در داخل ابر فاضلاب عظیم لندن که برای مقابله با آلودگی رودخانه طراحی شده است

ما به “آسانسور VIP” – در واقع یک قفس فلزی متصل به جرثقیل – صعود می کنیم و به آرامی به پایین فرو می رویم. از آنجا، خود فاضلاب را پایین می‌آوریم تا متوجه مقیاس این پروژه عظیم مهندسی شویم. قطر تونل دایره ای 7.2 متر است. ساخت آن هشت سال به طول انجامید و هزینه آن 4.5 میلیارد پوند بود. ظرفیت کل آن 1.6 میلیون متر مکعب است.


شیب ملایم تونل از غرب به شرق، چند میلی متر بر متر است. این به فاضلاب اجازه می دهد تا بدون پمپاژ توسط گرانش جریان یابد. میچل می‌گوید: «این خیلی به نظر نمی‌رسد، اما برای ادامه دادن آن کافی است.

لباس‌های با دید بالا، کلاه ایمنی و چکمه می‌پوشیم و به سمت محور دسترسی، یک دهانه بتنی شکاف به قطر یک برج خنک‌کننده و عمق 50 متر می‌رویم. باید آنقدر بزرگ باشد تا حفره های بزرگ را به جایی برسانند که کارهای خسته کننده خود را انجام می دهند.

سیستم دیگر توان مقابله با آن را ندارد. حدود 60 بار در سال سرریز می شود و در مجموع 40 میلیون تن فاضلاب خام در سال به تیمز می ریزد، به علاوه دستمال مرطوب، محصولات بهداشتی، کاندوم و هر چیز دیگری که مردم صلاح می دانند در توالت بیندازند.

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2376528-inside-the-huge-london-super-sewer-designed-to-fight-river-pollution/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=homeاین فرود در مجموع 55 متر در طول تونل است. هنگامی که فاضلاب به مقصد خود یعنی Beckton Sewage Treatment Works می رسد، 80 متر زیر زمین است و باید پمپاژ شود. اما خود تونل هیچ قسمت متحرکی ندارد.

ظرف یک سال، جایی که من ایستاده‌ام، کاملاً سیاه، خالی از زندگی انسانی و – در روزهای بد – پر از پساب انسانی خواهد بود. من در فاضلاب جدید لندن هستم، یک لوله بتنی هیولایی که تقریباً مسیر رودخانه تیمز را برای 25 کیلومتر دنبال می کند. این طرح برای حل مشکلی طراحی شده است که لندن و بسیاری از شهرهای دیگر دهه ها با آن دست و پنجه نرم می کنند: تخلیه فاضلاب خام به رودخانه ها.

اکنون هیچ فاضلابی در آنجا وجود ندارد – کار کثیف از سال آینده شروع می شود – و تونل به طرز وحشتناکی زیبا است، مانند آلاباسستر صاف در درخشش سرد نوارهای نور. میچل می‌گوید: «این یکی از فتوژنیک‌ترین بخش‌های تونلی است که تا به حال ساخته‌ام. این به این دلیل است که یک چین سینوسی وجود دارد که به طرز عجیبی برای چشم خوشایند است. برنامه‌ریزی نشده بود، اما آنها مجبور شدند اطراف یک دستگاه مته که گیر کرده بود کار کنند و یک مانور «چرخش و دفن» انجام دهند تا آن را از سر راه خارج کنند. مته اکنون در پشت دیوار بتنی تونل مهر و موم شده است و برای همیشه در آنجا باقی خواهد ماند.

سیستم فاضلاب فعلی لندن در درزها می شکند. این شهر بین سال‌های 1859 و 1875 پس از بوی بد در سال 1858 ساخته شد. در آن زمان، جمعیت شهر حدود 3 میلیون نفر بود. مهندس بصیرت جوزف بازالگت یک فاضلاب برای مقابله با 4.5 میلیون نفر به اضافه آب باران طراحی کرد. در حال حاضر حدود 9 میلیون نفر از آن استفاده می کنند، آب و هوا مرطوب تر است و لندن به طور گسترده بتن ریزی شده است و از جذب آب باران در زمین جلوگیری می کند.

رودخانه های بریتانیا را نجات دهید
می‌گوید: «وظیفه ما ساختن فاضلابی است که به آن پاسخ دهد اندی میچل، مدیرعامل Tideway، شرکتی که پشت این پروژه قرار دارد. پاسخی که آنها پیدا کردند این بود که یک لوله سرریز غول پیکر در اعماق زمین، در زیر فاضلاب ویکتوریایی، ساختند تا سرریزهای آن را متوقف کنند. تونل Tideway است میچل می گوید یکی از بزرگترین پروژه های فاضلاب شهری در جهان است.

حدود یک سال دیگر این پروژه به پایان می رسد. چراغ‌ها برداشته می‌شوند، منهول‌ها مهر و موم می‌شوند و تونل برای حداقل 120 سال در تاریکی خلوت فرو می‌رود. میچل گفت که ممکن است ما جزو آخرین کسانی باشیم که پا به آنجا گذاشته ایم. بازرسی های تعمیر و نگهداری توسط پهپاد انجام خواهد شد. او گفت: «از نظر فنی، اگر لازم بود، می‌توانستیم پایین بیاییم. اما اگر تعمیری صورت نگیرد، که بسیار بعید است، بعید است به عقب برگردیم.”

این به طور کامل مشکل را حل نمی کند: وقتی باران واقعاً شدید است، همیشه ترشحات وجود خواهد داشت. اما این باعث کاهش فراوانی آنها به حدود سه یا چهار بار در سال می شود و سرریز بیشتر از آب باران خواهد بود. میچل می گوید: «سیستم بازالگت با فاضلاب رقیق نشده پر می شود. “اگر باران زیاد ببارد، از زهکشی پایین می رود و زهکشی پر می شود. سپس به رودخانه می ریزد. اما این اولین شستشو است که فاضلاب خالص است، که بیشترین آسیب را دارد. ما آن را ضبط می کنیم.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار