به سلامتی! تشکر کردن برای شما و اطرافیانتان خوب است.


تصویر پیش فرض New Scientist

Tegtmeier را اضافه کنید

بدون اینکه بخواهم ناسپاسی به نظر برسم، این واقعاً بازگشت پس از شادی جشن است: یادداشت های تشکر وحشتناک. شاید شما نگران این هستید که چگونه هر صدایی را معتبر کنید. شاید این کار را برای مدت طولانی به تعویق انداخته باشید که در نهایت به آن اهمیتی نمی دهید، یا فقط احساس می کنید که این یک اتلاف وقت منسوخ شده است. سپس مهارت جمع آوری تشکرهای جعلی متقاعد کننده برای هدایای ناخواسته وجود دارد.

اگر نوشتن نامه های تشکر کاری است که به راحتی آن را کنار می گذارید، تنها نیستید. به نظر می رسد که ما به ندرت از آنچه فکر می کنید سپاسگزاری خود را ابراز می کنیم. اما، مهم نیست که در مورد این یادداشت های جشن چه فکر می کنید، وقت آن است که به کار خود بپردازید. زیرا تشکر کردن ممکن است بزرگترین هدیه ای باشد که می توانید به خود و دیگران بدهید.

فواید شکرگزاری از دیرباز در اندیشه دینی و فلسفی مورد حمایت قرار گرفته است. در سال‌های اخیر، علم فراگیر شده است: این نشان می‌دهد که افرادی که بیشتر از همه احساس قدردانی می‌کنند، معمولاً در نتیجه تقویت روانی دریافت می‌کنند. آنها نیز دارند رضایت بیشتر از زندگیمراجعه کمتر به پزشک و خواب بهتر. این امر منجر به تبدیل شدن قدردانی به بخشی از ذهن فرهنگی ما شده و الهام بخش مجلات قدردانی فراوانی است که در آنها چیزهایی را ثبت می‌کنید که به خاطر آنها سپاسگزار هستید و تمرین‌های مراقبه‌ای که در آن افکار خود را روی آنها متمرکز می‌کنید. همچنین منجر به علاقه مجدد به علوم اعصاب و روانشناسی قدردانی شده است (نگاه کنید به “مغز سپاسگزار”).

با این حال، مزایای واقعی ابراز این قدردانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اکنون، شواهدی در حال افزایش است که نشان می دهد تبدیل قدردانی درونی ما به عمل می تواند زندگی ما را حتی بهتر کند.

به عنوان مثال، یک تشکر ساده می تواند رابطه برقرار کند، حتی با غریبه ها. افرادی که یک یادداشت تشکر دریافت کرده اند را در نظر بگیرید برای کاری که با همسالی که نمی شناسند انجام دادند. آنها به احتمال زیاد اطلاعات تماس خود را برای ادامه رابطه با آن شخص به اشتراک می گذارند تا افرادی که یادداشتی دریافت می کنند که حاوی تشکر نیست. به نظر می رسد یک تشکر ساده نشان دهنده گرمی بین فردی است.

ابراز قدردانی به یک دوست نیز دیدگاه شما را نسبت به آن رابطه تغییر می دهد و آن را قوی تر می کند. در سال 2010، ناتانیل لمبرت، که در آن زمان در دانشگاه ایالتی فلوریدا بود، و همکارانش دریافتند افرادی که به سادگی افکار سپاسگزارانه از یک دوست داشتند، یا حتی در تعامل مثبت با آنها بودند، تأثیرات مشابهی را تجربه نکردند.

اما مزایای آن فراتر از تقویت روابط اجتماعی است، بلکه می تواند بر سلامت نیز تأثیر بگذارد. مطالعه ای بر روی بیش از 200 پرستار شاغل در دو بیمارستان ایتالیا نشان داد که قدردانی از بیماران می تواند محافظت از پرستاران در برابر فرسودگی شغلی. این امر به ویژه در اتاق اورژانس، که در آن تعاملات شخصی با بیماران معمولاً کوتاه‌تر و کم‌تر است، صادق بود. مارا مارتینی از دانشگاه تورین که این کار را انجام داد، می‌گوید این بازخورد مثبت از بیماران، احساس خستگی و بدبینی را در میان پرستاران کاهش داد.

“تبدیل قدردانی درونی ما به عمل می تواند زندگی ما را حتی بهتر کند”

این همه از منظر تکاملی منطقی است. قدردانی یک احساس بسیار اجتماعی است. این سیگنالی را به دیگران می‌فرستد که می‌دانیم آن‌ها چه کار کرده‌اند و فقط سود نمی‌بریم. همچنین می تواند به این معنی باشد که ما قصد داریم لطف را برگردانیم.

با توجه به همه این‌ها، ممکن است از ما انتظار داشته باشید که هر کاری که می‌توانیم برای ابراز تشکر در زندگی روزمره‌مان انجام دهیم. در واقع، برعکس است: ما به ندرت مزاحم می شویم.

به بهتر درک کنید که مردم چگونه در زندگی عادی قدردانی می کنند، انسان شناس سیمئون فلوید، از مؤسسه روانشناسی ماکس پلانک در هلند و همکارانش یک مطالعه بین فرهنگی گسترده را در پنج قاره و هشت زبان سازماندهی کردند. این زبان‌ها شامل انگلیسی، ایتالیایی، لهستانی، روسی و لائوسی و همچنین زبان‌های نانوشته‌ای مانند Cha’palaa که در اکوادور صحبت می‌شود، Murrinh-Patha که در شمال استرالیا استفاده می‌شود و Siwu که در غنا صحبت می‌شود، بودند. تعاملات شامل ابراز قدردانی کلامی و غیرکلامی مانند لبخند زدن یا تکان دادن سر بود.

تیم فلوید دوربین‌هایی را در خانه‌ها و جوامع گذاشت و بیش از 1500 مورد از تعاملات اجتماعی را ضبط کردند که در آن یک نفر چیزی درخواست کرد و دیگری پاسخ داد.

آن‌ها دریافتند که در سراسر فرهنگ‌ها، مردم به‌طور قاطع به درخواست‌ها پاسخ می‌دهند، اما ابراز قدردانی، مانند گفتن «متشکرم» یا تکان دادن سر به نشانه قدردانی، به‌طور قابل‌توجهی نادر بوده و تنها در ۵.۵ درصد زمان رخ می‌دهد.

فلوید می گوید که انگلیسی و ایتالیایی زبانان نسبت به دیگران میزان قدردانی کمی بالاتر داشتند – به ترتیب 14.5٪ و 13.5٪ مواقع، اما هنوز هم با توجه به آرمان های ادبی غربی به طرز شگفت آوری پایین است. او می‌گوید: «انگلیسی‌فون‌ها تفاوت چندانی با دیگران ندارند و اغلب در محیط‌های غیررسمی ابراز قدردانی نمی‌کنند.

سخنرانان Cha’palaa کمترین فراوانی ابراز قدردانی را داشتند، با صفر مورد در 96 تعامل ثبت شده. اما زمانی که یاد می گیرید که زبان راه آسانی برای گفتن «متشکرم» ندارد، معنا پیدا می کند.

دیوید پترسون، زبان شناس که زبان ساخت دوتراکی را برای برنامه تلویزیونی توسعه داد، نیز از نتایج شگفت زده شد. بازی تاج و تخت. او همچنین حرفی برای تشکر ندارد، که پیترسون در ابتدا آن را بعید می دانست. او می‌گوید: «من فکر می‌کردم باید کلمه‌ای برای ابراز قدردانی داشته باشید.

بیش از حد به آن فکر کردن

یک توضیح برای فقدان تشکر در برخی از زبان‌ها می‌تواند درک ضمنی تعهدات اجتماعی ما در محیط‌های غیررسمی، مانند دوستان نزدیک و خانواده باشد، که تأیید صریح را کمتر حیاتی می‌کند.

یا ممکن است متوجه تأثیر تشکر کردن بر دیگران نباشیم. در یک سری از سه آزمایش در سال 2018 در دانشگاه شیکاگو، آمیت کومار و نیکلاس اپلی از داوطلبان خواستند نامه‌هایی برای ابراز قدردانی بنویسند و پیش‌بینی کنند که دریافت‌کنندگان چقدر شگفت‌زده، خوشحال و ناجور خواهند بود. سپس این زوج از گیرندگان پرسیدند که این نامه ها واقعا چه احساسی در آنها ایجاد می کند. نتایج ناامیدکننده بود: نامه نویسان به طور مداوم شرمندگی دریافت کنندگان را بیش از حد ارزیابی می کردند، در حالی که احساسات مثبت و شگفتی ناشی از نامه ها و محتوای آنها را دست کم می گرفتند. به عبارت دیگر، با وجود اینکه مردم به دریافت نامه های سپاسگزاری علاقه زیادی دارند، اما ما آنها را بسیار کمتر از آنچه باید ارسال می کنیم، زیرا تأثیر مفید آنها را دست کم می گیریم.

کومار توصیه می کند که بیش از حد به تشکر خود فکر نکنید. او می‌گوید: «یک چیزی که ما مشاهده می‌کنیم این است که کسانی که بیان می‌کنند بیش از حد نگران نحوه ابراز قدردانی خود هستند – اگر کلمات مناسب را بیابند تا چه اندازه ابراز می‌کنند». اما کسانی که دریافت می کنند خیلی کمتر خجالت می کشند. او می‌گوید: «گفتن چیزی، به هر نحوی که آن را می‌گویید، می‌تواند بهزیستی شما و دیگران را بهبود بخشد».

وقت آن است که بهانه ها را کنار بگذارید و آن یادداشت های تشکر را بسازید.

مغز سپاسگزار

یکی از راه‌های فهمیدن اینکه قدردانی از کجا سرچشمه می‌گیرد و برای چه استفاده می‌شود، تلاش برای یافتن آن در مغز است.

در یکی از اولین چنین مطالعاتی، گلن فاکس از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و همکارانش مغز داوطلبانی را اسکن کردند که با ارائه اعمال محبت آمیز که در طول هولوکاست رخ داده است، آن گونه که بازماندگان گفته اند، احساس قدردانی را در آنها القا کردند.

اسکن‌های fMRI همپوشانی شدیدی را بین نواحی از مغز که در حین احساس قدردانی فعال هستند و آن‌هایی که با نظریه ذهن مرتبط هستند، نشان داد – توانایی ما برای قرار دادن خود به جای دیگران. اغلب گفته می شود که این فکر پشت یک هدیه است که اهمیت دارد، تیم اشاره می کند، و به نظر می رسد نتایج این را تایید می کند.

بخش‌هایی از مغز که در احساس قدردانی نقش دارند نیز با قضاوت‌های ارزشی، انصاف و تصمیم‌گیری مرتبط هستند.

این با این ایده مطابقت دارد که قدردانی نقش قوی و احتمالاً تکامل یافته ای در ارتباطات و شبکه های اجتماعی ما دارد.

فاکس می‌گوید که به نظر می‌رسد احساس قدردانی مربوط به پردازش ارزش مشارکت شخص دیگری در زندگی‌مان، انگیزه‌های ما برای کمک به دیگران و آرامشی است که وقتی کسی به کمک ما می‌آید احساس می‌کنیم.

این مقاله تحت عنوان “بسیار متشکرم” منتشر شد

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg24032090-500-cheers-saying-thanks-is-good-for-you-and-those-around-you/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

توسط احمد گل کار

احمد گل کار