بیش از 2000 گونه گیاه دارویی در کشور در معرض خطر انقراض قرار دارند

وی تاکید کرد: باید برای جلوگیری از خام فروشی داروهای گیاهی سیاست گذاری شود و دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو بستر و بستر سرمایه گذاری را فراهم کنند و به جای صادرات، در کشور فرآوری شوند. .
بهزاد خاطرنشان کرد: امروز با وجود اینکه آموزش های لازم به جوامع محلی داده شده و ساخت محصول صورت گرفته است، اما همچنان شاهد ورود خودروهایی به مراتع هستیم که به صورت بی رویه و بدون مجوز برداشت می کنند و این سازمان همچنین با کمبود نیروی انسانی مواجه است.

از مجموع حداقل 200 شرکت کننده در این کنگره، 80 نفر از آنها حضوری و مابقی آنلاین هستند و اکثر این شرکت کنندگان از محققان و پژوهشگران برتر داخلی از کشورهای فرانسه، آلمان، استرالیا، کانادا، ایتالیا، لهستان، هند هستند. ، چین، روسیه و کشورهای همسایه.

وی حفاظت، احیا و توسعه و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی را ماموریت این سازمان برشمرد و گفت: در حال حاضر چهار نوع تولید قارچ در کشور داریم که سه نوع آن در مراتع و دیگری در جنگل ها است.
بهزاد قارچ مرتعی قهوه ای، قرمز و سفید است که مورد علاقه کشورهای حاشیه خلیج فارس است و کیلویی حدود 800 هزار تومان خرید و فروش می شود و نوع دیگر آن قارچ ترافل است که در جنگل های گلستان کشت و بهره برداری می شود. . بودن
مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تعداد کل گونه های شناخته شده در جهان را 390 هزار و 900 گونه اعلام کرد و گفت: همانطور که مراتع دارای 17 نوع عملکرد هستند، گیاهان دارویی نیز فواید زیادی مانند تولید اکسیژن دارند. حفظ منابع اساسی، مدیریت آب و خاک وظیفه تصفیه زمین، تنظیم گردش آب در طبیعت، جلوگیری از سیل و گرد و غبار را دارند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید برای ساماندهی برداشت گیاهان دارویی و تعدیل دام در مزارع کشور برنامه ریزی شود در غیر این صورت به زودی شاهد طوفان گرد و غبار و سیل خواهیم بود.

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: امروزه کسب و کار کشت گیاهان دارویی و نقدی می تواند به بهبود معیشت خانوارها و در عین حال فعالیت در این حوزه کمک کند. همچنین از فرسایش خاک و تخریب طبیعت جلوگیری می کند.
بهزاد ادامه داد: یک هزار و 247 طرح ملی عملیات میدانی در سطح 5 میلیون و 200 هزار هکتار در کشور، 2 میلیون و 560 هزار هکتار تهیه شده است.

بیش از 2000 گونه گیاه دارویی در کشور در معرض خطر انقراض قرار دارند

اولین، سومین و چهارمین دوره این کنگره بین المللی در استان زنجان و دومین دوره در گیلان برگزار شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84915756/%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DB%B2-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%86%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B6-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

حدود 250 مقاله در دبیرخانه این کنگره دریافت شد که حدود 40 مقاله در قالب پوستر و دو مقاله به صورت سخنرانی بود و مجموعه مقالات برگزیده برای چاپ در مراکز علمی معتبر و بخش های مرتبط مورد استفاده قرار می گیرد. .

به گزارش ایرنا، ترحم بهزاد روز سه شنبه در چهارمین کنگره بین المللی و پنجمین همایش ملی بیوتکنولوژی گیاهان دارویی و قارچ های کوهی در رامسر افزود: بیش از هشت هزار گونه گیاهی در کشور شناسایی شده است که از این تعداد بیش از دو سوم آنها هستند. گونه های اروپایی
وی گفت: از این تعداد حدود یک هزار و 828 گونه منحصر به ایران و دو هزار و 300 گونه دارویی، صنعتی و بهداشتی است.
وی یادآور شد: زمانی که در گذشته دارویی وجود نداشت، مردم دارویی از این گیاهان برای درمان استفاده می کردند و در دوران کرونا از گیاهان دارویی بسیاری استفاده می شد.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: متاسفانه با همه فواید و خواص گیاهان دارویی هنوز بهره برداری از آنها ساماندهی نشده است.
بهزاد بیان کرد: امروزه داروخانه هایی که در نقاط مختلف کشور فعالیت می کنند بدون توجه به قوانین برداشت اقدام به برداشت گونه های گیاهی می کنند و مهم ترین نکته این است که وقتی تاریخ انقضای این گونه ها در داروخانه ها می گذرد نه تنها هیچ خاصیتی ندارند، بلکه نیز مضر هستند. .
وی افزود: در گذشته رویکرد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تولید علوفه بود در حالی که امروز رویکرد تغییر کرده و برنامه ها و راهکارهای مهمی برای بهبود معیشت و پوشش گیاهی مردم دارد.
بر این اساس مسئول این برنامه ها در قالب راهنمای مدیریت دامداری از جمله بوم گردی، گردشگری، جنگلداری، مرغداری، پرواربندی و بالاتر از همه ترویج گیاهان دارویی می آید.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار