به آبیاری مجدد نیست) پس از این مدت گلدانها را به مکانی با دمای ۲۵-۲۴ درجه سانتی گراد و نور مناسب منتقل ساخت و هر ۴-۳ روز آبیاری میکنیم.

در موارد زیر به برخی از ویژگی های گل لاله اشاره شده است که می توانید اطلاعات بسیار خوبی از آن کسب نمایید. نخستین ۲ رگه های چای فرانسه نام دارد که به سال ۱۸۷۶ در فرانسه به دست آمد. رزهای بورین با گل محمدی (Rosa damascena) وRosa gallica و سایر رزها ، پیوند داده شدند تا خانواده بزرگی از رزها به نام ۲ رگه یا پیوندهای دائمی هم به نوبه خود با رز چای (Tea) یا رز ادراتا(Rosa odorata) پیوند داده شدند تا هیبریدهای دائمی هم به وجود آمد . این گونه از گونه های گل رز بهصورت بوتهای رشد کرده، در برابر بیماریها مقاوم است، عطر خوبی دارد و برگهای آن نیز بهرنگ سبز تیره است. این مدل دستمال سفره از مدل های زیبا و خاصیه که خیلی هم درست کردنش سخت نیست و میشه روی بشقاب ها بذاریم.

طی فرایند متابولیسم، مقدار آنتی اکسیدان موجود در کبد ممکن است کاهش چشمگیری پیدا کند، خواص هپاتواستروئید اثر منفی آن را خنثی کرده و از کبد محافظت می کند. البته اگر خودتان در باغچهی خانه گل لاله کاشتهاید و میخواهید آنها را برای چیدن در گلدان جدا کنید، قبل از باز شدن کامل لالهها آنها را بچینید و تا جایی که ممکن است از انتهاییترین قسمت ساقه ببرید. عطر این گیاه شیرین است و یکی از مزیتهای آن این است که در برابر بیماریها مقاومت دارد. بین انواع گل رز رز غروب تاهیتی نیز در برابر بیماریها مقاومت بالایی دارد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار