بیماری خواب: یک داروی آزمایشی در یک کارآزمایی بالینی انگل را از بدن حذف کرد

به گفته تارال، آکوزیبورول می تواند به سازمان بهداشت جهانی (WHO) کمک کند. تا سال 2030 به هدف خود برای حذف یک نوع رایج بیماری خواب در سطح جهان دست یابد.

آکوزیبورول تنها چند عارضه جانبی خفیف تا متوسط ​​ایجاد کرد. سیزده نفر از شرکت کنندگان استفراغ را گزارش کردند. مشخص نیست که آیا این نتیجه دارو، عفونت یا یک عامل نامربوط بوده است.

“هدف تعیین شده توسط WHO قطع انتقال بیماری تا سال 2030 است و چالش های اینجا را نباید دست کم گرفت، اما پیشرفت هایی که آکوزیبورول نسبت به درمان های جایگزین فعلی ارائه می دهد می تواند در کمک به دستیابی به این هدف ضروری باشد.”

در میان شرکت‌کنندگان مبتلا به بیماری خواب پیشرفته، آکوزیبورول 95 درصد میزان موفقیت داشت که به عنوان عدم وجود انگل در مایعات مختلف بدن 18 ماه پس از درمان تعریف می‌شود. این رقم در افراد مبتلا به عفونت زودرس تا متوسط ​​به 100 درصد افزایش یافت. محققان اندازه گیری نکردند که در طول دوره پیگیری 18 ماهه چه زمانی انگل از بدن شرکت کنندگان پاک شد.

گونه ای از انگل Trypanosoma brucei که می تواند باعث بیماری خواب در خون شود.

Kateryna Kon / Shutterstock

اگر به درستی درمان نشود، انگل می تواند باقی بماند و از سد خونی مغزی عبور کند، به سیستم عصبی مرکزی حمله کند و علائم جدی ایجاد کند.

در یک آزمایش کوچک، یک داروی تجربی در از بین بردن انگلی که باعث بیماری خواب از بدن افراد مبتلا به عفونت زودرس تا متوسط ​​می‌شود، 100 درصد مؤثر بود.

سلامتی


29 نوامبر 2022

این دارو حتی 95 درصد در از بین بردن انگل در زمانی که ممکن است از قبل به مغز سرایت کرده باشد، مؤثر بود، که نشانه عفونت پیشرفته است.

او می گوید: «این دارو می تواند دنیای این بیماری را تغییر دهد. تارال می گوید که Acoziborole می تواند ظرف دو سال در دسترس باشد.

انگل تریپانوزوما بروسی که می تواند باعث بیماری خواب شود در خون

وضعیت، ناشی از تریپانوزوما بروسیمعمولاً توسط مگس‌های تسه تسه پخش می‌شود که وقتی خون پستانداران آلوده مانند سگ، گاو یا انسان را مصرف می‌کنند، انگل را می‌گیرند. علائم اولیه شامل تب، ضعف و خارش است. اگرچه در ابتدا عفونت اغلب خفیف است، اما می تواند به سرعت جدی و حتی کشنده شود.

بقیه شرکت‌کنندگان در مراحل اولیه تا میانی عفونت تحت درمان قرار گرفتند، که به عنوان انگل در مایعات دیگر بدن، اما نه مایع مغزی نخاعی، تحت درمان قرار گرفتند. همه شرکت کنندگان به مدت 18 ماه پس از درمان تحت نظر قرار گرفتند.

تارال می‌گوید آکوزیبورول با فکسینیدازول مقایسه نشد، زیرا افراد نسبتا کمی در مناطق مورد مطالعه وجود داشتند که بیماری خواب در آنها تشخیص داده شده بود. او می‌گوید بنابراین حجم نمونه در هر گروه درمانی برای مقایسه معنی‌دار آنقدر کوچک بود.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2349078-drug-clears-sleeping-sickness-parasite-from-the-body-in-clinical-trial/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

برای آزمایش پتانسیل دارویی منحصر به فرد به نام آکوزیبورول، آنتوان تارال از مرکز بیماری های نادیده گرفته شده در سوئیس و همکارانش 208 فرد بالای 15 سال را در جمهوری دموکراتیک کنگو و گینه مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان بین اکتبر 2016 و مارس 2019 به بیماری خواب مبتلا شدند.

راه اصلی درمان عفونت با دارویی به نام فکسینیدازول است. اگرچه تا 91 درصد در از بین بردن انگل موثر استفکسینیدازول باید یک بار در روز به مدت 10 روز همراه با غذا از طریق دهان مصرف شود. همچنین چندین عارضه جانبی رایج از جمله استفراغ دارد. طبق گزارش آژانس دارویی اروپافکسینیدازول باید تحت نظارت پزشک مصرف شود.

مرجع مجله: بیماری های عفونی لانست، آیا من:

یک قرص می تواند 100% در درمان بیماری خواب در مراحل اولیه تا میانی موثر باشد. در یک کارآزمایی کوچک، افراد مبتلا به این مرحله از بیماری خواب، 18 ماه پس از دریافت درمان تجربی، هیچ نشانه‌ای از وجود انگل نشان ندادند.

بیماری خواب، همچنین به عنوان تریپانوزومیازیس آفریقایی شناخته می شود، یک عفونت انگلی بومی غرب و مرکز آفریقا است. پنجاه و پنج میلیون نفر بین سال‌های 2016 تا 2020 در معرض خطر قرار داشتند3 میلیون نفر از آنها در معرض خطر متوسط ​​یا زیاد قرار داشتند.

“نتایج نشان می دهد که آکوزیبورول یک درمان خوراکی ایمن و موثر برای درمان تریپانوزومیازیس آفریقایی انسان است.” دیوید هورن در دانشگاه داندی انگلستان

بیش از سه چهارم شرکت‌کنندگان آکوزیبورول را در مرحله پیشرفته عفونت دریافت کردند که به عنوان انگل بیماری خواب در مایع مغزی نخاعی آن‌ها تعریف می‌شود، که نشان می‌دهد ممکن است عفونت به مغزشان رسیده باشد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار