تپلیزوماب: داروی دیابت نوع 1 که بیماری را به تاخیر می اندازد، تاییدیه ایالات متحده را دریافت می کند

سایر روش های غربالگری از جمله آزمایش ژنتیکی در حال بررسی هستند. کسانی که در معرض خطر بالاتری قرار دارند، همچنان به آزمایشات دوره ای نیاز دارند تا ببینند آیا حمله ایمنی شروع شده است یا خیر.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2347610-drug-that-delays-onset-of-type-1-diabetes-gets-approval-in-us/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

این درمان که تپلیزوماب نام دارد با مسدود کردن نسبی حمله سیستم ایمنی به سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس عمل می‌کند و تصور می‌شود اولین درمانی است که شروع هر بیماری خودایمنی را به تاخیر می‌اندازد.

“این یک بیماری 24/7 است – شما بدون توجه به بیماری به خواب نمی روید، غذا نمی خورید. هرولد می گوید هر لحظه بدون آن ارزشمند است.

حمله ایمنی طی چندین سال اتفاق می افتد و بسیاری از جنبه های سیستم ایمنی را درگیر می کند. اگر کودکی مشکوک به در معرض خطر بودن باشد، می توان با آزمایش خون برای یافتن آنتی بادی هایی که به سلول های پانکراس آسیب می زند، نظارت کرد.

Teplizumab، تولید شده توسط شرکت نیوجرسی Proventionbioبرای افراد 8 ساله و بالاتر که دارای این آنتی بادی ها هستند اما هنوز سطح قند خون آنقدر بالا نیست که به عنوان دیابتی طبقه بندی می شوند، تایید شده است.

Teplizumab توسط تنظیم کننده های دارو در بریتانیا و سرزمین اصلی اروپا تحت مسیرهای سریع طراحی شده برای داروهای جدید به ویژه نوآورانه بررسی می شود.

فرد مبتلا به دیابت که انسولین تزریق می کند

تپلیزوماب نسبت به تزریق دارونما میزان بیشتری از عوارض جانبی مانند بثورات را ایجاد کرد. اگرچه تپلیزوماب سلول های ایمنی خاصی را هدف قرار می دهد، اما تعداد عفونت ها بین دو گروه مشابه است.

راشل بهتر در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: “اگر از چندین ژن استفاده کنید، کودکان و بزرگسالان بیشتری را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 دستگیر خواهید کرد.”

این کارآزمایی‌ها کودکان و بزرگسالان جوانی را که یکی از بستگان نزدیک مبتلا به این بیماری و همچنین آنتی‌بادی‌های آشکار داشتند، انتخاب کردند. این رویکرد برای همه افرادی که به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند صدق نمی کند، زیرا بسیاری از مبتلایان، خویشاوند نزدیکی با این بیماری ندارند.

در یک کارآزمایی در حال انجام، داروی تپلیزوماب در مقایسه با دارونما، شروع دیابت نوع 1 را در کودکان و بزرگسالان تقریباً سه سال به تاخیر انداخت.

سلامتی


18 نوامبر 2022

نوع جدیدی از درمان که می تواند شروع دیابت نوع 1 را در کودکان تا سه سال به تاخیر بیندازد، برای استفاده در ایالات متحده تایید شده است.

برنامه های غربالگری به کودکان امکان می دهد تشخیص داده شوند و تزریق انسولین را زودتر شروع کنند. بسر می‌گوید: «شناسایی زودهنگام کودکان یک مزیت بزرگ دارد. از بستری شدن در بیمارستان که با خود تروما و پریشانی به همراه دارد، جلوگیری می کند.

kevajefimija/Getty Images/iStockphoto

به گفته محققان، تأخیر در شروع دیابت نوع 1، مقابله با این بیماری را برای کودکان آسان‌تر کرده و تأثیر آن بر سلامتی آنها را کاهش می‌دهد. کیوان هرولد در دانشگاه ییل که در تولید دارو نقش داشت.

تصور می‌شود که این دارو با کاهش فعالیت زیرمجموعه‌ای از سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T که در تخریب سلول‌های تولیدکننده انسولین پانکراس نقش دارند، کار می‌کند. از طریق انفوزیون در بیمارستان یک بار در روز به مدت دو هفته تجویز می شود.

یک کارآزمایی در حال انجام 76 نفر به عنوان مبنایی برای این کار انجام شد تایید آمریکا در این کارآزمایی، تپلیزوماب به افراد 8 تا 49 ساله که دیابت نوع 1 ندارند اما یکی از بستگانشان مبتلا به این بیماری است، داده می شود. در میان شرکت‌کنندگانی که تاکنون به دیابت نوع 1 مبتلا شده‌اند، تپلیزوماب در مقایسه با افرادی که تزریق دارونما دریافت کرده‌اند، تقریباً 3 سال شروع بیماری را به تاخیر انداخت.

هرولد می‌گوید، رویکرد جدید این احتمال را باز می‌کند که دیابت نوع 1 می‌تواند با افزودن داروهای دیگری که بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارند، بیشتر به تأخیر بیفتد. “هیچ کس نمی گوید این حرف آخر است. شاید بتوانیم این دارو را به دنبال چیز دیگری بدهیم.

در آزمایش‌های جداگانه، این دارو به چند صد نفر مبتلا به دیابت نوع 1 که به تازگی تشخیص داده شده بود داده شد تا ببینند که آیا شدت بیماری را کاهش می‌دهد یا خیر. تاکنون، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تنها تپلیزوماب را برای به تاخیر انداختن دیابت نوع 1 در افراد در معرض خطر تایید کرده است.

دیابت نوع 1 معمولاً در کودکان و بزرگسالان جوان شروع می شود. افراد مبتلا باید با وعده های غذایی خود انسولین تزریق کنند تا از افزایش بیش از حد قند خونشان جلوگیری شود. آنها همچنین باید قند خون خود را مرتباً اندازه گیری کنند و آنچه می خورند را کنترل کنند.

فرد مبتلا به دیابت که انسولین تزریق می کند

توسط احمد گل کار

احمد گل کار