تغییر آب و هوا: برنامه های انتشار کربن کشورها هنوز با هدف 1.5 درجه سانتی گراد فاصله دارد

حتی اگر تمام برنامه های 2030 به طور کامل ارائه شوند، انتظار می رود که انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 تنها 10 درصد کاهش یابد، نسبت به تجارت معمول، نه کاهش 45 درصدی مورد نیاز برای دستیابی به هدف 1.5 درجه در مقابل.

آلوک شارما، رئیس COP26 گفت کشورها باید به تعهدات خود در گلاسکو برای حفظ دمای 1.5 درجه سانتیگراد در دسترس باشند. او در پاسخ به این دو مطالعه سازمان ملل گفت: «این گزارش‌ها نشان می‌دهند که در حالی که ما پیشرفت کرده‌ایم – و هر کسری از یک مدرک مهم است – نیاز فوری به موارد بیشتری است.

اجلاس آب و هوای COP26 در گلاسکو، بریتانیا، در سال 2021 با توافقی به پایان رسید که کشورها برنامه های جسورانه تری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ظرف یک سال ارائه خواهند کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر وقت بریتانیا، گفت که این معامله یک “تغییر بازی” بود و به این معنی است که جهان “به طور غیرقابل انکاری در مسیر درست” در مبارزه با تغییرات آب و هوایی حرکت می کند.

فرهنگ شاتراستاک/جونک

گزارش شکاف انتشار به تفصیل تمام تعهدات اقلیمی که توسط کشورها داده شده است، از جمله نه تنها برنامه های آب و هوایی ملی ارائه شده از طریق فرآیند سازمان ملل، بلکه همچنین سیاست های ملی و اهداف بلندمدت را بررسی می کند.

اما گزارش UNEP این خوش بینی را تضعیف می کند. در این بیانیه آمده است: تعهدات به روز شده از زمان اجلاس سران، انتشار گازهای گلخانه ای پیش بینی شده در سال 2030 را کمتر از 1 درصد کاهش می دهد.

این بر عهده رهبران جهان است که قرار است ماه آینده برای دور بعدی مذاکرات آب و هوایی به مصر بیایند، جاه طلبی بیشتری برای بستن “شکاف انتشار گازهای گلخانه ای” بین برنامه های فعلی و اهداف تعیین شده در توافقنامه پاریس ایجاد کنند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2344392-countries-carbon-emission-plans-still-fall-far-short-of-1-5c-goal/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

دودکش های نیروگاه در مقابل طلوع آفتاب

بر اساس گزارش ها، در مسیر فعلی، جهان در مسیر افزایش فاجعه بار دمای 2.6 درجه سانتی گراد تا پایان قرن قرار دارد. گزارش واریانس انتشار برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP).

آن اولهوف از UNEP می گوید: «شکاف بزرگی بین جایی که وعده های فعلی ما را می برد و آنچه واقعاً به آن نیاز داریم وجود دارد. “[The report] اساساً می گوید که از سال گذشته اتفاق زیادی نیفتاده است، و اگر واقعاً در مورد آن جدی باشیم، باید به شدت و فورا تغییر کند.

پیرس فورستر در دانشگاه لیدز، بریتانیا، می‌گوید که کشورها باید هنگام ملاقات در مصر، واکنش خود را به تغییرات آب و هوایی تقویت کنند. وی گفت: جهان بیش از هر زمان دیگری به همکاری بین المللی نیاز دارد. “COP27 باید به وعده های خود عمل کند. »

به عنوان مثال، چین و هند برنامه‌های ۲۰۳۰ دارند که در آن انتظار می‌رود انتشار گازهای گلخانه‌ای تا پایان دهه افزایش یابد و سپس ظرف ۳۰ تا ۴۰ سال به صفر برسد، که غیرواقعی تلقی می‌شود.

اولهوف می گوید: «خطر تمرکز بیش از حد در آینده وجود دارد. “اهداف صفر خالص بسیار مهم هستند، اما آنچه به همان اندازه مهم است، تمرکز بر اقدام کوتاه مدت است، اقدام فوری که باید اتفاق بیفتد، تا اهداف صفر خالص دست یافتنی و واقع بینانه شوند.”

گزارش جدید نشان می دهد که کشورها به اندازه کافی سرعت انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش نمی دهند

در خبرنامه رایگان Fix the Planet ما ثبت‌نام کنید تا هر پنج‌شنبه خوش‌بینی آب و هوا را مستقیماً به صندوق ورودی خود دریافت کنید.

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد هشدار می دهد که برنامه های ملی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای هنوز از آنچه برای جلوگیری از تغییرات فاجعه بار آب و هوا لازم است فاصله زیادی دارد.

محیط


27 اکتبر 2022

بر اساس گزارش سازمان ملل که هشدار می دهد پیشرفت از زمان نشست COP26 در سال گذشته “به طرز تاسف باری ناکافی” بوده است، برنامه های ملی برای کاهش انتشار کربن هیچ مسیر معتبری برای محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتیگراد باقی نمی گذارد.

این یافته ها با ارزیابی جداگانه سازمان ملل متحد که در 26 اکتبر منتشر شد، مطابقت دارد که به طور خاص به برنامه های ملی آب و هوایی ارائه شده تحت توافقنامه پاریس می پردازد. این گزارش نشان می‌دهد که برنامه‌های فعلی ارائه شده به سازمان ملل، جهان را در مسیری برای گرم شدن حدود ۲.۵ درجه سانتی‌گراد تا پایان قرن قرار می‌دهد.

با این حال، UNEP هشدار می‌دهد که این سناریو «معتبر» نیست، زیرا برنامه‌های کوتاه‌مدت آب‌وهوایی بیشتر کشورها به اندازه کافی بلندپروازانه نیستند که آنها را در مسیری قرار دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای در اواخر قرن جاری میلادی به صفر برسد.

دلایلی برای خوش بین بودن وجود دارد. افزایش دمای پیش‌بینی‌شده 2.6 درجه سانتی‌گراد بر اساس کشورهایی است که به اکثر اهداف برنامه‌های آب و هوایی رسمی 2030 خود دست می‌یابند. صفر خالص در بلندمدت، دمای جهانی تا پایان این قرن تنها 1.8 درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار