تولید محصولات غذایی از زرشک برنامه ریزی شده است

وی بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی های این کمیته مشکلات و چالش ها را احصا کرده و به دنبال رفع آنها هستیم تا بتوانیم از ظرفیت سرمایه گذاران حداکثر استفاده را ببریم.

وی افزود: معرفی زرشک در اتاق تعاون ایران، دعوت از شخصیت های بزرگ اقتصادی و سفرای کشور و همچنین برپایی نمایشگاه زرشک در باغات از دیگر اقدامات است و در حال حاضر واحد فرآوری زرشک فعال است. در منطقه ویژه اقتصادی و به دنبال افزایش ظرفیت آن هستیم.

وی با تاکید بر ادامه فروش زرشک از طریق فروشگاه های اینترنتی گفت: در نظر داریم تا سال آینده واحدهای فرآوری زرشک را در خراسان جنوبی راه اندازی کنیم و استاندار نیز دستوراتی در این زمینه صادر کرده است.

ˈمجتبی شریعتیˈ روز پنجشنبه در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: کمیته سازندگی و بازار اقتصادی یکی از بخشهای مهم جشنواره ملی زرشک است که ظهور و بروز همه اقدامات در آن نمود پیدا می کند.

جشنواره ملی شاه توت از 30 تا 7 مهرماه امسال در پنج شهر استان خراسان جنوبی به منظور ترویج مجدد بازاریابی، معرفی و فروش این محصول برگزار می شود.

وی تولید محصولات غذایی زرشک را کمک به توسعه اقتصاد کشاورزی از دیگر اهداف روز ملی زرشک برشمرد و افزود: ایجاد تبلیغات گسترده در خارج از استان به عنوان مثال ورود زرشک به کشور عمده است. فرودگاه ها و پروازها یکی از مهم ترین راهکارهایی است که در حال بحث و بررسی است، ما می خواهیم از محصولات مرتبط با زرشک در این زمینه استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین پیگیر ورود بنگاه ها و دانشگاه های دانش بنیان در حوزه زرشک هستیم تا بتوانند از این محصول محصولات مختلفی مانند مارمالاد زرشک استخراج کنند. و نوشابه انرژی زا و می توانیم فرآورده های جانبی زرشک داشته باشیم و بفروشیم. به زرشک خام بسنده نکنید.

این استان رتبه اول کشت و تولید زرشک را در ایران دارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84905060/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%B2%D8%B1%D8%B4%DA%A9-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

وی بیان کرد: همه این اقدامات در راستای کمک به کشاورز است تا با ارائه راهکارها بتوانیم زرشک را به عنوان محصول استراتژیک و مزیت دار استان به جایگاه واقعی خود برسانیم و در سال های اخیر به اندازه آن زرشک پرداخت نشده است. باید باشد و این محصول واقعا مظلوم است.

رئیس کمیته اقتصادی و بازاریابی جشنواره ملی زرشک با اشاره به تداوم اعطای تسهیلات ویژه به زرشک کاران گفت: فروش زرشک در بازارهای بزرگ ملی و همچنین عرضه به بازارهای استانی که با راه اندازی است. کمک تعاونی های روستایی و شهرداری از دیگر برنامه هاست.

شریعتی تصریح کرد: این اقدامات محدود به دوره جشنواره نبوده و ادامه خواهد یافت، بازدید دانش آموزان رشته های مرتبط با حوزه کشاورزی از مزارع زرشک و آشنایی با چرخ تولید زرشک از مزرعه تا کارخانه و کمک به فرآوری زرشک از دیگر برنامه های آینده است.

مدیر دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و کار استانداری خراسان جنوبی افزود: در حوزه فرآوری، کارگری و زرشک در اقدام مورد نیاز به دنیا معرفی نشده است، بر این اساس فعالیت کمیته اقتصادی و بازاریابی انجام نمی شود. تمرکز بر دوره یک هفته ای جشنواره است و نیازمند اقدامات مستمر در طول سال است.

شریعتی گفت: جذب سرمایه گذار برای راه اندازی سردخانه های زرشک در استان خراسان جنوبی و تولید محصولات متنوع از این محصول یکی از مهم ترین راهکارها است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار