بیش از 20 درصد گیاهان دارویی کشور در خطر انقراض هستند

وی پردرآمدترین گونه های گیاهی را باریجه، آنغوزه، رزماری، گیشنیز و آویشن دانست و مشکل کار در حوزه گیاهان دارویی را امروز جزیره ای دانست و ضرورت تجمیع و تخصصی شدن با استفاده از امروز را ضروری دانست. تکنولوژی ضروری است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84929565/%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DB%B2%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%86%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B6-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF

وی خاطرنشان کرد: امروزه شاهد برداشت بی رویه گیاهان دارویی از جمله در برداشت کتیرا، آنغوزه و باریجه و سایر انواع گیاهان هستیم که هفت سال طول می کشد تا این گیاهان 2 تا 20 گرم عصاره تولید کنند. و غیرحرفه ای علاوه بر آسیب رساندن به طبیعت منجر به کاهش کمیت و کیفیت داروها می شود در حالی که در گذشته برداشت با حفظ گونه های گیاهی انجام می شد.

استاد پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی و پژوهشکده جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: رویکرد کشاورزی به گیاهان دارویی باید با توجه به بازار جهانی که تقاضای محصولات آرکانیگ را دارد سرمایه‌گذاری شود تا با استفاده علمی از سموم در تولیدات. محصولات، علاوه بر حفظ سلامت انسان، صادرات و رقابت در گیاهان دارویی ارکانیگ.

وی ادامه داد: از نظر طبیعت، بسیاری از گونه ها به دلیل کشت نامناسب در حال نابودی هستند، از جمله آیش که بدون توجه به حفاظت برداشت می شود.

رضایی بیان کرد: فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی در دانشگاه تولیدکنندگان، صادرکنندگان و کشاورزان با هم نیستند و جزیره ای عمل می کنند و کارگاه ها و فرهنگ سازی و ارتباطات بین المللی نشان می دهد که در این حوزه فاصله زیادی داریم.

رضایی گفت: با حدود 100 گروه زنجیره ای با 700 کارشناس می توانیم زنجیره ای از گیاهان دارویی را تشکیل دهیم تا در مناطق و شرایط مناسب و همچنین آماده سازی و انتخاب زمین با ظرفیت های موجود مانند خاک، آب و. شرایط آب و هوایی. هر منطقه باید مطالعه و اجرا شود.

چالش خام فروشی داروهای گیاهی

رضایی بر نقش زراعت برای حفظ گونه های گیاهی تاکید کرد و افزود: در بسیاری از کشورهای جهان گونه های جانوری و گیاهی خاصی را حفظ می کنند و حتی آنها را مقدس می نامند، اما متأسفانه بهره برداری بی رویه از گیاهان به دلیل کسب سود توسط بسیاری از گونه های زمینی کشور توسط افراد سودجو و غیرمتخصص باعث افزایش خسارت به گونه های گیاهی شده است.

محمدباقر رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رامسر افزود: دست اندرکاران این حوزه ضمن مواجهه با برداشت بی رویه گیاهان دارویی بومی برای جلوگیری از انقراض آنها اقدامات جدی تری برای رفع این موضوع انجام دهند.

رئیس اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی ایران نقش رسانه های جهانی را در معرفی یک گونه گیاهی به مردم برشمرد و افزود: باید با جدیت تبلیغات در کشور را برای فرهنگ سازی در زمینه آشنایی و حفظ گیاهان و جانوران دنبال کنیم. گونه ها.

وی ادامه داد: این در حالی بود که در گذشته ایران به عنوان صادرکننده برتر گیاهان دارویی جهان به شمار می رفت و به کشورهای مختلف جهان از جمله هند، مالزی و چین صادر می شد و گونه های گیاهی نگهداری شده در مواد غذایی اجرا شده است. دارو، بهداشت و بسیاری از صنایع گیاهی از بهترین محصولات استفاده شده است.

وی خام فروشی را یکی از چالش های حوزه گیاهان دارویی دانست و افزود: برای ایجاد تحول نیاز به تکنولوژی روز است که متاسفانه توجه خاصی به تهیه گیاهان دارویی و ادویه جات ندارد. روش های نوآورانه است و این وضعیت باعث کاهش کمیت و کیفیت محصولات می شود.

وی گفت: برخی از محصولات در هنگام مرجوع محصولات صادراتی پس از ارزیابی بدون کارشناسی به سموم، قارچ و بیماری آلوده می شوند، بنابراین باید به برداشت، نگهداری و فرآوری مناسب و بسته بندی مناسب برای صادرات با بسته بندی خوب و جذاب توجه کرد. .انجام دادن.

وی بیان کرد: کشاورزان و بهره برداران با تعامل با کارشناسان می توانند با کشاورزی اصولی و علمی از تلفات و انقراض ده ها گونه گیاهی جلوگیری کرده و با کشت لازم در این زمینه شاهد حفظ و احیای گیاهان دارویی باشند. در مزارع به رویشگاه گیاهان کشاورزی و دارویی در کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: گیاه شناسان تاکنون 9 هزار و 900 گونه گیاهی را در ایران شناسایی کرده اند که از این تعداد 2 هزار و 300 گونه دارویی، صنعتی و بهداشتی است.

رضایی با اشاره به سابقه تحقیقاتی بیش از 30 ساله در زمینه گیاهان دارویی گفت: با توجه به تخصص من در فیتوشیمی و مطالعه مواد موجود در گیاهان، متاسفانه این بخش در کشور مورد بی توجهی قرار گرفته و کمتر به این موضوع نیز توجه شده است. تکنولوژی درمان در کشور باعث شده است که محصولات گیاهی به کشورهای دیگر بازگردانده شوند.

وی به بی توجهی آموزش و پرورش در این زمینه اشاره کرد و افزود: در گذشته کارشناسانی برای آموزش تولید و بهره برداری به روستاها اعزام می شدند اما با مطرح شدن مبحث ترویج این موضوع کمتر اهمیت پیدا کرد به طوری که آموزش و پرورش به عنوان مهم ترین رکن عملکرد جهادی در مقابل مسئولیت های کلاسیک کاهش یافته است، چیزی که امروز در انقراض گیاهان دارویی شاهد آن هستیم.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی ایران گفت: با توجه به سابقه و توانمندی‌های منحصر به فرد ایران در زمینه گیاهان دارویی می‌توان با بهبود فرآوری در این بخش درآمد زیادی کسب کرد، اما محصول بیش از 400 شرکت دارویی و چهار هزار کارگاه به طور سنتی با عدم رعایت استانداردهای لازم در تولید، نگهداری و فرآوری، فقط مصرف داخلی داریم و حتی متأسفانه گیاهان دارویی را از خارج وارد می کنیم.

وی با اشاره به بازار جهانی گیاهان دارویی گفت: امروزه یکی از چالش های مهم تهیه محصولات با استانداردهای روز است تا بتوان با همکاری بهره برداران، کشاورزان و متخصصان، محصولات کشاورزی عاری از آفات، بیماری ها و سموم را صادر کرد. ، تا با توجه به ظرفیت تولید و گونه های فراوان در ایران بتوانیم رتبه اول صادرات را در جهان به خود اختصاص دهیم.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار