تبلیغات فضایی اکنون از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند اما به طور بالقوه خطرناک هستند

اما این فرود طولانی می تواند مشکل ساز باشد. می‌گوید: «خطر پرواز فضایی ناشی از زباله‌های مرتبط با این اشیاء قابل توجه است جان بارنتین مشاور Dark Sky، یک شرکت مستقر در توسان، آریزونا. رها شدن در مدارهای طولانی مدت، هر جسم به یک “گلوله” بالقوه تبدیل می شود که تمام اجرام دیگر را در مدارهای مشابه تهدید می کند. هر کسی می تواند یک آبشار فاجعه بار از تولید زباله ایجاد کند.

ناوگان ماهواره ها در مدار بالای زمین

پرتاب ماهواره ها به مدار ارزان تر از همیشه است

برای سفر در کهکشان و فراتر از هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

مطالعات امکان سنجی نشان می دهد که کاهش هزینه های پرتاب ماهواره به این معنی است که تبلیغات فضایی اکنون می تواند منطقی تجاری باشد، اما ایده همچنان بحث برانگیز است.

فضا


6 اکتبر 2022

بر اساس یک مطالعه امکان سنجی، صورت فلکی از ماهواره هایی که نور خورشید را به زمین منعکس می کنند، می توانند برای تبلیغات فضایی با هزینه تجاری 65 میلیون دلاری برای هر ماموریت استفاده شوند. اما این ایده در میان محققان بحث‌برانگیز است و آنها نسبت به تجمع زباله‌های فضایی خطرناک و آلودگی نوری برای تلسکوپ‌های زمینی و فضایی هشدار می‌دهند.

تنها راه کاهش واقعی این خطر این است که ماهواره ها به محض توقف کار آنها را از بین ببرید جان کراسیدیس در دانشگاه بوفالو در نیویورک. او می‌گوید: «تا زمانی که دستوری برای حذف فوری ماهواره‌ها وجود نداشته باشد، آن‌ها مشکل ساز خواهند بود».

برای انجام این کار، آن‌ها تکنیک‌هایی را قرض گرفتند که پویایی صور فلکی مانند ناوگان ماهواره‌های ارتباطی استارلینک را توصیف می‌کند و از آن‌ها برای محاسبه میزان درآمد شرکت‌ها از نگهداری ماهواره‌های خود در آسمان برای مدت‌های معین استفاده کردند.

آنها پیشنهاد می‌کنند که ناوگانی متشکل از 50 ماهواره مجهز به بازتابنده‌های منحنی می‌توانند به دور خطی که روز به شب تبدیل می‌شود، بچرخد و نور خورشید را به قسمتی از زمین زیرین منعکس کند. آنها به گونه‌ای مرتب می‌شوند که تصویری متشکل از پیکسل‌های روشن تشکیل دهند که یک آرم یا تصویر پایه را نشان می‌دهند. بینندگان روی زمین می بینند که صورت فلکی در حدود 10 دقیقه در سپیده دم یا غروب در آسمان حرکت می کند و از اندازه یک نیمه ماه به دو تا سه برابر اندازه ماه در اوج خود می رسد.

Biktimirov و تیم او می گویند فرود ماهواره ها و هرگونه برخورد احتمالی را می توان رصد کرد، اما برخی در مورد اینکه چقدر می توان این کار را دقیق انجام داد، تردید دارند. با توجه به اینکه ردیابی اجسام و ماهواره ها از طریق طیف وسیعی از اندازه ها و پارامترهای مداری ذاتاً دشوار است و تحت تأثیر عوامل بسیاری از جمله طوفان های خورشیدی قرار می گیرد، زباله ها نگران کننده هستند. آپارنا ونکاتسان در دانشگاه سانفرانسیسکو، کالیفرنیا.

مرجع مجله: هوافضا، DOI: 10.3390/aerospace9080419

علاوه بر خطر آوار، نور منعکس شده می تواند با تلسکوپ های مهم، هم در زمین و هم در فضا، از جمله سیستم های نظارت بر سیارک ها تداخل ایجاد کند. بارنتین می‌گوید: «اخترشناسی در حال حاضر با تداخل هزاران ماهواره‌ای که در حال حاضر در مدار هستند و با آینده‌ای مواجه است که در آن این تعداد می‌تواند ۱۰۰ برابر بیشتر از آن چیزی باشد که در عرض یک دهه وجود دارد، سروکار دارد. تبلیغات فضایی فقط اوضاع را بدتر می‌کند.

برای به حداکثر رساندن درآمد، ماهواره‌ها حدود 25 بار تغییر شکل می‌دهند تا مکان‌های مختلف را در یک دوره عملیاتی سه ماهه هدف قرار دهند، قبل از اینکه سوخت ماهواره‌ها تمام شود و به آرامی به زمین فرود آیند و – امیدوار است بیکتیمیروف – بسوزد.

اما از آنجایی که هزینه های پرتاب با ظهور شرکت های فضایی خصوصی کاهش یافته است، شامیل بیکتیمیروف در مؤسسه علم و فناوری Skolkovo در مسکو، روسیه، و همکارانش معتقدند که اگر مکانیسم‌های استفاده از ماهواره‌ها برای اهداف تبلیغاتی مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد، اکنون می‌تواند قابل اجرا باشد.

ژاک دایان / شاتر استوک

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2341335-space-adverts-are-now-economically-viable-but-potentially-dangerous/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

پیشنهادهای تبلیغاتی فضایی قبلی منطقی تجاری نداشتند – هزینه پرتاب ماهواره های کافی، که تمایل دارند فقط برای مدت کوتاهی در مدار صحیح بمانند، برای هر تلاش جدی بسیار گران بوده است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار