دریافت کد QR برای عرضه هشت محصول کشاورزی الزامی است

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل تولید و ارتقای سلامت فرآورده های گیاهی با مسئولیت سازمان حفظ نباتات کشور برنامه جدی دارد و در این زمینه ضروری است کیفیت محصولات کشاورزی ارتقاء یابد و کیفیت این محصولات از مبدأ تولید تا عرضه در بازارهای ملی بهبود یابد و سیاست کنترل و نظارت در خارج از کشور اعمال شود.

تقی زاده همچنین گفت: کلیه عملیات کنترل عوامل تخریب محصولات کشاورزی اعم از آفات و بیماری ها در مراکز تولیدی طبق دستورالعمل فنی زیر نظر کارشناسان ذیصلاح انجام می شود و در پایان منجر به دریافت QR ID که همراه با نشانگرهای استاندارد این شناسه محصولات تولیدی مشاهده، نظارت و ارزیابی می شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خواستار کسب QR ID با هدف ارتقای کیفیت محصول نهایی و رعایت تعهدات قانونی موجود برای حفظ سلامت غذایی جامعه و اطمینان مصرف کنندگان به تغذیه سالم از کشاورزی. برخی از محصولات

نادر تقی زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اخذ این شناسنامه برای چهار نوع کشت گلخانه ای و روباز و چهار محصول سبزی طبق اعلام پیش از این وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری الزامی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تاکید کرد: پیشگیری و کاهش خطرات و آلودگی های تهدید کننده سلامت غذا در زنجیره تولید محصولات کشاورزی با منشاء گیاهی و در تداوم این امر ارتقای شاخص های بهداشت عمومی است. از طریق شناسایی این محصولات انجام می شود.

وی بهره مندی از دانش و تجربه علمی روز دنیا در زمینه استانداردسازی و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی از جمله استانداردهای جهانی را یکی از الزامات تولید در حوزه کشاورزی عنوان و بیان کرد: فرآیند تولید تا مصرف از مزرعه. ، باغ و گلخانه به بازار مصرف باید به صورت یکپارچه مدیریت شود.

وی افزود: پس از تاریخ های ذکر شده صادرات این محصولات تنها با QR ID امکان پذیر خواهد بود و به همین دلیل لازم است تمامی گلخانه ها، کشاورزان و باغداران این کد را از طریق سامانه سوماک و سانکا دریافت کنند تا بتوانند این کد را دریافت کنند. هنگام تحویل گرفتن و تحویل کالا با مشکل مواجه نشوند و کد دریافتی را به راحتی بر روی محصول ساخته شده خود قرار دهند.

تقی زاده همچنین محصولات باغی از جمله سیب، انگور، نخل و کیوی و سایر محصولات را از جمله محصولات درج شده در QR ID اعلام کرد و گفت: عرضه این محصولات تا پایان کمپین کشاورزی جاری تنها با QR ID ثبت شده در سامانه QR ID موجود خواهد بود. سیستم. سماق قادر خواهد بود.

وی افزود: در این فرآیند مطابق دستورالعمل پایش و ردیابی عوامل خسارت گیاهی، محصولات مزارع و باغات از زمان کاشت تا برداشت و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی تحت نظارت فنی گیاهپزشکی قرار می گیرند.

وی گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی از اول آبان ماه عرضه محصولات گلخانه ای و کشاورزی اعم از فلفل، بادمجان، خیار و گوجه فرنگی به بازارهای داخلی و خارجی فقط با QR ID ثبت شده در سامانه سومک به نشانی www.semak.maj.ir امکان پذیر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: متولیان ذیربط به منظور جلوگیری از بروز مشکل و جلوگیری از وقفه در عرضه محصولات کشاورزی در بازارهای داخلی و صادراتی از این پس و با شروع طرح جدید کشاورزی در سامانه سومک ثبت نام کرده و اطلاعات بیشتری دریافت کنند. در مرکز استان به اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی و در شهرستان ها به اداره جهاد کشاورزی محل مراجعه نمایید.


منبع: https://www.irna.ir/news/84908218/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%87-%DA%A9%DB%8C%D9%88-%D8%A2%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

توسط احمد گل کار

احمد گل کار