جشنواره زرشک را می توان در تقویم رویدادهای کشوری گنجاند

به گزارش خبرنگار ایرنا علی اصغر شالبافیان روز پنجشنبه در حاشیه مراسم برداشت زرشک که همزمان با آغاز جشنواره ملی زرشک در روستای افین از توابع شهرستان زیرکوه برگزار شد، افزود: خبرنگاران: چنین رویدادهایی باعث می شود مردم و گردشگران با محصولات ارزشمندی مانند زرشک بیشتر آشنا شوند و زمینه ساز ثبت این رویداد در تقویم رویدادهای کشوری شود.

وی گفت: گردشگری کشاورزی یکی از قابلیت های ویژه خراسان جنوبی است که باید مورد حمایت قرار گیرد.

خراسان جنوبی پایتخت انحصاری زرشک بی دانه دنیا محسوب می شود و معرفی این محصول در سطح ملی و بین المللی از اهداف جشنواره زرشک است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84911064/%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B2%D8%B1%D8%B4%DA%A9-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امیدواریم به مناسبت فصل برداشت این محصول و برگزاری جشنواره شاه توت، گردشگران و مردم بیشتر با محصولات کشاورزی و فرهنگ غنی این استان آشنا شوند. که قطعا رونق گردشگری را به دنبال خواهد داشت.

جشن برداشت زرشک در باغی در روستای توریستی افین با قطع شاخه های پوشیده از زرشک توسط مسئولان و شرکت کنندگان آغاز شد.

جشنواره ملی زرشک با شعار «زرشک خراسان جنوبی برای همه ایرانیان» از 30 تا 7 مهرماه سال جاری در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، مدهیم، سربیشه و بیرجند برگزار می شود.

شالبافیان افزود: یکی از راه های توسعه کشاورزی و طبیعت گردی ایجاد مزارع گردشگری کشاورزی است که در خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت های ویژه ای که به ویژه در حوزه مزارع خار – زرشک وجود دارد، اقدامات خوبی انجام شده و مجوزها گرفته شده است. بدست آمده است. .

وی خاطرنشان کرد: برای جذب گردشگر باید روی تعریف رویدادهای کشاورزی محور از جمله جشنواره بلک بری تمرکز کنیم.

همچنین مسئولان و مهمانان از نمایشگاه محصولات و دستاوردهای روستایی منطقه بازدید کردند.

معاون گردشگری در امور میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: یکی از برنامه های ما توجه به انواع گردشگری است.

98 درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می شود و 50 هزار خانوار به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این محل زندگی می کنند.

وی بیان کرد: زمانی که روز ملی زرشک ثبت شود، حمایت ما از این منطقه مورد توجه و افزایش ملی قرار می گیرد.

مراسم افتتاحیه این جشنواره امروز – پنجشنبه 31 اردیبهشت – در روستای هدف گردشگری افین شهرستان زیرکوه با حضور جمعی از مسئولان کشوری، کارشناسان و تولیدکنندگان برگزار می شود.

مراسم برداشت زرشک همزمان با افتتاح اولین جشنواره ملی زرشک صبح امروز (پنجشنبه) با حضور معاونان وزیر جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونین استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم قاینات و زیرکوه و نماینده مردم فردوس، طبس، بشروبه و سرایان. جلسه مسئولان استانی و محلی در شورای اسلامی برگزار شد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار