خرمای کلوته کرمان 2 ماه پس از برداشت میوه می دهد

جشنواره خرمای کلوته جنوب کرمان با هدف رفع موانع پیش روی صادرات، ارائه آموزش های تخصصی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان و معرفی بیشتر بازارهای هدف برگزار می شود. .

وی افزود: در این جشنواره کارگاه هایی نیز برای ارتقای دانش در صنایع مرتبط با خرما در حوزه هایی مانند صنایع بسته بندی برگزار می شود.

پس از سخنان رهبر جهاد جنوب کرمان

امروزه این خرما عمدتاً به روسیه، قزاقستان، افغانستان و تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود. مدیران با برگزاری دومین جشنواره ملی خرمای کلوته سعی در معرفی بیشتر این تنوع ویژه خرما دارند. البته مخاطبان این جشنواره را طیف وسیعی از سفیران خارجی نزد کشاورزان و تجار تشکیل می دهند.

دبیر اجرایی این جشنواره و مدیر اجرایی دفتر اتاق بازرگانی جنوب کرمان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: رویکرد ما در این جشنواره گسترش زیرساخت های مربوط به تجارت، خدمات، سورتینگ و بسته بندی است.

جشنواره خرمای کلوته جنوب کرمان با هدف رفع موانع پیش روی صادرات، ارائه آموزش های تخصصی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان و معرفی بیشتر بازارهای هدف برگزار می شود. .

محبان با اشاره به اینکه در این جشنواره از تجار و سفرای کشورهای خارجی نیز دعوت شده است، خاطرنشان کرد: برگزاری چنین جشنواره ای در شناخت منطقه نیز بسیار موثر است، به همین دلیل است که در عین حال در در حاشیه این جشنواره، فیلم هایی با موضوعات گردشگری و آشنایی با صنایع دستی برای شرکت کنندگان به نمایش در می آید.

وی افزود: معرفی محصول به مخاطبان صادراتی از جمله سفرای کشور، اتاق بازرگانی کشور و البته ارائه مشاوره تخصصی به صاحبان و تولیدکنندگان سردخانه ها از مهمترین اهداف این جشنواره است.

خرمای کلوته شباهت زیادی به خرمای مضافتی دارد اما تفاوت این 2 نوع خرما را می توان در رنگ روشن تر خرمای کلوته و طعم متفاوت آن مشاهده کرد. خرمای کلوت دارای رنگ قهوه ای تیره و بافتی نرم و مرطوب است.

خرمای کلوته کرمان 2 ماه پس از برداشت میوه می دهد

در عین حال جنوب کرمان را هم معرفی می کنیم

علی محبان افزود: بازار صادراتی این نوع خرما از اوایل سال 1389 در روسیه ایجاد شد اما هم اکنون عمدتاً به روسیه، قزاقستان، افغانستان و تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان یادآور شد: در این جشنواره به دنبال بررسی چالش ها به ویژه آفت سرها هستیم و از افرادی که می توانند در این زمینه کمک کنند نیز دعوت می شود تا پنل های تخصصی جشنواره برگزار کنند.

جشنواره ملی خرما کلوته با هدف معرفی هر چه بیشتر این رقم و افزایش صادرات آن در تاریخ 8 تا 9 آبان ماه جاری در شهرستان عنبرآباد جنوب استان کرمان و حوالی شهرستان جیرفت برگزار می شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84922670/%D8%AE%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%84%D9%88%D8%AA%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%DB%B2-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%AB%D9%85%D8%B1-%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA

دبیر اجرایی جشنواره ملی خرما کلوت گفت: بیش از 90 هزار تن خرمای کلوت در جنوب کرمان تولید می شود که 45 هزار تن آن صادر می شود.

وی افزود: میزان تولید خرما در کل کشور یک میلیون و 300 هزار تن است که بیش از 200 هزار تن آن در جنوب کرمان تولید می شود. این میزان 25 درصد ظرفیت صادراتی کشور را پوشش می دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خرمای کلوته که 2 ماه پیش در شهریورماه برداشت شد، به عنوان خرمای ایرانی منحصر به فرد این کشور شناخته می شود که با توجه به کیفیت و ویژگی های خاص آن می توان برای صادرات آن سرمایه گذاری کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در خصوص خرمای کلوته و جشنواره تدارک دیده شده برای این تنوع خرما به خبرنگار ایرنا گفت: خرمای کلوته ویژه جنوب استان کرمان است و 80 درصد آن در این منطقه تولید می شود و خرمای اول محسوب می شود. به جنوب صادر می شود.

محبان یادآور شد: برای افزایش تولید این نوع خرما، روش کشت بافت در دستور کار بلندمدت قرار دارد که در این نوع کشت کیفیت بهتری دارد و نهال ها سریعتر به گیاه می رسد. در این منطقه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جنوب کرمان شروع به کار کرد.

اطلاعات تماس کلوت

وی ادامه داد: در اولین دوره این جشنواره که در سال 2018 در کهنوج برگزار شد، کشورهایی مانند آذربایجان، هند و اندونزی نیز سفارش دادند، اما به دلیل ظرفیت تولید، صادرات به این کشورها انجام نشده است.

احمد احمدپور با بیان اینکه این رقم نسبت به سایر اقلام دوستدار محیط زیست و مقاومت بیشتری در برابر آفات است و رویکرد ما معرفی و تولید بیشتر آن است و حساسیت کمتری نسبت به شرایط سخت دارد، گفت:

بیش از 90 هزار تن خرمای کلوته در جنوب کرمان معروف به هند ایران تولید می شود که 45 هزار تن آن صادر می شود. سطح زیر کشت خرما در جنوب استان کرمان 31000 هکتار و بیشترین سهم در شهرستان عنبرآباد است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار