به نظر می رسد فضاپیمای ژاپنی Hakuto-R در ماه سقوط کرده است

در حالی که سفر به ماه می تواند چند روز کوتاه باشد، Hakuto-R مسیر مستقیمی را انتخاب نکرد – به منظور صرفه جویی در سوخت، مسیری مداری را طی کرد و از گرانش زمین و خورشید استفاده کرد. یک تقویت اضافی در طول سفر سه ماهه خود. در ماه مارس به مدار ماه رسید و از آن زمان به آرامی دور ماه می چرخد ​​و سطح آن را اسکن می کند تا مطمئن شود محل فرودش ایمن است.

در سال 2019، SpaceIL غیرانتفاعی اسرائیل تلاش کرد فضاپیمای Beresheet خود را برای انجام یک فرود مشابه بر ماه بفرستد، اما بخشی از موتور شکست خورد و بر روی سطح ماه سقوط کرد. هنوز مشخص نیست که چرا فرودگر Hakuto-R به سلامت فرود نیامده است.

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2370784-japanese-hakuto-r-spacecraft-seems-to-have-crash-landed-on-the-moon/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

شاید سخت ترین قسمت ماموریت در پایان اتفاق بیفتد، زمانی که فضاپیما مجبور شد در مدت زمان کمتر از 3 دقیقه از بیش از 750 کیلومتر در ساعت به صفر کند. در یک کنفرانس مطبوعاتی قبل از فرود، CTO این شرکت ریو اوجی بیشتر کاهش سرعت Hakuto-R برای فرود نرم را به “پا گذاشتن روی ترمز یک دوچرخه مسابقه ای در لبه تپه پرش اسکی” تشبیه کرد. اگر Hakuto-R در پایان نتواند به اندازه کافی سرعت خود را کاهش دهد، ممکن است سقوط کرده باشد.

همانطور که ispace سقوط را بررسی می کند و دانش حاصل را برای دومین و سومین پرتاب برنامه ریزی شده خود به کار می گیرد، دو شرکت دیگر قصد دارند فرودگرهای ماه را در سال 2023 راه اندازی کنند. هر دوی این شرکت ها در ایالات متحده مستقر هستند – Intuitive Machines مالک فرودگر Nova-C و Astrobotic است. . به فرودگر Peregrine. با این سقوط، آنها همچنان در رقابت برای اولین فرود خصوصی موفق بر ماه خواهند بود.

فضایی

تصویری از زمین در حین ماه گرفتگی که توسط فضاپیمای Hakuto-R از ماه گرفته شده است

بنیانگذار و مدیر عامل شرکت گفت: «ما قبلاً تأیید کرده‌ایم که تا پایان فرود ارتباط برقرار کرده‌ایم – با این حال، اکنون ما ارتباط را از دست داده‌ایم، بنابراین باید فرض کنیم که … نمی‌توانیم فرود روی سطح ماه را کامل کنیم.» از فضا تاکشی هاکامادا چند دقیقه پس از تلاش برای فرود مهندسان ما به بررسی وضعیت ادامه خواهند داد.»

فرودگر به تنهایی سقوط نکرد: محموله های مختلفی را برای کشورها و مشتریان مختلف با خود حمل می کرد. در میان آنها یک مریخ نورد کوچک به نام راشد برای مرکز فضایی محمد بن راشد امارات متحده عربی و یک ربات دو چرخ حتی کوچکتر برای آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن وجود داشت.

یک فرودگر دیگر به ماه برخورد کرد. فرودگر ماه Hakuto-R که توسط شرکت ژاپنی ispace در دسامبر 2022 به فضا پرتاب شد، قرار بود در 25 آوریل بر روی ماه فرود آید. اگر موفق می شد، این اولین فرود بر ماه با بودجه خصوصی بود. اما مانند تلاش قبلی، از کار افتاد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار