جزئیات اجرای الگوی کشت در کشور اعلام شد

وی گفت: 50 میلیارد برای کیوی پرداخت کردیم و 100 میلیارد برای مرکبات در این هفته اختصاص دادیم تا علاقه مندانی که قصد ورود به بازار را دارند تسهیلات ارزان قیمت بگیرند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای سال 1402 پیشنهادی به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده است که بر اساس آن 40 هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض در اختیار این وزارتخانه قرار می گیرد تا با این کمک ها، درآمد کشاورزان کاهش یابد. از اجرای الگوی کشت جبران می شود و امنیت معیشت کشاورزان و درآمد آنها خدشه دار نمی شود کما اینکه سازمان برنامه و بودجه با ایجاد ردیف در پاورقی 14 موافقت کرده است.

تعیین تعرفه محصولات جالیزی بر اساس قیمت پایه صادراتی از سال 1402

وی گفت: در برنامه اقدامی که از سوی سازمان تحقیقات و آموزش ترویج کشاورزی ارائه شد و به تصویب وزیر رسید، بر اساس برنامه الگوی کشت یا برنامه زمانی کشت به تناوب حضور یافت و با توجه به آمادگی موجود در استان ها، و همچنین ناظم، آنها به سؤالات احتمالی پاسخ می دهند، در حالی که مدل تزکیه برای آنها توضیح داده می شود.

وی افزود: ما علاوه بر پیوست رسانه ای به الگوی کشت، دلبستگی به ترویج و دلبستگی به بازار را در نظر می گیریم، به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی در استان مازندران که بحث محصولات باغی مطرح است، کیوی و مرکبات”. به دو صورت بود، یکی اینکه تعاونی روستایی را مجبور به خرید توافقی کردیم و دوم اینکه به اتحادیه های باغداران، انجمن های کشاورزان و کسانی که سردخانه دارند تسهیلات ارزان قیمت دادیم تا بازخریدی داشته باشند.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال 2 میلیون و 400 هزار تن کود اوره تامین شده است و با کمک رئیس جمهور و برنامه ریزی و بودجه سازمان مشکلی برای تامین نقدینگی فسفات نداریم. و کودهای پتاس.

قربانی درباره نحوه پرداخت یارانه مدل کشت توضیح داد: کشاورزان در هر هکتار 150 کیلوگرم کود فسفاته دریافت می کنند که قیمت هر کیسه 50 کیلوگرمی یک میلیون تومان است و کشاورزان در اکثریت مدل کشت سه میلیون تومان دریافت می کنند.

قربانی بیان کرد: در نیمه اول برنامه کشاورزی جاری، یارانه طرح کشت از محل بودجه سال 1401 برای محصولات اساسی و استراتژیک مندرج در بند «ت» ماده 35 قانون جهت‌گیری عمومی پیش‌بینی شده است. برنامه ششم ، که یارانه کود و بذر برای کشاورزان داریم. .

پرداخت ۳ میلیون تومان یارانه کود در هکتار به کشاورزان

معاون برنامه ریزی و اقتصاد جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای سال 1402 تعرفه محصولات جالیزی 100 درصد قیمت پایه صادراتی خواهد بود و طبق این قانون باید 6 ماه پیش ابلاغ می شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84947551/%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%AF

وی بیان کرد: هدف از برگزاری این نشست ها مشارکت اتاق های شرکت های کشاورزی، نمایندگان کشاورزان، فرمانداران، فرمانداران، مدیران و مسئولان بخش کشاورزی در اجرای هرچه بهتر الگوی فرهنگ سازی است تا کاستی ها، انتظارات و کاستی های آنها و درخواست ها مطالعه و رسیدگی می شود.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد جهاد کشاورزی با بیان اینکه در استان های سردسیر و گرمسیر بر اساس برنامه زمان بندی کشت، کود و بذر کافی تامین شده است، گفت: بیشتر یارانه را به صورت فسفات و پتاس پرداخت کرده ایم. کود یک یارانه استراتژیک محصولات کشاورزی است. کودهای کلزا، چغندرقند، گندم و جو، پتاس و کود فسفاته با یک سوم قیمت در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

بودجه 1401 ارائه یارانه مدل فرهنگ

معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی گفت: در این طرح در استان ها و ستاد وزارت جهاد کشاورزی تمامی استانداران، استانداران، کادرهای جهاد کشاورزی، اتحادیه های تخصصی، اتاق شرکت ها و مجموعه ها حضور دارند. که درگیر الگوی کشت هستند در جلسات حضور دارند و کاملا عملیاتی هستند.

تامین کود مشکلی ندارد

به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، محمد قربانی در برنامه «جدول اقتصادی» جزئیات اجرای الگوی کشت در کشور را تشریح کرد و افزود: الگوی کشت دارای دو سطح نظارت و اطلاع رسانی، یک سطح است. در استان ها و یک سطح در ستاد وزارت جهاد کشاورزی با حضور وزیر تشکیل می شود.

قربانی ذخیره کودهای ازته، فسفاته و پتاسیمی را 856 هزار تن عنوان کرد و افزود: شرکت خدمات پشتیبانی از طریق کارگزاران بخش خصوصی و تعاونی های روستایی توزیع می کند و امسال تمامی خریدها باید در قالب شرکت خدمات پشتیبانی انجام شود. سیستم شفافیت باید بدانیم چه کسی چه مقدار کود می‌خرد و به چه کسی کود داده می‌شود.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار