تغییر روش کشت در هند، ایران و آستین بالا زدن برای کلزا

آنگونه که مدیران جهاد کشاورزی جنوب کرمان می گویند دولت با تضمین خرید، تامین بذر و کود از کشاورزان در توسعه کشت کلزا حمایت های لازم را انجام می دهد و این در حالی است که برنامه کاشت این محصول در جنوب این کشور است. استان امسال با 500 هکتار مشمول سطح زیر کشت خواهد شد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در این زمینه توضیح داد: کلزا از سوی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یک محصول استراتژیک مهم شناخته شده است و دولت در نظر دارد کشت این محصول را در جنوب کرمان افزایش دهد. به 2 هزار هکتار با ضمانت خرید بذر و ساپورت کود.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی در جنوب کرمان افزایش بهره وری آب و استفاده از کنتورهای هوشمند آب همچنان ادامه دارد و 70 هزار هکتار از اراضی کشاورزی جنوب کرمان تحت آبیاری تحت فشار قرار می گیرد.

به منظور افزایش آگاهی نسبت به ضرورت کاشت کلزا و همچنین تشویق استفاده کنندگان و ایجاد هماهنگی در جهت اجرای مطلوب برنامه های تغییر کشت، کارگروهی به نام معاونت تولید در جنوب استان کرمان تشکیل شد تا حمایت های لازم را انجام دهد. در این منطقه.

به گزارش ایرنا، بیلان منفی آبی، خشکسالی های پی در پی در استان کرمان و کاشت آبخوان ها، دولت سیزدهم را بر آن داشت تا الگوی کشت را در جاهایی که نیاز است تغییر دهد و محصولات استراتژیک کاشته شود که کشور را مانند کلزا در مناطقی مانند جنوب ترجیح دهد. کرمان.

از نظر اقلیمی و موقعیت جغرافیایی، مناطق جنوبی استان کرمان از قطب های مهم تولید خرما، مرکبات و محصولات جالیزی در کشور و منطقه محسوب می شود، به طوری که با توجه به اقلیم آن، تولید محصولات کشاورزی خارج می شود. فصل، فرصت صادرات به سایر استان های کشور و خارج از کشور را فراهم می کند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84937177/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A2%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%84%D8%B2%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7

وی گفت: این کارگروه در تلاش است تا نتایج تحقیق و توسعه کشت کلزا و همچنین رفع مشکلات و مشکلات کلزاکاران منطقه را بررسی و به مراجع ذیصلاح انتقال دهد. حل چالش های کشاورزی در قالب کارگروه تخصصی اجرا می شود.

میجانی افزود: برنامه کشت کلزا در جنوب استان کرمان در فصل زراعی 1401-1400 در سطح 2 هزار هکتار و با تولید 4 هزار تن محصول اعلام شد که این میزان باید کشت شود. در میان هفت شهر جنوب این استان.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان یادآور شد: نتایج و برنامه های این کارگروه به کشاورزان پیشرو که موفق به تولید در سطح کشور شده اند اعلام می شود تا سایر کشاورزان نیز پیگیری کنند.

وی کشت کلزا را از چهارم آبان ماه در جنوب کرمان آغاز کرد و ادامه داد: سال گذشته سطح زیر کشت این محصول در جنوب استان یک هزار و 500 هکتار بود و امسال از 500 هکتار به 2 هزار هکتار افزایش می یابد. .

میجانی با اشاره به اینکه تشکیل کارگروه دستیار تولید در جنوب کرمان اعلام و بر اساس نیاز در اولویت اجرا شد افزود: تشکیل این کارگروه با هدف حمایت جهانی از کشت کلزا در جنوب کرمان است. کرمان در راستای دستیابی به اهداف و برنامه های موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با هدف افزایش تولید و بهره وری بود.

مهدی میجانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در راستای حمایت از کشت کلزا اولین جلسه متمرکز کارگروه همیاران تولید با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و سایر مسئولان مرتبط برگزار شد. این سازمان در روزهای اخیر

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی قراردادی و الگوی کاشت و تولید محصولات سالم نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: افزایش کشت کلزا با هدف افزایش ضریب خودکفایی در محصولات استراتژیک و خودکفایی در تولید روغن های خوراکی

توسط احمد گل کار

احمد گل کار