دارویی که گیرنده های ACE2 را هدف قرار می دهد ممکن است در برابر انواع جدید کووید موثر باشد

دارویی که برای درمان سنگ کیسه صفرا و بیماری های کبدی تایید شده است، گیرنده های ACE2 سلولی را که پروتئین اسپایک ویروس کرونا به آنها متصل می شود، مهار می کند.

سلامتی


5 دسامبر 2022

محققان در حال کار بر روی راه اندازی آزمایشات بالینی برای تعیین اینکه آیا اثرات UDCA بر روی حیوانات و اندام های انسان به انسان ترجمه می شود یا خیر کار می کنند.

سپس، تیم UDCA را روی مجموعه‌ای از ریه‌های انسان در آزمایشگاه آزمایش کردند. ریه‌هایی که از طریق دستگاه تنفس مصنوعی کار می‌کردند، از یک اهداکننده عضو بودند اما برای پیوند مناسب نبودند.

SARS-CoV-2 به سرعت به انواع جدیدی با پروتئین تغییر یافته جهش می یابد و درمان آنتی بادی را کمتر موثر می کند.

نه موش‌ها و نه اهداکننده عضو ریه دچار نقص ایمنی نبودند، اما دارویی مانند UDCA می‌تواند به ویژه برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، که ممکن است پس از واکسینه شدن در برابر کووید-19 پاسخ ایمنی کمتری نشان دهند، مفید باشد.

Sampaziotis می گوید: ACE2 مانند دری است که به ویروس اجازه ورود به سلول را می دهد. “اگر موفق به بستن در شوید، به این معنی است که ویروس نمی تواند تکثیر شود و ما می توانیم از عفونت به روشی که به سیستم ایمنی متکی نیست جلوگیری کنیم.”

سامپازیوتیس می گوید: این دارو به طور کامل از ورود هیچ ویروسی به سلول ها جلوگیری نمی کند، اما از میزان ویروسی که وارد سلول ها می شود و میزان تکثیر آن جلوگیری می کند.

نوع ویروس کرونا omicron به گیرنده ACE2 سلول متصل می شود

Photoios Sampaziotis در دانشگاه کمبریج و همکارانش در حال مطالعه شرایطی بودند که بر مجاری صفراوی تأثیر می‌گذارند، وقتی متوجه شدند که مولکولی به نام FXR فعالیت گیرنده ACE2 را تنظیم می‌کند. پروتئین اسپایک SARS-CoV-2 که در سطح بسیاری از سلول ها وجود دارد، به این گیرنده متصل می شود تا وارد سلول ها شود.

همسترها در طول آزمایش به غذا دسترسی آزاد داشتند. با این وجود، افرادی که محلول نمکی دریافت کردند، چهار روز پس از ابتلا به SARS-CoV-2 حدود 9 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند. در مقابل، حیوانات تحت درمان با UDCA در پایان مطالعه وزن اضافه کردند. این نشان می دهد که حتی در میان همسترهای تحت درمان با UDCA که کووید-19 را گرفته بودند، این دارو شدت آن را کاهش داد.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2349833-drug-that-targets-ace2-receptors-may-work-against-new-covid-variants/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

نوع ویروس کرونا omicron به گیرنده ACE2 سلول متصل می شود

چهار روز بعد، همسترها معدوم شدند و تیم نمونه های ریه آنها را برای یافتن ماده ژنتیکی SARS-CoV-2 تجزیه و تحلیل کردند. یک سوم از همسترهای تحت درمان با UDCA، در مقایسه با تمام حیواناتی که محلول نمکی دریافت کردند، ویروس را گرفتند.

برای آزمایش پتانسیل UDCA برای کووید-19، محققان این دارو را به 9 همستر با دوز مشابه با دوز داده شده به انسان تجویز کردند. شش همستر دیگر محلول نمکی دریافت کردند. یک هفته بعد، حیوانات در قفسی با همسترهای آلوده به نوع دلتای ویروس کرونا قرار گرفتند.

سامپازیوتیس می‌گوید UDCA نمی‌تواند جایگزین واکسیناسیون شود، که بهترین روشی است که ما برای پیشگیری از کووید-19 داریم، اما درمان‌ها می‌توانند با هم برای کاهش خطر یک فرد کار کنند.

به نوبه خود، محققان یافته های قبلی را تأیید کردند که داروی اورسودوکسی کولیک اسید (UDCA) که برای درمان سنگ کیسه صفرا و بیماری های کبدی در بریتانیا و ایالات متحده تایید شده است، FXR را تنظیم می کند.

به برخی از افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف این درمان پیشنهاد می شود ایوشلد برای جلوگیری از کووید-19 این حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که به ACE2 متصل می‌شوند و از اتصال پروتئین SARS-CoV-2 به گیرنده جلوگیری می‌کنند.

UDCA به یک ریه و محلول نمکی به ریه دیگر تزریق شد.

درمان‌ها و واکسن‌های موجود علیه خود SARS-CoV-2 کار می‌کنند و خطر کاهش اثربخشی آن‌ها را با جهش ویروس و تکامل برای فرار از ایمنی افزایش می‌دهند.

شش ساعت بعد، سطح ACE2 در ریه تحت درمان با UDCA به طور متوسط ​​حدود نصف کاهش یافته بود، در حالی که تغییر کمی در ریه کنترل رخ داد.

مرجع مجله: طبیعت، DOI: 10.1038/s41586-022-05594-0

دارویی که نقطه ورود ویروس کرونا به سلول‌ها را هدف قرار می‌دهد، می‌تواند با ظهور انواع جدید در برابر عفونت محافظت کند.

سلول های طراحی/کتابخانه عکس علمی/علمی

توسط احمد گل کار

احمد گل کار