بیشتر حیوانات و گیاهان قطب جنوب تا سال 2100 رو به زوال خواهند رفت

طبق یک سناریوی معمولی، 65 درصد از حیوانات و گیاهان خشکی قطب جنوب تا پایان قرن کاهش خواهند یافت و پنگوئن‌های امپراتور در میان آنهایی هستند که بیشترین کاهش جمعیت را دارند.

زندگی


22 دسامبر 2022

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2353021-most-antarctic-animals-and-plants-are-set-to-decline-by-2100/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

علی‌رغم چالش‌هایی که پنگوئن‌های امپراتور با آن روبرو هستند، لی می‌گوید که این بدان معنا نیست که این گونه به سمت انقراض مشخصی پیش می‌رود. او می‌گوید: «امیدواریم بتوانیم تغییرات اقلیمی را به اندازه‌ای کاهش دهیم که آینده‌ای را که نخواهیم دید، چنین نباشد.

انتظار می رود تعداد پنگوئن های امپراتور تا پایان قرن کاهش یابد

انتظار می رفت پرندگان دریایی با پنگوئن های امپراتور دچار شدیدترین کاهش شوند.آپتنودیت فورستری) تا سال 2100 90 درصد از جمعیت خود را از دست خواهند داد، عمدتاً به این دلیل که آنها برای تولید مثل به یخ وابسته هستند. نماتدهای خاک خشک و پنگوئن های آدلی (Pygoscelis adelia) انتظار می رود بیش از نصف کاهش یابد. همه گونه ها از تغییرات آب و هوایی رنج نبرده اند: انتظار می رود برخی از گیاهان گلدار بومی با دماهای گرمتر و آب مایع در دسترس بیشتر رشد کنند.

پنگوئن های امپراتور روی یخ جمع شده بودند
در نهایت، 29 کارشناس مجموعا 10 گام کلیدی را برای کاهش شدیدترین خسارت با هزینه سالانه 23 میلیون دلار – بدون احتساب هزینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی – شناسایی کردند که می تواند تا 84 درصد از گیاهان و حیوانات به نفع خود باشد. امیدوارکننده ترین راه حل ها افزایش حفاظت از زیستگاه برای گونه های آسیب پذیر، مدیریت گسترش بیماری و کاهش ورود گونه های مهاجم بود.

اگر تلاش‌های حفاظتی افزایش نیابد، حدود 65 درصد از حیوانات و گیاهان در قطب جنوب تا پایان قرن کاهش می‌یابد. گونه‌هایی که انتظار می‌رود بیشترین کاهش جمعیت را داشته باشند، پنگوئن‌های امپراتور، پنگوئن‌های آدلی، پنگوئن‌های بند چانه و نماتدهای خاک هستند.

مرجع مجله: زیست شناسی PLoS، DOI: 10.1371/journal.pbio.3001921

شاتراستاک/ولادسیلور

تحت استراتژی های مدیریت فعلی و گرمایش متوسط، تیم دریافتند که 65 درصد از گیاهان و حیوانات زمینی تا پایان قرن کاهش خواهند یافت. اگر تا سال 2100 گرمایش به کمتر از 2 درجه سانتیگراد محدود شود، برآورد به 31 درصد کاهش می یابد. لی می‌گوید: «همه تمایل دارند قطب جنوب را به‌عنوان این بیابان منزوی و دست نخورده تصور کنند که عاری از تهدیداتی است که بقیه جهان با آن‌ها مواجه هستند، اما نتایج چیز دیگری را نشان می‌دهد.

در یک تحلیل دو مرحله ای، یاسمین لی در بررسی قطب جنوب بریتانیا و همکارانش داده‌های علمی را جمع‌آوری کرده‌اند تا تعیین کنند که کدام حیات وحش قطب جنوب تحت سناریوهای گرمایش متوسط ​​و شدید بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد. سپس، آنها از گروهی متشکل از 29 متخصص بین‌المللی تنوع زیستی قطب جنوب خواستند تا هزینه و اثربخشی استراتژی‌های مختلف مدیریتی مانند کاهش گردشگری و گسترش گونه‌های مهاجم را در قرن آینده ارزیابی کنند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار