خبرنگار: غذا و کالاهای اساسی مردم نباید وابسته به ارز باشد

وی همچنین در سخنانی با تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم گفت: در این زمان بیش از گذشته به وحدت نیاز داریم. وحدت از خانواده شروع می شود و به شهر و کشور و جهان اسلام تسری پیدا می کند و ضرورت وحدت به این دلیل است که وقتی جنبشی در دنیا اقتدار پیدا می کند، به طور طبیعی مخالفت با آن افزایش می یابد و دشمن نیز هدف می گیرد. برای برهم زدن وحدت کشور و حمله.

سید جواد ساداتی نژاد در این مراسم با اشاره به دانش لازم برای تدوین الگوی کشت در کشور تاکید کرد: کشاورزان آمادگی اجرای الگوی کشت را دارند و الزامات اجرایی یکی از مشکلات بر سر راه اجرای این طرح است.

معاون اول رئیس جمهور با تشکر از وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی در تدوین الگوی کشت محصولات کشاورزی گفت: حضور جدی و جسورانه مجلس و دولت در کنار هم برای اجرای این طرح نشان از اراده جدی دولت در جهت تامین کالاهای اساسی کشور.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی پرمخاطب ترین و خصوصی ترین بخش اقتصاد کشور است و دولت باید در اجرای این طرح مطلوبیت و جذابیت اقتصادی ایجاد کند، تصریح کرد: طبق قانون دولت باید در اجرای این طرح مطلوبیت و جذابیت اقتصادی ایجاد کند. موظف است تا اول مهر هر سال مدل کشت را به کشاورزان نشان دهد. و این کار تنها وظیفه جهاد کشاورزی نیست، بلکه حاکمیت و دولت باید برای اجرای الگوی کشت به میدان بیایند.

مخبر، فعال نشدن بخش خصوصی در اقتصاد ایران را یکی از مشکلات مهم اقتصادی کشور دانست و ادامه داد: در حال حاضر بیشتر امور وزارت کشاورزی توسط بخش خصوصی و کشاورزان انجام می شود که باید تا پایان دولت سیزدهم به سمتی برویم که بر تهدید تامین مایحتاج اساسی کشور غلبه کنیم و بتوانیم تا 70 درصد نیازهای خود را در این بخش در داخل تامین کنیم.

مخبر ادامه می دهد: همه کشورهای حاشیه خزر به مسیر ترانزیتی جمهوری اسلامی نیاز دارند و دولت کمیته ای را برای ایجاد مسیر ترانزیتی شمال به جنوب و دسترسی کشورهای حاشیه دریای خزر به بنادر جنوبی ایران تشکیل داده و تصمیمات آن باید هر چه سریعتر اجرایی شود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: رژیم طاغوتی در نهضت انقلاب اسلامی برای به تعویق انداختن پیروزی انقلاب بر اختلافات مردم موج سواری کرد و پس از پیروزی انقلاب نیز دشمن به جریانات قومی، مذهبی و منطقه ای تکیه کرد. برای برهم زدن آرامش در کشور

مخبر افزود: کشاورزان عزیز به دنبال خدمت به مردم و کشور هستند و کشاورزان باید پس از تدوین الگوی کشت و ابلاغ آن به کشاورزان، زمینه های سودآوری، بهره وری و صرفه اقتصادی را در اجرای این طرح ببینند.

ساداتی نژاد بیان کرد: مطمئن هستیم با اجرای طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی مشکلات آن در کشور حل می شود و در عین حال معیشت کشاورزان نیز به نقطه اطمینان می رسد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بودجه سال آینده باید یارانه کشت به کشاورزان اختصاص داده شود و با افزایش بهره وری کشاورزی به کشت بیشتر برسیم.

وی با اشاره به تدوین الگوی کشت محصولات کشاورزی و ابلاغ سند کشت محصول استانی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، ادامه داد: بررسی، بررسی، تدوین و اجرایی شدن اصلاح الگوی کشت به مرور زمان ضروری است. به روز رسانی و اصلاح اجرای این طرح نیازمند همفکری، همکاری و تلاش جدی نهادها و قوای سه گانه است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین بر اهمیت آمایش سرزمینی، بیمه، تامین مالی زنجیره ای و امکان صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: اقتصاد کشور باید به لحاظ بین المللی رو به پیشرفت باشد و موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ممکن است یکی از این موارد باشد. فرصت های ورود به اقتصاد ایران به چرخه اقتصادی بین المللی تبدیل می شود.

کشاورزی محبوب ترین و خصوصی ترین بخش اقتصاد کشور است

او گفت که با تقویت پول ملی، ارزش ریال باید جایگاه مناسبی در جهان پیدا کندوی گفت: مصرف گاز در کشور متناسب با جمعیت و ظرفیت موجود نیست و از سوی دیگر میزان تولید در کشور کم است و باید کشور را به نقطه مناسبی در تولید و تولید برسانیم. صادرات گاز با توجه به این مزیت خدادادی.

معاون اول رئیس جمهور همچنین جنگ اوکراین و کمبود برخی کالاها در کشورهای اروپایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: پس از این جنگ، کشورهای جهان و حتی اتحادیه اروپا دچار مشکلات بزرگی شدند به گونه ای که قفسه های برخی از فروشگاه ها در کشورهای اروپایی وجود داشت. در کشور ما که مردمانش تمدن ریشه‌دار ایرانی و اسلامی دارند، در همین شرایط خاص، تصمیم مهم اقتصادی برای رواج یارانه‌ها و اصلاح ارز ترجیحی اتخاذ شد.

این مخبر ادامه داد: در اجرای طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی، مسئولیت اجرا و تدوین سیاست ها بر عهده بخش خصوصی کشاورزی است و اعمال این سیاست ها باید برای کشاورزان اقتصادی، سودآور و مقرون به صرفه تلقی شود. .

مخبر با قدردانی از همراهی مردم با دولت در اجرای اصلاحات ارز ترجیحی گفت: با کمک و همراهی مردم و در طول اجرای این طرح اصلاح اقتصادی، با بحران و هجمه ای مواجه نشدیم. در فروشگاه ها در هر کجا که یک شاخص روشنگر و ریشه دار است. تمدن مردم بودن.

همچنین در این مراسم معاون اول رئیس جمهور از سند کشت محصولات استانی در سال زراعی 1401-1402 رونمایی کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84908717/%D9%85%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%BA%D8%B0%D8%A7-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF

وی کاهش مصرف آب به سه میلیون مترمکعب، افزایش یازده درصدی تولید و ضریب خودکفایی و صرفه جویی 2.2 میلیارد دلاری را از جمله مزیت های اجرای این طرح دانست.

وی گفت: در اجرای اصلاح ارز ترجیحی در بخش غذایی یکی از محورهای اصلی اجرای این طرح این بود که با حمایت رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور در کشاورزی به امنیت پایدار در بخش کشاورزی دست یافتیم. تامین کالاهای اساسی

معاون اول رئیس جمهور همچنین به امکانات کشور در زمینه سیلوهای ذخیره گندم و آسیاب های لازم برای تهیه آرد اشاره کرد و گفت: با حرکتی سنجیده و انقلابی. می توانیم جمهوری اسلامی ایران را به قطب صادرات آرد در منطقه تبدیل کنیم که می توان آن را یکی از مولفه های اقتدار دانست.

به گزارش روز دوشنبه دولت ایرنا، محمد مخبر در نخستین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه غذا و کالاهای اساسی مردم نباید وابسته به ارز باشد، بر امنیت غذایی تاکید کرد. وی افزود: نه تنها مردم ایران، بلکه مردم اکثر کشورهای دنیا به دلایل مختلف به دنبال ذخیره مایحتاج خود هستند که این امر اهمیت تامین کالاهای اساسی توسط دولت را نشان می دهد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار