به سوی خودکفایی گندم و کاهش واردات در دولت سیزدهم

وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری چند نرخی می تواند باعث فساد و رانت شود، گفت: هر کیسه آرد که قیمت واقعی آن حدود 600 هزار تومان است با نرخ 38 هزار تومان به نانوایی اهدا می شود. اگر فردی سودجو روزانه یک کیسه از این آرد را نپزد و در بازار آزاد بفروشد، می تواند ماهیانه بین 15 تا 18 میلیون تومان از این محل درآمد داشته باشد که رقم قابل توجهی است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84903883/%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D9%81%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%85-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85

وی گفت: برآورد اولیه تولید از اراضی آبی زیر کشت قراردادی 450 هزار تن بود اما عملکرد ما 365 هزار تن بود و این تفاوت به دلیل پیش بینی عملکرد تولید در واحد سطح بود.

سعادتی کیا درباره واردات موقت گندم گفت: گندم وارداتی موقت توسط بخش خصوصی انجام می شود و آنچه توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران وارد می شود برای رفع کمبود نیاز داخلی و حفظ ذخایر است.

اجرای زراعت قراردادی گندم در تمام استان ها

سعادتی کیا افزود: در حوزه خرید تضمینی میزان خرید گندم نسبت به سال گذشته 2 میلیون و 635 هزار تن افزایش داشته که 58 درصد رشد نشان می دهد و رقم 83 هزار میلیارد تومان به تنهایی از ارزش کل گندم حاصل می شود. خریداری شده توسط دولت از سال 96 تا 1400 بیش از 1800 میلیارد تومان خریداری شده است.

وی گفت: ابتدا قیمت هر کیلوگرم کلزا 15 هزار تومان تعیین شد اما در بحث عمومی سازی یارانه ها با توجه به مصوبه شورای قیمت و اتخاذ سیاست های حمایتی در پایان خردادماه از سال جاری. ، علاوه بر این تعرفه مقرر شد 8500 تومان اضافه به تولیدکنندگان کلزا پرداخت شود.

100 هزار تن دانه روغنی کلزا خریداری شد

وی افزود: 4.6 میلیون تن گندم وارداتی مربوط به سال گذشته است چرا که در سال گذشته دولت تنها 4.5 میلیون تن گندم از سایت تولید داخل خریداری کرد تا کشور با کمبود مواجه نشود و از سوی دیگر به حفظ ذخایر استراتژیک گندم مورد نیاز کشور باید از محل واردات تامین شود.

افزایش ۵۸ درصدی خرید گندم نسبت به سال گذشته

قیمت کل گندم دولتی 12000 تومان است

وی گفت: اکنون قیمت واردات گندم از کشورهای حاشیه دریای خزر کمتر از قیمت خرید تضمینی است، به عنوان مثال اگر قیمت خرید گندم با احتساب یارانه کاشت در کشور ما برای نو 13 هزار تومان تعیین شود. سال زراعی اما قیمت گندم وارداتی در حال حاضر حدود 9000 تومان برآورد شده است. حمایت از کشاورزان نیز مهم است.

سعادتی کیا گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو آرد مورد استفاده برای پخت بسته به نوع نان و میزان سبوس برداشته شده حدود 800 تا 850 تومان است و نانوایی اجازه افزایش قیمت را ندارد.قیمت نان با توجه به قیمت آرد تحویلی، بنابراین با شرایط فعلی قیمت نان ارزان ترین محصول است. دولت علاوه بر یارانه نقدی به مصرف کنندگان، به آسیاب ها و نانوایی ها نیز یارانه می دهد.

مدیرکل هماهنگی تدارکات داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: دولت همچنان سالانه یارانه هنگفتی به گندم، آرد و نان می دهد و قیمت نان متناسب با تورم و افزایش قیمت ها نبوده است. نانوایی. هزینه می کند مثلا دولت گندم کیلویی 11000 می دهد و او 500 می خرد و با هزینه های مراکز حمل و نقل و غیره هر کیلو گندم بیش از 12000 تومان برای دولت هزینه می شود. همین گندم ها را برای مصرف گندم به کارخانه ها با قیمت متوسط ​​719 تومان می فروشد که تقریباً رایگان است، چون گاهی هزینه حمل و نقل ما از جایی که گندم فروخته می شود برای دولت بیشتر است.

وی با اشاره به خرید 7.4 میلیون تن گندم در سال جاری گفت: این حجم گندم توسط هزار و 42 مرکز در سراسر کشور و از 510 هزار کشاورز در قالب یک میلیون و 413 هزار محموله خریداری شد.

مدیرکل هماهنگی تدارکات داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران خاطرنشان کرد: کل خرید تضمینی گندم در سال گذشته 4 میلیون و 536 هزار تن بوده که علاوه بر آن 155 هزار تن به صورت مستقیم توسط کارخانه های آرد و ماکارونی خریداری شده است.

مدیرکل هماهنگی تدارکات داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: این شرکت علاوه بر خرید تضمینی گندم، خرید دانه های روغنی را نیز بر عهده دارد.

سعادتی کیا از منابع مختلف پرداخت پول، بودجه، تسهیلات بانکی و منابع داخلی گندمکاران از محل فروش گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خبر داد و افزود: با توجه به اینکه در اردیبهشت ماه سال جاری طرح تمدید کمک بلاعوض اجرا شد. در مقاطعی در دریافت اعتبارات تاخیر داشتیم که باید از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص می یافت، اما اکنون تمامی پرونده های ارسالی به بانک عامل قبل از 19 مهر پرداخت شده است.

این مسئول ادامه داد: پس از سال ها قیمت خرید تضمینی گندم در 24 شهریور سال گذشته در آستانه فصل کاشت 7500 تومان اعلام شد که در جلسات بررسی بودجه در مجلس این قیمت به 9500 تومان تغییر و اصلاح شد، اما دولت سیزدهم فروردین امسال همزمان با جنگ، روسیه و اوکراین این رقم را به 11 هزار و 500 تومان رساندند.

مدیرکل هماهنگی تدارکات داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران خاطرنشان کرد: یارانه ای به نانوایی ها از لحظه نصب کارت خوان تعلق می گیرد که معادل 15 درصد فروش روزانه آنها است و امکان افزایش این میزان وجود دارد. عدد.

مدیرکل هماهنگی تدارکات داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: برنامه واردات ما به گونه ای است که برای ذخایر استراتژیک و مصرف جاری کشور سفارش گندم داده ایم و اکنون کشتی ها در مراحل مختلف از جمله آماده تخلیه، انتظار هستند. برای تخلیه، تخلیه در بنادر کشور و غیره. .. هستند.

مدیرکل هماهنگی تدارکات داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره کشت قراردادی نیز گفت: با برنامه ریزی های انجام شده، کشت قراردادی در 7 استان کشور و در سطح هکتار از اراضی استان های جنوبی انجام شده است. و استان گلستان و مقرر شد در سال زراعی جاری کشت قراردادی گندم در تمامی استان ها انجام شود.

سعادتی کیا با بیان اینکه خرید محصولات اساسی از جمله گندم و دانه های روغنی بر عهده شرکت بازرگانی دولتی ایران است، گفت: بر اساس آمار از ابتدای فصل برداشت، خرید تضمینی گندم از مرز 7 میلیون و 400 هزار تن گذشت که نزدیک است. به این مقدار 7.2 میلیون تن توسط دولت و حدود 218 هزار تن به صورت مستقیم توسط کارخانه های آرد و ماکارونی طی توافق نامه خریداری شد.

وی ارزش گندم خریداری شده توسط دولت را 83 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تمام اعتبارات کشاورزان پرداخت شده است.

15 درصد از مبلغ محل فروش نان را به خبازی ها بپردازید

فرصت قیمت خرید تضمینی در سال جاری / قیمت گندم وارداتی کمتر از قیمت خرید تضمینی است

وی گفت: دولت گندم را با قیمت پایین به کارخانه می دهد و کارخانه نیز موظف است آرد را با قیمت پایین به نانوایی تحویل دهد و نانوایی اجازه ندارد قیمت نان را بالا ببرد. یکی از اقلام هزینه کارخانه و نانوایی است.” سایر اجزای قیمت کل اعم از حقوق و سربار در دوره های گذشته همواره افزایش یافته است و این امر در بلندمدت فعالیت حلقه های بعدی این زنجیره را زیان ده می کند. به عبارت دیگر با حفظ قیمت فروش گندم در کارخانه اجازه افزایش قیمت آرد و به تبع آن نان داده نشده است.

ˈمرتضی سعادتی کیاˈ در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره وضعیت گندم در کشور، اظهار کرد: طبق آمار، نیاز سالانه گندم کشور به نان بین 9 تا 10 میلیون تن است و مصرف تجارت و صنعت حدود 2 میلیون تن است که امسال کمتر از این میزان است. 7.4 میلیون تن از طریق تولید ملی و مابقی باید از طریق واردات تامین شود.

خرید گندم از 7.4 میلیون تن گذشت

سعادتی کیا با تاکید بر اینکه برداشت گندم هر ساله از ابتدای فروردین ماه آغاز می شود، ادامه داد: در نیمه دوم سال برنامه ریزی ما برای خرید تضمینی انجام می شود تا زمان بندی اقدامات به استان ها اعلام شود و استان‌ها ارزش‌های پیش‌بینی‌شده تولید و خرید جهاد را به دست می‌آورند کشاورزی استان‌ها تدابیری اتخاذ می‌کند تا فراخوان همکاری در فصل خرید را در روزنامه‌ها و رسانه‌های گروهی درج کند. پس از دریافت اطلاعات و در زمان معین از مراکز خرید بازدید و در صورت احراز شرایط و با توجه به نیاز استان با آنها قرارداد منعقد می شود. تمامی مراحل به گونه ای انجام می شود که در ابتدای فصل خرید، مراکز خاصی و عوامل انسانی لازم در آنجا مستقر شوند.

مدیرکل هماهنگی تدارکات داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران خاطرنشان کرد: از سال 1395 وجوه خرید گندم و ارسال اطلاعات به بانک عامل با استفاده از سامانه خط یکپارچه فناوری اطلاعات انجام شده است. . (سیفا).

توسط احمد گل کار

احمد گل کار