تترودوتوکسین: یک راه سریع برای ساختن نوروتوکسین ماهی پف کرده ممکن است به داروهای مسکن جدید منجر شود

سنتز متکی بر تولید بخشی کلیدی از مولکول به روشی متفاوت است. ترانر و همکارانش به جای افزودن بخش‌های مبتنی بر نیتروژن به ساختار کربن مرکزی تترودوتوکسین، یک بخش کربن اضافه می‌کنند. Trauner می گوید، جایگزینی پیوند کربن-نیتروژن با پیوند کربن-کربن به آنها امکان می دهد کل فرآیند را ساده کنند.

تترودوتوکسین اغلب در آزمایشگاه‌های علوم اعصاب برای مطالعه نحوه عملکرد درد در سطح سلولی استفاده می‌شود. می‌گوید: «این یک ابزار تقریباً غیرقابل جایگزین است الکساندر گیب در دانشگاه کالج لندن این یکی از انتخابی ترین و مفیدترین ابزارهایی است که مردم برای تحقیقات علوم اعصاب دارند. تقریباً در هر آزمایشگاه تحقیقاتی که علوم اعصاب سلولی انجام می دهد، تترودوتوکسین را خواهید یافت.

اگرچه TTX مسلماً یکی از قوی‌ترین مسدودکننده‌های کانال یون سدیم است، مشکل در سنتز آن به این معنی است که پیشرفت در ساخت داروهای استفاده از آن کند بوده است. دیرک تراونر در دانشگاه نیویورک

برخی از ماهی های پف کرده ذخایری از سم قوی عصبی تترودوتوکسین را در داخل خود جمع می کنند.

یک راه سریع‌تر برای ساختن یکی از قوی‌ترین نوروتوکسین‌های جهان می‌تواند به داروهای مسکن جدید و درک بهتر نحوه عملکرد سیستم درد بدن منجر شود.

گیب می‌گوید یافتن راه بهتری برای سنتز تترودوتوکسین نیز راه‌های جدیدی را برای تحقیقات درد باز می‌کند. اکنون محققان می‌توانند تغییرات جزئی در فرآیند سنتز را برای تغییر ساختار آزمایش کنند، که می‌تواند منجر به تولید داروهایی شود که بر روی کانال‌های سدیم بدن متفاوت و مؤثرتر عمل می‌کنند.

ماهی پف دار خاردار (Cyclichthys orbicularis)

امروزه تراونر و همکارانش یک فرآیند 22 مرحله ای را ابداع کرده اند که 11 درصد از مواد مورد استفاده را به تترودوتوکسین تبدیل می کند. این یک پیشرفت 10 برابری نسبت به تکنیک های قبلی برای ایجاد آن است و تعداد مراحل را حداقل یک سوم کاهش می دهد.

تترودوتوکسین (یا TTX) در برخی از حیوانات مانند ماهی پف دار و حلزون های دریایی یافت می شود، اما در واقع توسط باکتری ها ساخته می شود. این توانایی قابل توجهی در مسدود کردن کانال های یون سدیم دارد که اعصاب از آن برای ارسال سیگنال استفاده می کنند و چند میلی گرم برای ایجاد فلج بدن و مرگ در انسان کافی است. کانال های یون سدیم نیز برای چگونگی احساس درد بسیار مهم هستند، بنابراین علاقه زیادی به پتانسیل تترودوتوکسین به عنوان یک مسکن وجود دارد.

بهبود عملکرد و کاهش تعداد مراحل پیشرفت بزرگی است استیو روم در Hello Bio، سازنده تجاری تترودوتوکسین. “اگر بازدهی 11% سازگار باشد و بتوان آن را در یک محیط تولیدی به مقیاس ترجمه کرد، پس من فکر می کنم که این یک رویکرد فوق العاده برای تولید TTX خواهد بود.”

تترودوتوکسین، سمی که در ماهی پف دار یافت می شود، یک ابزار ضروری برای تحقیقات علوم اعصاب است و یک تکنیک بهتر برای سنتز آن می تواند به جستجوی داروهایی که درد را تسکین می دهند، کمک کند.

علم شیمی


21 جولای 2022

برای خبرنامه رایگان بررسی سلامت ما ثبت نام کنید که اخبار سلامت، غذا و تناسب اندام را که می توانید به آنها اعتماد کنید، هر شنبه به شما می دهد.


منبع: https://www.newscientist.com/article/2330114-fast-way-of-making-pufferfishs-neurotoxin-may-lead-to-new-pain-drugs/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

کارگزار تصویر/علمی

مرجع مجله: علوم پایه، DOI: 10.1126/science.abn0571

توسط احمد گل کار

احمد گل کار