در حال حاضر بسیاری از پشه ها در ویتنام و کامبوج به حشره کش ها مقاوم هستند

بسیاری از آنها متعلق به دسته ای از مواد شیمیایی به نام پیرتروئید هستند که سیستم عصبی حشرات را هدف قرار می دهند و باعث فلج و مرگ می شوند.

معابد مصریان پشه ها ناقل اصلی تب زرد، تب دنگی و ویروس زیکا هستند. حشرات به طور گسترده در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان پراکنده هستند و جمعیت آنها تا حد زیادی با استفاده از حشره کش ها کنترل می شود.

محققان به دنبال این جهش همراه با سه جهش دیگر که قبلاً با مقاومت به پیرتروئید مرتبط بودند، در جمعیت پشه‌هایی از سنگاپور و کامبوج که سطوح بالایی از مقاومت را در برابر حشره‌کش نشان داده بودند، انجام دادند. آنها 10 گونه مختلف از پشه ها را پیدا کردند برخی از آنها حاوی L982W همراه با جهش های دیگر بودند که به پیرتروئیدها مقاوم بودند.

این تیم، پشه‌های هر جمعیت را با دوز بالایی از پرمترین، یک حشره‌کش پیرتروئیدی که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد، اسپری کردند که از نظر تئوری باید 99 درصد حشرات را از بین ببرد.

پشه Aedes aegypti

شینجی کاسای در موسسه ملی بیماری های عفونی در توکیو و همکارانش از 23 جمعیت پشه از غنا، تایوان، ویتنام و اندونزی نمونه برداری کردند.

پشه‌های Aedes aegypti ناقل اصلی دنگی هستند

او گفت: «این نشان می‌دهد که برنامه‌های کنترلی وابسته به اسپری پیرتروئید باید جایگزین‌هایی را در نظر بگیرند، اگرچه این احتمالاً باید قبلاً با توجه به ماهیت گسترده مقاومت به پیرتروئید وجود داشته باشد، اما شاید در سطح شناسایی‌شده در مطالعه نباشد».

با این حال، برخی از جمعیت ها در تعداد بیشتری از حشره کش نسبت به سایرین جان خود را از دست دادند. کمتر از 20 درصد از مقاوم ترین پشه های ویتنام کشته شدند.

او می‌گوید: «معلوم نیست که آیا ترکیب جهش‌یافته‌ای که به تازگی در این مطالعه شناسایی شده است، تهدید بزرگ‌تری است یا پتانسیل بیشتری برای انتشار دارد. این امر به تعادل بین مزایای تناسب اندام و هزینه‌های موجود در طبیعت بستگی دارد که شواهدی در مورد آن – فراتر از فرکانس‌های نسبتاً بالا در ویتنام و کامبوج – وجود ندارد.

این تیم همچنین پشه‌هایی را با ترکیبی از جهش‌ها، از جمله L982W، شناسایی کردند که می‌توانستند از دوزهای 500 تا 1000 برابر بیشتر پیرتروئیدها جان سالم به در ببرند. بیش از 90 درصد از پشه های جمع آوری شده در پنوم پن، کامبوج به این سویه تعلق داشتند.

شینجی کاسای

کاسای و همکارانش سپس ژنوم دو جمعیت پشه از ویتنام را که به ویژه در برابر حشره کش مقاوم بودند، تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که یک جهش خاص به نام L982W با مقاومت در برابر پیرتروئیدها مرتبط است.

پشه های بسیار مقاوم در برابر حشره کش ها در کامبوج و ویتنام کشف شده اند که نگرانی ها را در مورد پیامدهای کنترل بیماری های عفونی افزایش می دهد.

مرجع مجله: دانشمندان پیشرفت می کنند، DOI: 10.1126/sciadv.abq7345

دیوید ویتمن این مطالعه در دانشکده پزشکی گرمسیری لیورپول در بریتانیا، خطر مقاومت به پیرتروئید را برجسته می کند.

مقاومت پیرتروئید در هنگام تلاش برای کنترل جمعیت پشه ها یک مشکل شناخته شده است، اما اینکه واقعاً چقدر مشکل دارد ناشناخته است.

آنها تخمین زدند که بیش از 78 درصد از پشه های جمع آوری شده در ویتنام و کامبوج به یکی از این گونه ها تعلق دارند. پشه‌های حامل جهش L982W افزایش 50 تا 100 برابری در میزان پیرتروئیدی که می‌توانستند نشان دهند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2352775-many-mosquitoes-are-now-insecticide-resistant-in-vietnam-and-cambodia/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

کاسای می‌گوید کشورهای همسایه مانند چین و تایلند باید تعیین کنند که آیا این پشه‌های مقاوم به حشره‌کش در آنجا نیز وجود دارند یا خیر. ما باید ببینیم که آیا این جهش ها گسترش می یابند یا خیر.

بیش از سه چهارم معابد مصریان پشه های نمونه برداری شده در ویتنام و کامبوج متعلق به سویه هایی بودند که به حشره کش های پیرتروئید بسیار مقاوم بودند.

سلامتی


21 دسامبر 2022

توسط احمد گل کار

احمد گل کار