دانشمندان پادشاه دانه های گیاهان دارویی را پیدا کردند/ صادرات هدفمند به روسیه و عراق

علیداد امیربهزادی مدیر عامل شرکت دانش بانیان مهرا ایجاز کویر شرق درباره خواص آشواگاندا یا جینسینگ هندی می گوید: این گیاه معجزه آسا در واقع استرس و اضطراب را کاهش می دهد و در درمان فشار خون، دیابت، کم خونی ناشی از فقر آهن و ضعف عمومی بدن استفاده می شود. در بهبود سطح قند خون و بهبود باروری و همچنین قدرت بدنی در سالمندان موثر است.

این کارشناس ارشد ژنتیک و اصلاح نباتات از موسسه علوم تحقیقات کشاورزی دهلی نو هند در گفتگو با خبرنگار گروه علوم و آموزش ایرنا، گفت: آشواگاندا یا جینسنگ هندی به عنوان سلطان داروهای گیاهی شناخته می شود که بخشی از آن است. طب سنتی هند این گیاه را بسیار مهم و کاربردی می دانند، افزود: یکی از راه های تقویت و درمان نارسایی غدد فوق کلیوی استفاده از ریشه آشواگاندا یا جینسینگ هندی است.

گیاهی با ارزش اقتصادی بالا که 60 کپسول وارداتی آن از شرکت آمریکایی Youtheory یا شرکت هندی هیمالیا با قیمت 27 تا 40 دلار در بازار داخلی به فروش می رسد، اکنون بذر آن توسط یک شرکت دانش بنیان ملی با همکاری جانمایی شده است. با مجتمع آموزش عالی سراوان و پودر 700 گرمی آن تنها با قیمت 200 هزار تومان توسط این شرکت فناور وارد بازار داخلی شد.

دانشمندان پادشاه دانه های گیاهان دارویی را پیدا کردند/ صادرات هدفمند به روسیه و عراق

گیاه آشواگاندا ارز مناسبی برای کشور دارد

دانشمندان پادشاه دانه های گیاهان دارویی را پیدا کردند/ صادرات هدفمند به روسیه و عراق

امیر بهزادی همچنین گفت: برای تولید این محصول از ظرفیت خالی شرکت هایی که پروانه کسب و بهداشت دارند استفاده کردیم.

وی برای توضیح بیشتر گفت: سپس این بذر را طبق قرارداد مشارکتی با پروتکل های کشت مربوطه در اختیار کشاورزان منطقه قرار دادیم و کار کشت انجام شد و محصول را به صورت گارانتی از آنها خریداری کردیم و بسیار ارزشمند است. محصولی که هر دو طرف سودآوری بسیار خوبی داشته ایم.

وی در عین حال گفت: البته باید برای این محصول در بازار کار بیشتری انجام شود و اگر تسهیلات خاصی برای توسعه محصول و تبدیل آن به قرص، شربت و کپسول اعطا شود، کار توسعه می یابد، زیرا در حال حاضر ما محصول را فقط به صورت پودر گیاهی ارائه می دهیم.

مهراجاز کویر شرق، مدیرعامل دانش بانیان نیز درباره کشت این گیاه در ایران گفت: پراکنش این گیاه در هند، پاکستان و بخشی از بلوچستان است که به صورت بومی وحشی است. در واقع از آنجایی که جوانه زنی بذر یاس هندی به دلیل خواب بذر تا حدودی مشکل است، برای مکان یابی این گیاه، در شرکت نهال گیاه شاستون سبز واقع در مجتمع آموزش عالی سراوان به مدیریت بر روی بذر گیاه انجام شد. دکتر مجید جعفری.

این فعال در حوزه گیاهان دارویی با تاکید بر اینکه گیاه آشواگاندا ارزآوری بسیار خوبی برای کشور دارد، از مذاکرات اخیر این شرکت با نمایندگان روسیه و عراق برای صادرات این محصول به این دو کشور خبر داد.

دانشمندان پادشاه دانه های گیاهان دارویی را پیدا کردند/ صادرات هدفمند به روسیه و عراق

به گفته این روزنامه نگار معاونت علمی و آموزشی ایرنا، آشواگاندا یا جینسینگ هندی این یک گیاه و داروی محبوب در طب هندی است و در کاهش کورتیزول و متعادل کردن هورمون های تیروئید تأثیر زیادی دارد.

دانشمندان پادشاه دانه های گیاهان دارویی را پیدا کردند/ صادرات هدفمند به روسیه و عراق

دانشمندان پادشاه دانه های گیاهان دارویی را پیدا کردند/ صادرات هدفمند به روسیه و عراق

دانشمندان پادشاه دانه های گیاهان دارویی را پیدا کردند/ صادرات هدفمند به روسیه و عراق

امیر بهزادی افزود: ابتدا خواب بذر شکسته و جوانه زنی بذر طبق پروتکل علمی انجام شد، سپس کار بازاریابی و قرارداد مشارکت با کشاورزان برای کشت این محصول انجام شد.

این کارشناس ارشد ژنتیک و اصلاح نباتات از موسسه علوم تحقیقات کشاورزی دهلی نو هند نیز در زمان بومی سازی این محصول گفت: بومی سازی گیاه هندی آشواگاندا را از سال 2018 و در قوی تر از بیماری کرونا آغاز کردیم. انجام می دادیم.

امیر بهزادی با بیان اینکه در حال حاضر مزارع بسیار خوبی در جنوب شرق استان کرمان که از نظر اقلیمی برای این گیاه مناسب است به کشت این گیاه اختصاص یافته است، گفت: طبق تحقیقات و تجزیه و تحلیل انجام شده گیاه به دست آمد. از نظر کیفیت و در مقایسه با محصول خارجی، دارای ماده موثر بسیار خوبی است.

خواص آشواگاندا یا جینسینگ هندی چیست؟

وی خاطرنشان کرد: پیش از این واردات این محصول از خارج از کشور به ویژه از کشور هند انجام می شد و ما چندان از کیفیت آن مطلع نبودیم و اطمینان نداشتیم. ضمناً ورود این گیاه به صورت خام به دلیل نگهداری طولانی مدت محصول در انبارها دچار آلودگی های مختلفی شده و از ماده موثره این محصول کاسته شده است.

ریشه گیاه جینسینگ هندی دارای خواص بسیاری از جمله خواص آنتی اکسیدانی قوی و تقویت قوای جسمی و روحی انسان است و آرام بخش روانی و کاهش دهنده استرس و اضطراب محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ورزشکاران نیز از گیاه آشواگاندا برای افزایش حجم عضلات خود استفاده می کنند، گفت: این گیاه همچنین تکثیر سلول های سرطانی را کاهش می دهد و در مبارزه با سلول های سرطانی سینه، ریه، معده و روده بزرگ بسیار موثر است.

نحوه پیدا کردن آشواگاندا یا جینسنگ هندی

این فعال طب گیاهی افزود: گیاه آشواگاندا از رشد سلول های سرطانی نیز جلوگیری می کند و این خاصیت عمدتا به دلیل تاثیر آن در تقویت سیستم ایمنی و میزان بالای آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه است.

وی با اشاره به آغاز فعالیت بنیاد دانش مهرجز کویر شرق در سال 1392 درباره میزان اشتغالزایی این شرکت نیز گفت: تعداد زیادی را به صورت غیرمستقیم مشغول به کار کرده ایم، اما 15 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند، در حالی که حتی کار نکرده ایم. هنوز هزار تومان وام گرفته است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84943193/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%D8%AF%D8%B4%D8%A7%D9%87-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF-%D9%87%D8%AF%D9%81%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C

توسط احمد گل کار

احمد گل کار